Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Beszűrődő dallamok közt
 
Héty Péter | 2008. szeptember 19., 14:36
 
A Sebestyén Márta, Szvorák Kati, Lovász Irén és mások által fémjelzett népdalénekesnői vonalat követően beérett egy újabb generáció. A kiváló, ifjú énekesnők közül több is ismertté vált. Közéjük tartozik Palya Bea. A népzene után ő inkább a világzenében igyekszik érvényesülni. Közreműködői szereplései után gyerekeknek szánt, Álom-álom, kitalálom című második önálló lemezével szerzett komoly elismerést, amit Weöres Sándor Psyche ciklusának testhezálló megzenésítése követett. Legújabb albuma egy francia cégnek készült, s mint hírlik a kiadó miatt kellett kicsit hosszabb ideig várni a megjelenésére.
 
Az Adieu les complexes tovább viszi a Kárpát-medence környékén előforduló muzsikákra koncentráló világzenei vonalat, amit korábbi lemezein megkezdett. Persze a keleties, indiai dallamok is beszűrődnek, hisz Palya ebben az irányban is folytatott tanulmányokat. Ahogy a Boris Viantól kölcsönzött cím is jelzi, az énekesnő szabadon, komplexusoktól mentesen használja a magyar, cigány, bolgár, zsidó melódiákat. Találunk két angolul megszólaló dalt is, de a felvételek nagy része magyarul hallható, s a változatos szövegeket ő maga írta. Dalai egyedi hangulatú, melankolikusan szenvedélyes ízt hordoznak. A zene afféle népek fölötti népzene, világzenei stílusjegyekkel, az utóbbi évtizedek jellegzetesen hazai hangvételében, egyszerre akusztikus, folkos és dzsesszes. Az előadó a hazai közönség mellett tehát minden bizonnyal a nemzetközi piacra is próbál kacsintgatni.
 
A lemezt nyitó Hold az indiai dallamvilágra emlékeztet, leginkább Sheila Chandra énekét idézi, amit hallhattunk már korábbi lemezeken is, s kibontása is ebben a lamentálós stílusban folytatódik, a darbuka kíséret mellett egy fúvós szólóval. Szövegében természeti képekkel festett hangulatok tükröződnek, míg a következő Hoppá sokkal inkább egy konkrét, személyes road movie történetet mesél el néhány percben. Ebben a dalban már a hangszerelés is színesebb, s az album egyik leginkább slágergyanús darabja, ha lehet ebben a műfajban ilyesmiről beszélni. A Lovas dal lüktető tempója és cikázó dallama valóban egy zabolátlan mén temperamentumát tükrözi, szövege pedig az ifjonti hévről szól. A Szép szemű szeretőm az előzőnél ismét lamentálóbb, keleties dallamokkal, visszafogottan lüktető ritmussal. Míg a korábbi magyar nyelvű szövegek angol és francia nyelven is olvashatóak a borítófüzetben addig a kissé blues-os, kissé erdélyi I’m Happy szövege csak egy francia fordítást kapott. Hozzá lehet tenni, hogy a csak magyarul értők ezzel a szerelmes dalocska szöveggel nem is veszítettek sokat.
 
Az Észosztó nagy szájhős táncos, négynegyedei kecskedudás hömpölygése, az ostoba szájjártatókat hetykén kiosztó szövegével kedves és élénk színfoltja az albumnak. A Három árva egy népballadára épülő szép, hosszas meditáció, leginkább keleties ízekkel. Az Áll a kapun című dalban arra is hallhatunk példát, hogyan épül egy régi Disney-filmklasszikus dzsessz motívuma a magyar népies szöveg- és dallamvilágba, roma ízekkel. Ennek stílusa dzsesszes-népies hangzásvilágával leginkább Palya Bea egyik barátnőjének, Szalóki Áginak a stílusához áll közel. Az Anyám, anyám népies szövege kezdetben egy szál bőgővel dzsesszesen, majd a többi hangszerrel bolgárosan bontakozik ki. A Sofia Express már címében is a bolgár hatást tükrözi, zeneiségében még inkább, bár szintén némi dzsesszes ízzel. A Lover Man egy sztenderd original jazz szerzeménynek van jelölve a borítón – egy Billie Holiday által sikerre vitt dalról van szó, melynek komponistái J. Davis, R. Ramirez és J. Sherman, bár a Palya Bea-változat eltér az eredetitől.
 
A hazai dzsessz és népzenei-világzenei színpadokról jól ismert neveket találunk a kísérők között, akik a muzsika terén egyben az összes kompozíció szerzőtársai is, bár változó összetételben: Szokolay Dongó Balázs, Dés András, Lantos Zoltán, Vincent Le Quang, Theodossii Spassov.
 
(Palya Bea: Adieu les complexes, Sony BMG, 2008
A dalok listája: 1. Hold, 2. Hoppá, 3. Lovas dal, 4. Szép szomorú szeretőm, 5. I’m Happy,
6. Észosztó nagy szájhős, 7. Három árva, 8. Áll a kapun, 9. Anyám, anyám, 10. Sofia Express, 11. Lover Man)
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.09
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.01812481880188 másodpercig tartott.