Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Szőke Carmen
 
Héty Péter | 2009. március 20., 12:40
 
Horgas Eszter és Al Di Meola legújabb közös koncertjének magyar címéből, az Ő és Carmen-ből sok mindenre lehetett következtetni. Az angol változat „he” szava (az „ő”, hímnemű alakja) azonban már jelzi, hogy az operai hősnőhöz nem az őt zeneileg megformáló Horgas, hanem egy férfi viszonyul. Már csak azt kellett eldönteni, hogy a muzsikus Al Di Meola, vagy a darabbeli Don José szerepel a címben. A legvalószínűbb megfejtés talán az, hogy a muzsikus próbálta meg a szerepbe bújva zenében megfogalmazni a legendás hölgyhöz fűződő viszonyát. A koncepció szerint mintegy feltámad a tragikus sorsú, csalfa nőalak az őt tébolyult szerelmében megölő tiszta lelkű katona gondolatában. Az új produkcióban tehát a kísértés megismétlődése volt az apropó a korábbi siker megismétléséhez.
 
Az Ő és Carmen produkció múlt őszi budapesti ősbemutatóját egy CD lemez örökítette meg, melynek hazai megjelenését is ünnepelhette ez a koncert. A Bizet-féle Carmen öt évvel ezelőtti, első átdolgozásának sikerét Debrecenben nem élhettük át személyesen, mint ahogy a világklasszis latin jazz gitáros sem járt még városunkban.
 
Személy szerint a legendás gitártrióban volt szerencsém 1996-ban Budapesten élőben látni Al Di Meolát, Paco De Lucia és John McLaughlin társaságában. Az utóbbi két gitáros sztár nagyjából huszonkét éve adott koncertet Debrecenben. Talán a hiányzó harmadik pótlásaként tekinthettünk sokan erre az estére. Persze kicsit mást kaptunk, bár a latinos, mediterrán íz erre is jellemző volt, de nem a virtuóz gitárjáték körül forgott minden. Az összetettebb zenei képben azért így is többször megvillantotta Al Di Meola brilliáns játékát, különösen az oldalán játszó másik gitáros, Peo Alfonsi társaságában.
 
Maga a koncert is velük és a kiváló, zömében hazai kísérőkkel indult. Ebben a zenei hangulatban már a keverőpultnál készülődött Horgas Eszter fuvolájával, hogy aztán a carmeni szerepnek megfelelően hatásos belépővel érkezzen a színpadra. (A nézők széksorai között végig vonulva kezdett játszani.) A fuvolaművész korábban azzal vált híressé, hogy komolyzenei klasszikusokat tálalt dzsesszben. Indításkor a ma már szinte minden folk és jazz zenében felbukkanó darbukával, keletiesített hangzás kíséretében hallhattuk a latinos gitárokat. A fuvola érkezése után a ritmusszekció hozta egyenesbe a sejtelmesen kibontakozó zenei képet, ami kissé el is ment egy könnyen hallgatható popos dzsessz irányába. Aztán a szólózgató fuvola felelgetni kezdett a kiváló hegedűs Lantos Zoltánnal, majd rátalált a megkísértendő gitárosra is, hogy aztán vele is tüzesen feleselgessen. Itt már az igazi temperamentumos Meola mutatkozott meg, s néhány bravúros üveghanggal zárta a számot.
 
A téma által diktált nosztalgikus és latin hangulathoz alapként vették a tangó nagy, kortárs megújítójának, Astor Piazzolla-nak munkáit több kompozícióban is. Nagyjából az egész koncerten a romantikusabb és a temperamentumosabb zenei részek váltakozásainak lehettünk tanúi. A Piazzolla-, és természetesen saját dallamok mellett a klasszikus Bizet-műből is hallhattunk átírt betéteket. Az igazi élményt elsősorban a hangszeres szólók egyéni vagy kettős produkciói jelentették. A zongorista Cseke Gábor csak később jutott ilyen szerephez, amit gyengített a nem megfelelő kihangosítás. A basszusgitárt kezelő dzsessz veterán Hárs Viktor csak kísérő szerepet kapott, nem úgy a két ütős. Kaszás Péter dobos és a kubai ütős Gumbi Ortiz a latin ritmusok miatt jelentősen meghatározták az egész koncertet, de bravúros közös szólójukkal is sikert arattak. Az egész csapat profi felkészültségről tanúskodott, a bonyolult futamokat hatásos és pontos leütésekkel zárva ért véget a legtöbb kompozíció. A darabok felépítettsége miatt viszonylag ritkán volt alkalma a nézőseregnek tetszést nyilvánítani a kiváló és virtuóz szólók után. Két ráadást azért így is kiköveteltünk magunknak.
 
Kapcsolódó cikkünk:
Szőke Carmen, fuvolával


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018066883087158 másodpercig tartott.