Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  A crossover dívája
 
HeP | 2008. április 04., 11:56
 
Sarah Brightman egy korai diszkó csapatban kezdte a hetvenes évek vége felé, de igazi karriert a musical műfajában futott be. A klasszikus és a pop muzsika ötvözetét kedveli, ami kiváló alapul szolgál jól menedzselt szólókarrierjéhez. Teátrális megjelenése az utolsó hangig kidolgozott, zenéje és igazán nőies szopránja immár negyed évszázada garantálja számára a nemzetközi sikert. Ettől függetlenül Symphony című új lemezére öt évig kellett várni.
 
A Harem című albuma óta csak koncert és válogatás felvételei jelentek meg az elmúlt fél évtizedben. Az új anyagot az énekesnő Németországban, az USA-ban és Angliában rögzítette állandó producere, Frank Peterson közreműködésével. Az album java korábbi nemzetközi sikerdallamok feldolgozásából áll, és a számok harmadában neves énekes vendégek is közreműködnek.
 
Az első adaptáció a korábbi siker-duett ismétléseként Andrea Bocellivel hallható, annak Sogno című albumáról Canto Della Terra címmel, bár ott más néven és kevésbé rockos zenei betétekkel szerepel. Az ezt követő Sanvean-t a Dead Can Dance formációtól ismerhetjük, Lisa Gerrard markáns énekével, de itt alig felismerhető a dallam a sokkal fátyolosabb előadás miatt. Az igazi meglepetés a következő kettős, hisz a stílusában távoli Kiss együttesből ismert Paul Stanley-vel együtt tolmácsolják Sissel dalát, az I Will Be With You-t, ahol a rockosabb eredetitől a teátrálisabb hangzás felé vitték el a darabot. Ezt a dalt egyébként a művésznő már tavaly nyáron is lemezre énekelte Chris Thompsonnal, akit a progresszív rock világából, pl. a Manfred Mann’s Earth Band-ből ismerhetünk. Ezeket a számokat mindössze a sejtelmes bevezető, a Gothica és a skandimetálosan induló Fleurs Du Mal, valamint a régi Olivia Newton-Johnra emlékeztetően megszólaló címadó kompozíció előzi meg.
 
A Schwere Träume minden bizonnyal a német közönség meghódítására került az albumra az ő nyelvükön megszólaltatva. Az olaszok irányába viszont nem elégedtek meg Bocelli-féle olasz-angol számmal, ide került még a Sarai Qui, amit a hasonló műfajban utazó tenor, Alessandro Saffina közreműködésével hallhatunk. Ez a dal Faith Hill There You’ll Be című kompozícióját viszi el a klasszikus muzsika irányába, olasz nyelvre fordítva. Amennyiben még ez sem lenne valakinek elég a taljánok nyelvből, akkor az album egyik legszebb dalát is meghallgathatjuk, Storia d’Amore címmel. Ez elsősorban egyszerű, tiszta klasszikus hangszereltségének köszönhetően engedi kibontakozni a művésznő éterikusan szép, igazán nőies hangját. A Let It Rain leginkább Kate Bush énekstílusát idézi, majd a klasszikus Mascagni-ária az Attesa ismét olasz nyelven hangzik el. Spanyol nyelvből is kapunk ízelítőt a Pasión című dalban. A duett egy mexikói szappanoperából való, Brightman partnere az argentin születésű kontratenor, Fernando Lima.
 
Gustav Holst 1914-16 között írt nagylélegzetű The Planets című hét tételes kompozíciójának Jupiter tételét használták fel a Running című dalban. A klasszikus, operaszerű indítás lendületes, elektronikával is megtűzdelt tempós muzsikába csap át, s rövidesen a kései ABBA hangzást hallhatjuk belőle visszaköszönni, majd ismét klasszikus, szimfonikus záró rész következik. Ráadásnak az európai kiadáson egy korábbi lemezének Japánban használt bónuszát, a Sarahbande-t kaptuk, mely operai indítás után a Who egyik klasszikusának gitárbetétével és egyéb gitártémával tűzdelten tempósan kezd hömpölyögni a végkifejletig. Sarah gyakorlatilag szöveg nélkül áriázza végig a dalt, hogy aztán a negyedik percet néma csend töltse ki, majd mintegy két percben egy szimfonikus zárást kap a korong.
 
Összességében most is jól hallható a profi munka az albumon, de ezúttal is elég eklektikus a hangzás, ahogy a korábban is megszokhattuk. A borító stílusa a gótikus rock kissé darkos stílusát képviseli, de ilyesmivel csak a lemez elején találkozhatunk, bár jó néhány szám tartalmaz a korábbiakhoz képest talán rockosabb, fajsúlyosabb muzsikát. A Harem című előző albumához képest itt már nem nagyon utal semmi a keleti zenei világra és a táncosabb ritmusok is ritkábbak. A 48 esztendős dívának a hangja azonban továbbra is tiszta és képzett, semmit sem kopott az elmúlt negyed évszázados karrierje során.
 
 
(Sarah Brightman: Symphony, Manhattan Records, 2008
 
A dalok listája: 1. Gothica, 2. Fleurs Du Mal, 3. Symphony, 4. Canto Della Terra, 5. Sanvean, 6. I Will Be With You (Where The Lost Ones Go), 7. Schwere Träume, 8. Sarai Qui, 9. Storia d’Amore, 10. Let It Rain, 11. Attesa, 12. Pasión, 13. Running)
 
Kapcsolódó cikkünk:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.20
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.013291120529175 másodpercig tartott.