Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Minden dzsesszbe mártott est…
 
Héty Péter | 2008. szeptember 05., 11:53
 
Csütörtökön a Debrecen Jazz Group koncertjével kezdetét vette a 37. Debreceni Jazznapok. A nyitónapon Harcsa Veronika kvartettje és a Rosario Giuliani Quintet vonzotta a legtöbb nézőt és aratta a legnagyobb sikert. Négy napon keresztül, délután és este ingyenesen mártózhatnak a dzsessz szerelmesei kedvenc muzsikájukba a Kölcsey Központ melletti téren, de péntek és szombat este már egy-egy belépős rendezvény is lesz, nemzetközi sztárokkal. A nyitó nap estéjén már közel ezres tömeg hallgatta a fellépőket.
 
Az idén hetvenéves Gyarmati Zoltán vezette Debreceni Jazzegyüttes a Baltazár Dezső téren kibővült fúvós szekciójának köszönhetően új hangzással lépett színpadra öt órakor. A nem régen csatlakozott Zakar Zoltánnal és a zenekarban most bemutatkozott ifjú, tehetséges trombitással, Subicz Gáborral elsősorban jazz standard-eket játszottak. Az Ágoston Kvartett vezetőjének, a több formáció tagjaként is ismert Ágoston Bélának ez a zenekara a leginkább dzsesszes irányultságú. Ebben a felállásban persze visszafogottabb muzsikát hallhattunk, de azért most is akadt olyan hangulatos darab, mint a Pink Panther és a Dracula találkozásából létrejött Pinkula, mely címével is jól tükrözi az előadók humorát, zenei találékonyságát. Ágoston mellett a kiváló zongorista, Blaho Attila szólói vitték a prímet. A precíz és feszes ritmusszekcióban Hock Ernő nagybőgős és Jeszenszky György dobos hozta a ritmust, viszonylag kevés szólóval.
 
A csapat zongoristájának akár fel sem kellett volna állnia hangszerétől, hiszen a következő formációnak is egyik oszlopos tagja volt. A Harcsa Veronika Quartet az ifjú, tehetséges és karizmatikus énekesnő köré szerveződött ugyan, de a kísérők invenciózus csapata legalább ilyen záloga sikerüknek. A huszonhat esztendős énekesnő kiemelt reklám nélkül is igen nagyszámú nézősereget vonzott. A meglepő ruha kompozícióban színpadra lépő művésznőnek kissé lassan, de sikerült feloldani a hangulatot, s egyre meggyőzőbben bizonyította tehetségét zenész kísérőivel együtt. Emberközeli, hangulatos, jól kidolgozott kompozícióik nagy része a tavasszal megjelent legutóbbi lemezük anyagából szólt.
 
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén idén diplomázott énekesnő egy vendéget is bejelentett meglepetésként: az első zenekarral fellépett Subicz Gábort kérte színpadra, aki végzőstársa volt. A meglepetés igen jól sikerült, mert a debreceni trombitás közreműködése határozottan feldobta a hangzást. Innentől kezdve a közönség is egyre lelkesebben ünnepelte a hangulatos, reggae és más, modern elemekkel is fűszerezett izgalmas kompozíciókat. Az egyre jobban belemelegedő zenészek és Veronika is remek improvizációkkal színesítették az előadást, s ízelítőt adtak a már készülő következő lemezükből is. Érdemes megemlíteni a másik két kiváló kísérő muzsikust is: Oláh Zoltán (nagybőgő), Majtényi Bálint (dob). A korábbi koncertjeikhez képest egy kiérleltebb, nemzetközi porondokon is jobban megálló előadást láthattunk, bár azt is meg kell vallani, hogy emiatt mintha egy kissé veszített volna közvetlenségéből, bájából, de a közönség így is igen lelkesen fogadta.
 
Az emberi érzéseket előtérbe helyező, új zenei utakon járó előadás után Maloschik Róbert egy szuper csapatot ígért felvezetőjében, még ha felénk nem is cseng igazán ismerősen az olasz Rosario Giuliani Quintet neve. Azok, akik a dzsessz mainstream vonalát kedvelik, s nem a könnyebben hallgatható, populárisabb irányzatokat, bizonyára igazat is adtak neki a koncert után. A napbarnított olasz csapat teljes erőbedobással, belső tűzzel nyomta bebop alapú muzsikáját. A szaxofonos Giuliani neve alatt futó formáció valamennyi tagja kiváló tehetségként mutatkozott be és hangszereiken lehengerlő virtuozitással játszottak. A névadó leginkább mint komponista, a zenekart összefogó személyiség volt jelen, nem telepedett rá a zenekarra kiváló játékával. A trombitás Flavio Boltro és a zongorista Dado Moroni a zenekarvezetőhöz hasonlóan olykor kíséret nélkül, szólóban is lehengerelte a közönséget, de a dobos Benjamin Henocq és a bőgős Luca Bulgarelli is többször aratott tapsvihart egy szál magában is. Az előző koncertnél talán valamivel kisebb számú, de igen fellelkesedett közönség – a tízórai időkorlát miatt – mindössze csak egy ráadást kaphatott, mely a trombitás Bora Bora című kompozíciója volt.
 
A remekül indult fesztivált a Baltazár Dezső téri kellemes, nyárias estében mindössze a fürdőszobai hangulat árnyékolta be valamelyest, mivel az időnként fel-fel szökellő szökőkút csobogása bizony gyakran zavarta a muzsika elmélyült élvezetét és így nem csak a zenében de a víz csobogásának hangjában is kénytelenek voltunk megmártózni. Gyakran hallhatunk ugyanakkor a hangszórókból egy ciripelő zúgást és az énekesnő mikrofonja sem rendelkezett a legmegfelelőbb akusztikai karakterrel, beállítással, s így kissé „konzervdoboz” hangzása volt, de ezek a szépséghibák sokaknak talán fel sem tűntek.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.021437168121338 másodpercig tartott.