Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Digitális terroristák vs. analóg zsaru
 
Lara | 2007. július 03., 11:53
 
A Die Hard 4.0 – Legdrágább az életed alkalmazkodni látszik a 21. század technikai vívmányainak ritmusához, hiszen ezúttal részben a szatellitek világába lövik fel a harcot. Na azért ne ijedjünk meg, lövöldözésből és robbantgatásból így is marad elég. McClane felügyelő ugyanis minden idők legnagyobb akcióját viszi véghez a negyedik epizódban: egy egész terrorista hadsereggel kell szembenéznie, akik ráadásul nem csupán a szárazföldön és a levegőben támadnak, hanem a cybertérben is felveszik a harcot.
 
A Die Hard 4.0 egy meghurcolt számítógépes zseni megbomlott agyának és megsértett önérzetének ötleteiből ad ízelítőt: az egykori rendszergazda, Thomas Gabriel (Timothy Olyphant) ugyanis jelentette a legmagasabb fórumokon is, hogy ugyancsak sokhelyütt támadható az ország számítógépes rendszere, a főmuftik mégsem hallgattak rá, s nem csupán elhallgattatták, de meg is hurcolták a nyilvánosság előtt. Nem volt ez túl bölcs eljárás egy olyan emberrel szemben, aki immáron az egész amerikai számítógépes hálózatba betekintést kapott és annak minden egyes gyenge pontját feltárta. A háromlépcsős Tűzvész fantázianévre hallgató cyber-terrortámadással az egykori rendszergazda nem is kevesebbet céloz meg, mint július 4-én, a függetlenség napján az ország teljes megbénítását – a hírközléstől kezdve, az áramellátáson és a bankrendszeren keresztül a teljes amerikai adatbázisig. Mindenre kiterjed tehát a Tűzvész, amit csak számítógép vezérel az ország területén. John McClane (Bruce Willis) ezúttal nem piti orvlövészekkel találja szemben magát, hanem egy profin felszerelt hadsereggel. Egymaga elbánik azonban mindenkivel – ahogy szokta –, és megússza kisebb-nagyobb karcolásokkal.
 
Pedig ezúttal nem csupán pisztolyok golyói elől kell menekülnie, hiszen az agyafúrt hackerek mindenféle rendszerbe találnak behatolási lehetőséget, és így képesek a légi elhárítást is McClane ellen küldeni. McClane-t azonban kemény fából faragták: még egy F 35-ös vadászgép sem képes kilőni, miután egy jól irányzott rendőrautóval egy lövöldöző helikoptert szedett le a légtérből. McClane ugyan a számtógépes kütyükhöz nem sokat ért, mégis leszereli az agyafúrt hackercsapatot. Ebben nagy segítségére van Matt Farrell (Justin Long), aki a hackerek egyik korábbi munkatársaként komoly veszély lehet a Tűzvész végrehajtása közben, hiszen ő maradt meg egyedüliként a tervet kidolgozók közül. Be is vetnek mindent, hogy eltegyék láb alól, a zsaru azonban közbelép, s így – kiegészítve egymást – meg is mentik Amerikát a teljes összeomlástól.
 
A negyedik rész nem elégszik meg tehát egyszerű ember- vagy bankrablással, esetleg egy repülőtér elfoglalásával, hanem egy egész kontinenst veszélyeztető hackercsapattal ereszti össze a legendás rendőrt. A kontinens pedig természetesen Amerika, ahol – a hazafias érzelmeket népszerűsítendő – a szabadság eszméjére utaló jelmondatok a leggyakrabban hangoztatott szlogenek. Erre apellál a Die Hard 4.0 is eredeti címében, mely nagyjából annyit tesz: „Élj szabadon vagy halj meg bátran” (Live Free or Die Hard). Ezt a klisét hivatott megtestesíteni ezúttal Bruce Willis, aki nem retten vissza semmilyen veszélytől. Inkább gyilkol, minthogy a gonosz ellenség kezére kerüljön bármi is az amerikai nép javaiból. Ismerős ez az ideológia – ugye – a (mai amerikai) politikából, amit – úgy tűnik – a filmvásznon is kénytelenek immáron népszerűsíteni. A legtöbb amerikai ugyanis egyre inkább az erőszakos beavatkozások ellen emel hangot az országban. Nem hisznek már annyira a fenyegető veszélyben, mely bármelyik pillanatban felrobbanthatja az amerikai álom bármely státuszszimbólumát. Így hát újra harcra buzdítanak, felhívva a figyelmet arra, hogy a veszély nem csupán kívülről leselkedik, hiszen bármelyik pillanatban belülről is megrághatják a rendszert. Amerika legfontosabb nemzeti ünnepére, a függetlenség napjára tűzték ki a premiert is, ami bizonyára a bevételi mutatók szempontjából is előnyös lehet. A film producerei nem bíztak semmit sem a véletlenre. Az Amerikai Történeti Múzeum nemrégiben nyílt kiállításán, mely az amerikai szórakoztató ipar történetét hivatott bemutatni, az ereklyék között Bruce Willis trikóját, a Die Hard 4.0 forgatókönyvét és korábbi epizódok plakátjait is kiállították. A filmtörténeti státuszszimbólumok Rocky Balboa bokszkesztyűje és az Óz a csodák csodájából Dorothy vörös cipellője mellett kaptak helyet az érdekesnek ígérkező kiállításon.
 
Die hard 4.0 – Legdrágább az életed (Live Free or Die Hard) – Színes, amerikai akciófilm, 2007
Forgatókönyv: Mark Bomback
Rendezte: Len Wiseman
Főszereplők: Bruce Willis, Justin Long, Timothy Olyphant, Maggie Q, Cliff Curtis, Mary Elizabeth Winstead, Kevin Smith, Yancey Arias, Christina Chang, Yorgo Constantine, Andrew Friedman, Kang Sung, Matt O’Leary, Cyril Raffaelli, Jonathan Sadowski
Zene: Marco Beltrami
Vágó: Nicolas De Toth
Producerek: John McTiernan, Arnold Rifkin, Bruce Willis
A film hivatalos honlapja:
Játékidő: 130 perc
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.45
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.009145975112915 másodpercig tartott.