Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Fülbemászó impresszionista jazz
 
Héty Péter | 2009. április 17., 13:41
 
Váczi Eszter nevét a Jazz+Az sikerének köszönhetően ismerhette meg a közönség. Ezt követően kitartóan kereste saját hangját az önkifejezés jegyében. Nem próbálkozott pop karrierrel, hanem az alkatához is illeszkedő, könnyedebb dzsessz irányába fordult. Jelenleg két formációban alkot, a Szörpben és a Váczi Eszter Quartet-ben. Utóbbi akusztikus és dzsessz közelibb, de az előbbihez hasonlóan laza és könnyed viszonyban van más műfajokkal is. Ez elsősorban a billentyűs Gátos Ivánnak köszönhető, aki a színvonalas muzsika zöméért felelős, s már régóta dolgozik az énekesnővel. Sokan várták már Váczi Eszter első lemezét, hisz közel egy évtizede érlelődött az anyag. Ebben az évben jelenhetett meg végül Vissza hozzád címmel. Számaikat magyarul tolmácsolják, ami ebben a műfajban sajnos egyre ritkább.
 
Ahogy a cím is jelzi a szövegek első sorban a két nem közötti kapcsolatok szövevényét bogozzák. Világmegváltó gondolatok helyett, egyszerű, bensőséges, őszinte hangulatú érzéseket, benyomásokat fogalmazott meg az énekesnő. Mindössze egy kivétel akad, hisz a Jazz+Az korszakból itt vendégeskedő Dés László is hozott egy dalt, mely Bereményi Géza versére íródott. A hasonló témájú slágerekhez képest ezek a szövegek csöppet sem sziruposak. Különösen dicséretes, hogy amikor mindenki angol nyelvű számokkal nyomul a populáris irányba, a Váczi Eszter Quartet anyanyelvünkön szól hozzánk, s a nagyvilághoz. Merik vállalni, hogy ez egy magyar dzsessz, s nem simulnak a világ minden tájáról érkező tehetségek „egyszínű” anglomán tömegébe. Ez is jól tükrözi, hogy nem a népszerűségre törekvés az elsődleges szempont, hanem egyéni utat járnak. Az önmagukkal szemben támasztott követelmények az elsődlegesek, s ez a zenei színvonaláról is elmondható.
 
Az őszinte, nagyzolásoktól mentes kitárulkozás ritkán érhető tetten a mai produkciók esetében. Jelen esetben ez a hozzáállás igen jót tesz az anyagnak, hisz kellemes, barátságos és megjegyezhető tud lenni amellett, hogy igényes. Sok zenénél átszűrődik a példaképek hangzása, de ahogy ezen az anyagon próbáltam ilyesmit megfigyelni nem sok áthallásra bukkantam. Talán az énekesnő bensőséges énekstílusa, könnyed dallamvezetése miatt beugorhat Sade, vagy Basia, bár nem csak az énekhang, hanem a zenei sokszínűség miatt is – ami egyébként Sting legjobb pillanatait is megidézheti. A színvonalas anyag fülbemászó is egyben, a klasszikus dzsessz és az enyhén popos-, latinos-, balladisztikus elemek, valamint a szépen kidolgozott hangzások révén.
 
Lássuk most a konkrét anyagot! A nyitó Szemtől szemben enyhén blues-os, swing-es, remek gitár-ének improvizációkkal, jól megadja az alaphangulatot. Klasszikus- és cool dzsessz jellemzi a nosztalgikus tartalmú Keresd velem! című számot, Gátos Iván remek zongorajátékával végigkísérve, közepén egy rövid, de hangulatos tempógyorsítással. Az Itt és most szövegével a jelen időre, a pillanat megélésére koncentrál, andalítóan kellemes zenei aláfestéssel. Ennek szinte – jó értelembe vett – ellenpontja az énekesnő kompozíciója, a slágergyanús, tempós és laza szving a Mit tennél a helyemben. A Voltak órák indításában már a dobos Mike Zsolt egyszerű ritmusai is latinos hangulatot hoznak. Ez a Szörp-számnak indult kompozíció a Matt Bianco-t idézi kissé, különösen a szaxi rövid közjátékával. Ereszkedő refrénjének köszönhetően már a rádióműsorokból is egyre gyakrabban visszaköszön.
 
A címadó dal ismét melankolikus, visszafogottsága ellenére azonban vibráló, energiával teli. Az elektromos orgona mellett Weisz Gábor vibrafonos szólója is erősíti ezt a hangulatot, a refrén pedig itt is fülbemászó. A Szeretném megpróbálni az a szám, amelynek hangszerelése leginkább felidézi Sting számait – a tenorszaxi szólóban is Wayne Shorter hatása tükröződik –, s alighanem az album egyik leginkább rádióbarát felvétele: dzsessz, latin, és pop jó ízléssel vegyített esszenciális kivonata. A Néha csak nagyjából ezt a hangulatot viszi tovább, még több szaxofonnal. Az Elmondtál mindent az album egyik legkellemesebb darabja, lassú, andalító blues, a gitárszólóval pláne „nagyon cool” – a basszusgitáros Gátos Bálint hangszerelésének köszönhetően. A Hóesés a sokat csúszott megjelenés eredetileg téli aktualitásához fűzhető, s a legtáncosabb hangulatú. Ez Dés szerzeménye, Bereményi „évszak költeményével”. A Te nem tudod mi a szerelem igazi kódaként zárja az anyagot, rövidségével, hajnali bárhangulatával, s egy szál zongorás kíséretével. (A lemezt április 24-én pénteken este mutatja be Debrecenben a Váczi Eszter Quartet a Perényi 1 zenei klubban.)
 
(Váczi Eszter Quartet: Vissza hozzád, Tom-Tom Records, 2009)
 
(A dalok listája: 1. Szemtől szemben, 2. Keresd velem!, 3. Itt és most, 4. Mit tennél a helyemben?, 5. Voltak órák, 6. Vissza hozzád, 7. Szeretném megpróbálni, 8. Néha csak,
9. Elmondtál mindent, 10. Hóesés, 11. Te nem tudod, mi az a szerelem)
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.11
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018840074539185 másodpercig tartott.