Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Finom dzsessz-csemege
 
Héty Péter | 2007. november 08., 11:42
 
A Debreceni Egyetemi Jazzklub koncertjeinek sorozatában üde színfoltot jelentett Oláh Szabolcs kvartettjének fellépése. Visszafogott megszólalásuk központi eleme a zenekarvezető elektromos gitárja volt. Az összeszokottan játszó formáció a koncert második felében neves vendégeket hívott a színpadra.
 
A budapesti születésű, de Bicskén felnőtt Oláh Szabolcs hegedűsként kezdte zenei pályáját; a dzsessz muzsika iránt középiskolás korában kezdett érdeklődni és ekkor vett először gitárt is kezébe. Időközben ismét a fővárosba került, ahol mai kvartettjének bőgősével, Soós Mártonnal akkori gimnazistákként kezdtek dzsessz lemezeket hallgatni Ellingtontól Ornette Colemanig, Davistől Coltrane-en keresztül Pat Methenyig. Belevetették magukat a főváros dzsesszéletébe és hangszeres tanulmányaikat intenzíven folytatták ebben az irányban.
 
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakának hallgatóiként alakították meg 2002-ben az Oláh Szabolcs Quartetet. Megalakulásukhoz sajátos és egyedi ízlésviláguk azonossága vezetett, mely kompozícióikban és a zenekar megszólalásában is máig érezhető. Szabolcs már gitárosként és szerzőként is több elismerésben részesült, mire Horányi Sándor, és Babos Gyula kezei alól 2005-ben kikerült az egyetemről. Az elmúlt év során Inner Spring címmel jelent meg első albumuk. A kvartet repertoárja mára kizárólag Szabolcs, Márton és a szaxofonos Mester Dániel szerzeményeiből áll, de muzsikájukat jelentősen meghatározza a nemrég hozzájuk csatlakozott Mohai András kreatív dobjátéka is.
 
A koncertet a New Day című kompozíció nyitotta, melyben a szaxofon és gitár vezette a dallamot, a hangulatos szólók pedig kissé a hatvanas évek stílusát idézték. A Glowing Embers hasonlóan kellemes, levegős kompozíció volt. Sallangoktól mentes, visszafogott, mégis magával ragadó hangszerkezelésük, stílusérzékük könnyen megfogja a hallgatót. A Kör alakú kert csendes muzsikája időnként lendületet kapva ereszkedett vissza az alaphangulathoz.
 
Közben elkezdték színpadra szólítani vendégeiket, elsőként az egyik legkiválóbb hazai trombitást Fekete-Kovács Kornélt, aki számos neves hazai formációnak tagja, illetve vezetője (Modern Art Orchestra, Emil.RuleZ!, Dés László Szeptett, Horgas Eszter Class Jazz Band). A String of the Spidert adták elő, melynek big bandre hangszerelt változatát a Budapest Jazz Orchestra is eljátszotta 2004. november 19-én, mint egy zeneszerző és hangszerelő versenyen első díjat nyert Oláh Szabolcs kompozíciót. Akkor Fekete-Kovács még a zsűriben ült, de azóta számos közös zenekarban muzsikált már Szabolccsal és a többiekkel, ami érezhető is volt játékukon. A következő vendég, Szabó Dániel nem sokkal a fiúk előtt végzett a jazztanszék zongora szakán, Binder Károly növendékeként és számos hazai és nemzetközi elismerést tudhat a háta mögött. A műsor első felét záró Late Music című számban elektromos zongorán működött közre.
 
Rövid szünet után az Oláh Szabolcs Quartet ismét színpadra állt, de ezúttal már a vendégekkel kiegészülve. A Down és az Esőtánc című szerzemények a korábbiakhoz hasonló hangulatban, de immár teltebb hangzással szólaltak meg. A „cool” vagy „smooth” jelzőkkel illethető stílushoz közel álló előadásmódjuk mind szólóikban, mind a közös muzsikálásban remekül összeszokottnak tűnt.
 
Nem volt ez másként akkor sem, mikor az est egyetlen hölgy vendége Váczi Eszter lépett színpadra saját szerzeményével, a The Night Has Gonenal. A kiváló hangi és előadói adottságokkal rendelkező énekesnőt a Szörpből és Jazz+Az nevű formációból ismerhetjük. A Freddie Hubbard nevéhez fűződő Little Sunflower hallatán is meggyőződhettünk képességeiről, a zenészek egymásra hangoltságáról. A záró ’53 című kompozícióhoz nemrégen Hárs Viktor írt szöveget, melyet szintén kiválóan tolmácsolt Váczi Eszter. Kiemelhetjük a dobos nem zajos, mégis meghatározó, ötletes játékát is, mely végig uralta a koncertet a bőgőssel kiteljesedő ritmusszekcióban. A szaxofonos könnyed magabiztosságával, precíz dallamkövetésével kiváló csapatjátékosnak bizonyult, de szólistaként is többször bizonyított. A nem túl nagy számú, de lelkes közönség egy ráadást is „kitapsolt” magának.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018656969070435 másodpercig tartott.