Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Lengyel jazz-kalauz
 
bigtom | 2007. szeptember 07., 11:30
 
Tekintettel az idei Debreceni Jazznapok lengyel vonatkozásaira, a Jazzbarátok köre a műfaj egyik avatott szakértőjét invitálta előadásra. A budapesti Lengyel Intézet munkatársa, Kriston Wojtek az Élettudományi Centrum Galéria Caféjában összegyűlt érdeklődőknek tartott színes és érdekes előadást a lengyel jazz fejlődéséről, fontos irányzatairól és előadóiról.
 
Kriston Wojtek mindenekelőtt személyes indíttatásairól beszélt, arról, hogy már tízévesen megragadta a jazz, ezt a zenét kedvelte meg leginkább, ezen a műfajon szocializálódott. Tízegynéhány éve foglalkozik aktívan jazzkoncertek szervezésével, s bár az utóbbi években a média által (is) gerjesztett általános igénytelenség miatt a lengyelországi közönség is megcsappant kicsit, ez a zene azért él és virágzik, s mind újabb és újabb hajtásokat növeszt.
 
A múlt század harmincas éveiben Lengyelországban eredeti amerikai bandák nyomták az igazi és eredeti jazzt, aztán a II. világháború, s az oda vezető viharos események következtében visszaszorult ez a stílus.
 
Igazán erőre akkor kapott, amikor a szocialista tábor más országaihoz hasonlóan Lengyelországban is pártdirektívákban fejtették ki a jazz káros mivoltát. A lengyel zenészek – némiképp megelőzve a többi kelet-közép-európai országbeli kollégát – már az ötvenes évek elején rákattantak a szabad, improvizációknak és intuícióknak teret adó együtt muzsikálásra. A később pop seregszemléjéről is híres Sopot-ban 1956-ban találkozhattak először a műfaj rajongói és művelői, s ez csak a kezdet. Azóta évente ötvenkét-ötvenhét(!) fesztivált rendeznek, bemutatva valamennyi irányzatot, s az átlagban megjelenő 100-125 lemez sem mindennapi érdeklődést feltételez.
 
A lengyel jazz első nagy sztárja Krisztof Komeda volt, aki már az említett első nagy fesztiválon részt vett zenekarával. Tehetségét amerikai zenésztársai is elismerték, s ő megérezve a szabadság szelét, Roman Polanski társaságában disszidált. Ezután filmzenéket is írt – pl. a Rosemary gyermeke című Polanski-alkotáshoz –, s ki tudja, milyen karriert futott volna be, ha 1969-ben nem hunyt volna el autóbalesetben. A hatvanas években Lengyelhonba is begyűrűzött a free-jazz. Ekkor már Krakkóban, Wroclawban is rendeztek fesztiválokat, s feltűntek az új nemzedék képviselői is, mint Tomasz Stanko trombitás vagy Zbigniew Namyslowski szaxofonos. A lengyel muzsikusok jó része csinált kisebb-nagyobb karriert külföldön, jó hírük egyre nőtt, a szakértők szerint amellett, hogy értették, nagyon érezték is ezt a zenét. Sokan kaptak közülük külföldi lemezfelvételi lehetőséget és tanultak friss szemléletet más kulturális közegben nevelkedett zenészektől.
 
A kronologikus előadást természetesen zenei bejátszások kísérték, s a választott műfaját nemcsak szakértőként, hanem rajongóként is szemlélő Kriston Wojtek néha elkalandozott erre-arra. Fontosnak tartotta kiemelni a lengyel jazzben tevékenykedő hegedűsöket. Közülük feltétlenül kiemelendő a tragikusan fiatalon, harmincnégy évesen rákban elhunyt Zbigniew Seifert, akit olyan nagyságok tartanak szellemi mentoruknak, mint Didier Lockwood. Seifert Kilimanjaro című lemeze vagy az Oregon zenekarral együtt készített Violin című albuma mára a jazz alap alkotásai között szerepelnek.
 
A fusion-jazz kikerülhetetlen előadója Michail Urbaniak is, aki már a nagy öregekhez soroltatik, míg a nyolcvanas években szinte kölyökként felbukkant – most harminchét éves – tenorszaxofonos Adam Pieronczyk már hamarabb futott be nyugaton, mint saját hazájában.
 
Mára, a hivatalos szervek által egykor kiátkozott és mostohagyermekként kezelt műfajt négy tanszéken is oktatják Lengyelországban és tehetségesebbnél tehetségesebb képviselői viszik a lengyel jazz hírét szerte a világban.
 
Az élvezetes előadástól és a „szemléltető” zenei csemegéktől elvarázsolt jelenlévők észre sem vették, hogy bár állni látsszék az idő, valójában halad. Kriston Wojtek elmondása szerint mondandójának feléig sem jutott el, így ígéretet tett, hogy hamarosan visszatér, hogy megismertesse az érdeklődőket a lengyel jazz további csemegéivel.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.020099878311157 másodpercig tartott.