Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Gitárra hangolva
 
Héty Péter | 2009. március 06., 09:39
 
A magyar kultúra napján a Debrecen Kultúrájáért Alapítvány alkotói ösztöndíját nyerte el Suba Sándor zenetanár. A gitárművész jelenleg egy hatkötetes szakmai anyagon dolgozik, mely zeneiskolások számára készül és a klasszikus gitároktatásról szól. Úgy tudni, hogy a munka formabontó és hiánypótló lesz egyben.
 
A nem zenész családból származó Suba Sándort a legtöbben gitártanáraként ismerik manapság, de az idősebbek már a hetvenes-nyolcvanas évek rock- és dzsessz-zenei koncertjeiről is emlékezhetnek rá. A tősgyökeres debreceni gitáros 1962-ban született. Ezt is csak tőle sikerült megtudni, mivel – gazdag munkássága ellenére – a világhálón jószerével csak egy szűkszavú Rocksulis adatlap található róla.
 
Suba Sándor: – Már gyerekként megtetszett a gitár, s 12 éves korom körül Bereczki János tangóharmonikás magánnövendéke lettem, aki kiválóan gitározott is. Színvonalas vendéglátósként nem tanított, így hezitálva vállalt el. Főként jazz alapokat tanultam tőle, de bevezetett a pengetős technikába is. A Beatles-film televíziós premierje után lázasan alakítgattuk zenekarainkat, első csapatom a Memphis volt. Az 1981-es Tóth Árpád Gimnázium-beli Cég tagjai ma is igen aktívak és kreatívak. (Veres Gabi Budapesten az Imago Mundiban játszik, Tikász Zsolt szintén a fővárosban zenél, Dankó „Füri” az Amundsenben játszik, Füsti-Molnár „Fecske” pedig a budapesti Hajléktalan Színházat vezeti.) A Camera 06-ban már instrumentális, dzsesszes muzsikát játszottunk, akárcsak a ’88-as Ki mit tud?-on, a dzsessznapokon és a rádiófelvételeken. Közben a Tanítóképzőn népművelőként diplomáztam, s a klasszikus gitár is érdekelni kezdett. A szakiskolát „öreg fejjel” kezdtem, s három év után a főiskolára is bekerültem, ahol 1996-ban végeztem gitártanárként és kamara előadóművészként. Már ebben az időszakban is tanítottam zeneiskolákban (Jászberény, Hajdúböszörmény), s 1990 óta vagyok a Rocksuli tanára. A derecskei zeneiskolában is oktatok. Zenekarokra kevésbé jut időm, de játszom a Sunday Mopedben, ahol az énekes tanítványom volt, s a Debreceni Gitárkvartettben, ahol klasszikus átiratokat, flamencot és latinos darabokat játszunk.
 
– Ha jól tudom az átiratok egy része éppen a te munkád…
 
S. S.: – Zenét már a kezdetek óta szerzek, s a lejegyezést kézzel végeztem, ami a kottaírásban immár 35 éves gyakorlatot jelent. Zeneszerzést külön nem tanultam, de már a főiskolán is játszottam saját etűdöket. A klasszikus zeneszerzés mellett persze a rock és a jazz műfajában is mozgok. Maga a kottagrafika is érdekel, mivel szeretem.
 
– Nagyszabású oktatási anyagod is így készül, melyhez az ösztöndíjat is elnyerted?
 
S. S.: – Speciális tollal dolgozom. Kottaíró programot nem használok, mivel a számítógéphez nem igazán értek, s ez egyedibb, hangulatosabb. Van olyan program, ami a kézírást utánozza, de észrevehető a különbség. A gyerekek kényelmesen elolvashatják ezt is, és kapnak vele egy megfoghatatlan személyes élményt is. Főiskolás koromban vettem az első tollamat, ami még működik, bár ezt a munkát egy újjal készítem, amit Németországban szereztem be erre a célra.
 
– Miért van szükség erre az oktató anyagra?
 
S. S.: – A klasszikus gitároktatásban egyelőre kevés az anyag, hiszen a tanítás terén fiatal a hangszer. Van két-három hasznosítható, de húsz éve nincs a piacon új. Amiket használunk, szinte mind ugyanazt tartalmazza, XIX. századi gitárosok darabjait, reneszánsz lantról átírva – mai füllel kicsit nehezek is. Modern darabok vannak a Szendrey-Karper László-féle anyagban – ami még mindig a legjobb –, de a klasszikus után hirtelen nagyon modernbe ugrik, ami szinte játszhatatlan. Nem látom a gitáriskola megújulását. A fő probléma, hogy a nagy szerzők nem írtak gitárra, különösen oktató céllal. A romantika korában indult a tanítás, de akkor sem intézményesült igazán. Nincsenek gitáros szerzők, születnek ugyan darabok, de leginkább zongorán tanult, zeneszerzői szakon végzettektől. Más szempontból felmerült a Rocksuliban, hogy van ugyan dzsesszkonzervatórium, de előtte ebben az irányban sincs semmi képzés…
 
– Így már érthető az indíték, de hogyan szántad rá magadat az anyag elkészítésére, a meglévők megújítására?
 
S. S.: – Munkához kezdtem gyűjteni, írni kis darabokat, etűdöket, ami tíz év alatt duzzadt odáig, hogy rendszereznem kellett. Derecskén a tanítványok zenekarának is írtam és láttam milyen örömet jelent ez nekik. Szóló és kamaradarabokat is komponálok. A kiadvány újszerű lesz, hisz a jelenleg kaphatóktól szinte mindenben eltér. Legfontosabbnak a még senki által nem játszott szerzeményeimet érzem, illetve a népdalok- és más darabok átiratait, karakter darabokat, amiket anno nem írtak meg a szerzők – Bachtól kezdve mindenféle stílusban. Minden kötetben megjelenik minden kor és irányzat az én harmóniáimmal, basszusaimmal. Egy darabon belül keveredhetnek is, de nem a saját stílusomat tükrözik, s jól megkülönböztethetőek. Mire a barokk tanulásához ér valaki ismeri a stílusjegyeit. Fő vonala a magyar népdal, mert mindenféle módon feldolgozható, nem csak ismertsége miatt, hanem sokféle harmóniával megjeleníthető. Minden kötet tartalmaz kamaradarabokat –, mivel az együttmuzsikálást már az első lépéstől kell tanulni –, valamint egy jelentős szerzőtől átiratot. Lesz benne információ, és más szöveg is, zeneelméleti tudnivalók, összhangzattan, dallamok, skálák, megoldható feladatok. Újszerű a mellékelt lemez is, melynek anyagát magam játszom fel: elméleti zene- és hangköz felismerés, kíséret együttjátszáshoz. Fontos hallani az előadóművészi megoldásokat is, amiket, ha még nem is tudnak a diákok lejátszani, bekerül a fülükbe, s a ritmus pontosítása is jól jön. Egy capo is lesz hozzá – ez egy olyan eszköz, ami a technikailag nehéz darabok előadását is megkönnyíti, ritkán megszólaló regiszterekkel. A latin zenében ez alap, s nem felnőtt korban kell megismerni. Honlapja is lesz, ahol külföld felé is igyekszem nyitni, és profiknak szánt darabjaimat is közzé teszem. Optimista vagyok, mivel úgy észlelem, hogy tanítványaim nem miattam szeretik a darabjaimat. Remélem, munkámmal örömet okozhatok, hisz egy hangszer még manapság sem olyan nagy befektetés, s a kiadványom sem lesz drága, mivel mindent magam készítek hozzá.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.010271072387695 másodpercig tartott.