Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Alex és Sándor, két gitármágus
 
Héty Péter | 2008. október 17., 13:05
 
Alex de Grassi nevével majd húsz éve találkoztam először, amikor az amerikai Windham Hill lemezkiadó (Grassi nagybátyja, a szintén neves gitáros Will Ackerman hozta létre) kellemes, magas színvonalú, többnyire szóló hangszeres instrumentális felvételeivel találkoztam. Aztán szerepelt róla vagy ötoldalnyi anyag egy angol nyelvű könyvben, amely az akkoriban kialakult New Age muzsikáról szólt. Később találkoztam az idehaza jószerével alig ismert, de Angliában és a világ más részein lemezeket megjelentető, sikerrel koncertező gitárossal, Szabó Sándorral is, akinek lenyűgözött a magyar folk, a Kelet és a Nyugat zenéinek ötvöződése játékában. Akkoriban nem is sejtettem, hogy egyszer még közös koncerten láthatom őket Debrecenben.
 
Hosszú idő elteltével Szabó Sándor tavaly lépett fel Debrecenben néhány külföldi társával, aminek kapcsán ismét lehetőségem nyílt vele egy beszélgetésre. Azóta Strings Without Borders címmel jelent meg Németországban huszonnegyedik lemeze, mely Veronique Gilet közreműködésével készült. Alig egy év elteltével most újra hallhattuk játszani, ezúttal Alex de Grassi-val, az akusztikus gitár egyik amerikai mesterével. A kivetítővel és profi hangtechnikával felszerelt teremben – a Kölcsey Központban – először Szabó lépett színpadra egy szépséges, két nyakú (24 húros) oud jellegű hangszerrel. Arab és kínai zenei elemeket használó kompozíciója őseink magas szintű muzsikájának kutatása jegyében fogant, modern magyar makámként, Ataisz címmel. Egy telt hangú bariton akusztikus gitárra cserélte később a viccesen „kétfejű sárkánynak” titulált hangszert. Miután köszönetet mondott a koncert létrejöttéért –, legutóbbi olvasmány élményei által ihletve – egyik Rudolf Steinernek ajánlott kompozícióját hallhattuk Lunar címmel. Egy amerikai, tengerparti koncertterem szép emlékét idézte a Mendocino, de hozzájárult ehhez a „vizes” hangulathoz az Adria is, később pedig az Esőcsináló, egy „kopogósabban vizes” darab. Általános derültséget keltve megjegyezte, hogy kapott már olyan biztatást is, miszerint komponálhatna már egy Pénzcsináló című számot is.
 
Mint elmondta, mindig is azon volt, hogy művészetével a Kelet és Nyugat közötti átjárást szolgálja. Ennek jegyében egy hetven esztendős koreai népzenész előtt tisztelgett A citerás című darabbal. Kompozíciói egy kivétellel a Deeper Reality című legutóbbi szólóalbumáról hangzottak el, míg zárásként egy élénkebb, még névtelen tételt hallhattunk, amelynek címére talán majd pályázatot ír ki – hallhattuk újabb csöndes megjegyzését. Részemről a Mozgások két lábra címmel pályázom.
 
Negyedórás szünet után lépett színpadra Alex de Grassi, hagyományos gitárjával, akit barátja, Sándor a modern amerikai akusztikus gitározás új generációjából a polifonikusabb, öt ujjas (fingerstyle), technikailag új, s gyorsabb arpeggiókat hozó játékosaként konferálta fel. Aztán már a másik Sándortól, azaz Alextől tudhattuk meg, hogy ez a harmadik közös turnéjuk és a debreceni, három hetes európai turnéjuk utolsó állomása. Alex de Grassi Short Order és Blue Trout című darabjaival nyitott, s meggyőződhettünk róla, hogy egy nem mindennapi játékost hallhatunk, kinek leleményessége nem merül ki abban, hogy tíz ujjal játszik a húrokon, hanem pl. a ritmust is kopogtatja a gitártesten. A modern amerikai zene őseit a fekete rabszolgák spirituáléjának feldolgozásával (Lay Your Body Down), majd a Single Girl-lel idézte meg.
 
Az 1998-ban megjelent The Water Garden LP-ről a címadó kompozíciót hallhattuk, majd az Another Shore-t. Az élénkebb hangulatú darab jó átvezetésnek bizonyult az ifjúkori elektromos gitáros emlékeket idéző Hendrix-feldolgozáshoz, az Angel-hez. Egy bolíviai zenész barátja kedvéért nemrég hagyományos dzsessz sztenderdeket is leporolt a Bolivian Blues Bar című lemezen. Erről két Thelonius Monk szerzemény, a Round Midnight és a Little Rootie Tootie, valamint egy Gershwin-klasszikus, az It Ain’t Necessarily So átiratát hallhattuk. A hangszerét számok között gyakran és precízen hangolgató gitáros kifinomult, és legalább ilyen precíz játéka lenyűgözte a száz főnél alig nagyobb hallgatóságot, s lelkes tapssal jutalmazták az amerikai vendég üdítő produkcióját.
 
Ráadásként a két gitáros közösen kezdett játszani, blues-os, dzsesszes improvizációt, amit ha megtoldottak volna még néhánnyal már biztosan egészen forró hangulat alakult volna ki a hallgatóság körében. A szerény és közvetlen előadók e helyett szolidan játszottak, a koncert után pedig dedikálták lemezeiket. Itt hoztam szóba Grassinak azt a régi könyvet, mely még New Age-ként aposztrofálta kellemes, lélekhez szóló muzsikáját. – A hatvanas-hetvenes években felnőtt generáció sokféle zenei hatáson érlelődött. Játszottunk folk, rock, jazz, klasszikus, pop és más zenéket, s közben mindezekből kialakult saját stílusunk, ezt kezdték akkoriban New Age-nek nevezni – magyarázta Grassi. – Ennek nem volt köze a hasonló nevű spirituális mozgalomhoz, bár kétségtelenül jelen van generációnkban egy fajta szellemiség, ami a nagy álmoknak egy traumatikus időszakba fulladásából a nyugalom, a letisztulás kereséséhez vezetett, ami zenénkben is tükröződhet. Ez azonban nem több, mint a személyes impressziók zenei lenyomata. A kifejezés ma már a múlté, nem hiszem, hogy ezzel lehetne a muzsikámat leírni, jellemezni. Ahogyan ma este is, játszom saját kompozícióimat, olykor folkos, jazzes, vagy más jellegű muzsikákat az éppen aktuális benyomásaim alapján – fogalmazott a kedves és közvetlen amerikai gitáros.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.025238990783691 másodpercig tartott.