Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Egy bábszínház részesei vagyunk
 
Héty Péter | 2009. január 15., 14:57
 
Nem mindennapi dzsesszelőadásra kerül sor a Kölcsey Központban január 20-án. Márkus Tibor dzsesszzenészként írta meg „összművészeti” darabját, a Bábszínház című szvitet. A dzsessz mellett klasszikus és rockzenei elemeket is felhasználó zeneművet két táncos (Péli Sípos Viktória és Varga Attila), valamint az ismert pantomimművész, M. Kecskés András előadása kíséri. A tizennyolc fős zenekar gerincét a szerző ismert dzsessz együttese az Equinox Quartet adja, vonósokkal, énekesekkel kiegészülve. Egy rövidke ízelítőbe belehallgatva az érdekesnek ígérkező látvány mellett a fúziós dzsessz, és a szimfonikus, vagy progresszív rock hangzásához rokonítható zenei élményben lehet majd részünk.
 
Mindnyájan egy bábszínház részesei vagyunk. De nem mindegy, hogy mi irányítjuk a bábukat, mi vagyunk a bábuk, vagy csak egyszerűen a közönség soraiból szemléljük az előadást – hangzik a zenemű mottója. Először arról kérdeztem a szerzőt, hogy miként értelmezhető ez az üzenet.
 
Márkus Tibor: – Azt gondolom, a dolognak van egy szakmai, egy művészi és egy filozófiai megközelítése. A szakmai a három zenekarra írt concerto grosso, amelyben a zenekarok fuzionálnak egymással, a zene és a művészetek megbonthatatlan egységének hangsúlyozásával. Klasszikus, rock és jazz elemek váltják egymást a műben, és a szvit egyes tételei a három zenekari csoport által képviselt stílusok karaktereit és azok fúzióit, egymásra gyakorolt hatásait tükrözik. Így az egyes tételek – amelyek egy bábszínház szereplőit mutatják be – klasszikus, dzsessz, rock hatásokat és ezek keverékeit tükrözik. A csoportok együttes játéka a tételek karakterének függvényében változik, Például a jazz-rock tételben a dzsessz és a rock formáció, a klasszicista jazz tételben a dzsessz és klasszikus zenekar játszik együtt. A tételek felvonultatnak minden lehetséges variációt. A nyitányban és a fináléban mindhárom stílus fúziója, így mindhárom zenekari csoport együttes játéka hallható.
 
– Ezen zenei felépítés mellett miként fogalmazható meg a művészi és filozófiai üzenet?
 
M.T.: – Életünk során folytonosan olyan szituációkba keveredünk, amelyekben kénytelenek vagyunk szerepeket játszani – erre utal a mottó a CD-borítón. Szerepet játszik a zenei tételekben például a Marionett, amelyet dróton rángatnak, a szomorú bohóc (Sad clown) vagy a Fool’s Gold, a bolondok aranya, ami megszólalásig hasonlít az igazi aranyrögre, de nem állja ki a királyvíz próbáját, mert azonnal kiderül, hogy értéktelen. Azt hiszem, bármilyen szerepjátszásokra is vagyunk kényszerülve, a legfontosabb mindig az, hogy önmagunk tudjunk maradni.
 
– A CD-lemezen is megjelent Bábszínház című szvithez, mely nem éppen kommersz produkció, hogyan sikerült kiadót találni?
 
M.T.: – Nagy köszönettel tartozom mesteremnek, Binder Károlynak, akivel szoros kapcsolatban vagyok azóta, hogy már kirepültem az alma materből. Az ő kiadója jelenteti meg lemezeimet, teljes szabadságot adva zenei elképzeléseimnek, és ezt nagyon nagy dolognak tartom. Mármint azt, hogy nem az anyagi sikert hajhászva, hanem a művészi értékek megőrzésére hozta létre kiadóját.
 
(Márkus Tibor klassz-jazz-rock Bábszínháza január 20-án elevenedik meg 19 órától a Kölcsey Központ nagytermében. Közreműködők: Zana Zoltán – szaxofon; Juhász Györgyi – fagott, szaxofon; Mits Márton - furulya, szaxofon; Barabás Lőrinc – trombita; Almási Attila – pozan; Lakatos Ágnes – ének; Urbán Orsolya – ének; Mohai Tamás – gitár; Berényi Zsuzsa – hegedű; András Mihály – hegedű; Haraszti Erika – cselló; Márkus Dávid – cselló; Nagy Réka – cselló; Márkus Tibor - zongora, szintetizátor; Csuhaj Barana Tibor – bőgő; Máthé László – basszusgitár; Delov Jávor – dob; Jeszenszky György - dob, üstdob, ütőhangszerek; Péli Sípos Viktória – tánc; Varga Attila - tánc)
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0094811916351318 másodpercig tartott.