Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Jarre-világpremier
 
Héty Péter | 2009. április 30., 11:40
 
A szintetizátoros muzsika fénykorát a hetvenes években élte. Ekkor robbant be két egymást követő lemezével (Oxygen, Equinoxe) Jean Michel André Jarre a világ élvonalába. Zenei pályáját azonban nem ezzel kezdte. Édesapja a világhírű komponista és karmester Maurice Jarre, aki filmzenéivel írta be magát a zenetörténetbe, de már a nagyapja is foglalkozott a hangok világával, mivel az egyik első hangkeverő pult, valamint egy hordozható lemezjátszó kifejlesztője volt.
 
Az ifjú Jean Michel huszonévesen már gitáron játszott beat zenekarokban, majd a hatvanas évek végén, a hetvenes elején a kísérleti, elektronikus muzsikák felé fordult az érdeklődése. Ez irányú tanulmányokat például Kölnben folytatott, az elektronikus zene atyjánál, Karlheinz Stockhausennél. A népek zenéit is igyekezett megismerni. Apja nyomdokain járva néhány kísérleti filmhez is készített zenét, s már 1971-ben megjelent egy kislemeze, igen szerény sikerrel. Részletei azonban beépültek a Párizsi Operában bemutatott AOR című első elektro-akusztikus operájába. Két hasonló műve mellett elkészült első igazi szóló albuma is 1972-ben Deserted Palace címmel, majd 1974-ben első komolyabb filmzenéje is, a nálunk Égő pajták (Les granges brulées) címmel bemutatott mozihoz. Közben egyre jelentősebb darabokkal bővült elektronikus hangszer készlete.
 
Elektronikai zenei bemutató albumként indult az 1976-os Oxygen. Meglepetésre a slágerlistákon landolt, s több mint tizenöt millió példányban kelt el. Következő, 1978-as Equinoxe (Nap-éj egyenlőség) albumát a párizsi Concorde téren már egymillió hallgató előtt mutatta be, addig sohasem látott technikai körülmények között, s ezzel Guiness Recorder lett. Második és harmadik lemeze korszakalkotó, de későbbi munkásságával is igyekezett legeket írni, még ha nem is mindig a zenéjével. Nyugat-Európából őt hívta meg elsőként a Kínai Népköztársaság, s ottani, 1981-es turnéján használta először saját fejlesztésű lézer hárfáját is. A turnéról felvétel is készült, melynek gerincét az előtte megjelent Magnetic Fields (Les Chants Magnétiques) albuma adta. Két évvel később készített egy albumot Music for Supermarkets címmel, mely mindössze egy példányban jelent meg, ám a legendás Radio Luxembourg műsorán egy alkalommal közzétette. 
 
Zoolook című 1984-es lemeze már a modernebb hangzások irányába halad, Jarre egyre több sampler-t használ, s teret ad az emberi hangnak is, például a népszerű, experimentális előadóművésznek, Laurie Anderson-nak. A populárisabb irány is sikert hoz, s erre halad a Rendez-Vous is. 1986-ban a 150 éves fennállását ünneplő texasi Houston és az akkor 25 éves NASA egy ünnepi koncertre kéri fel. A tervek szerint a Challenger egyik asztronautája, Ronald McNair játszott volna szaxofonon az űrből az egyik darabban, ám az űrhajó 1986. január 28-án bekövetkezett katasztrófája miatt ez meghiúsult. A houstoni koncerten több mint másfél millió ember vett részt. Óriási érdeklődés kísérte abban az évben szülővárosában, Lyon-ban adott koncertjét is, melyet II. János Pál pápa is megáldott.
 
A háromszoros Grammy-díjas zenész lemezei az utóbbi majd két évtizedben szinte két véglet között mozogtak: hol meditáció szerű, chill-out jellegű, hol techno-ba hajló, populárisabb albumokat készített. Először 1993-ban járt hazánkban; legutóbbi, fővárosi koncertjére az Oxygen remake-jét hozta el. Előző évben töltötte be hatvanadik életévét, s idén márciusban elveszítette híres édesapját, Maurice Jarre-t, akivel még szeretett volna egy közös munkát készíteni.
 
A mostani koncertsorozata, amelynek egyik állomása május 4-én Debrecenben lesz, az In Doors címet kapta. A Főnix Csarnokban 20 órakor kezdődő koncert világpremier lesz, hisz a cívisvárosban indul a 2010-ig tartó In Doors-turné. Jarre korábban úgy nyilatkozott, hogy nagyon kedveli hazánkat, ezért kezdi nálunk a show-t. Az előzetes hírek szerint amolyan összegző anyagot várhatunk, valamint az analóg és a digitális technikák „összeházasítását”. A zenemágus nagy arénákra dolgozta ki a műsort, amely a megszokott multimédiás, csúcstechnológiát felvonultató környezetben hangzik majd el. – A látványnak kell szolgálnia a zenét, nem pedig fordítva, hiszen nem látványshow lesz némi zenei aláfestéssel, hanem koncert, amit a látványelemek csak segítenek – szögezi le a mester. Az általa számtalanszor megdöntött nézőcsúcsot valószínűleg nem fogja nálunk megjavítani, de mindenkinek maradandó, futurisztikus élményt adhat, vissza nem térő lehetőségként.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018213987350464 másodpercig tartott.