Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Ötödik évszak Vivaldihoz
 
Héty Péter | 2009. június 19., 13:21
 
Horgas Eszter fuvolaművész még alig hagyta el Debrecent az Al Di Meolával közös Carmen-koncerttel, már meg is jelent újabb felvétele, amelyen Vivaldi klasszikusa, A négy évszak szolgál kiindulópontként. A Four Seasons ezúttal egész másként indul, s másként is szólal meg, mint az eredeti mű, illetve a már eddig megjelent megannyi feldolgozás, orgona-, gitár- és egyéb átirat.
 
A furcsa, lüktető géphang-kollázsos bevezető A szív hangjai alcímet kapta, s egy modern, motorizált világ képét idézi a háborítatlan természeti táj helyett, melynek zenei megfestésében az eredeti mű alapnak számít. A klasszikus tételek csak ezután indulnak, modern zenei betétek ékelődnek közéjük, illő átvezetéssel, vagy éppen bevezetésként. Ezek Horgas Eszter és a régi zenésztárs, Vukán György, valamint Hárs Viktor szerzeményei, s többnyire a művésznőtől mostanában már jól ismert latinos elemekkel, dzsesszmuzsikával vannak átitatva.
 
A klasszikus zenei kíséretet a Ventoscala Szimfonikus Zenekar adja, mely 2003 őszén a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen diplomázott, ambiciózus pályakezdő muzsikusokból alakult. A Meskó Ilona vezette fiatal, profi csapat jól illeszkedik Horgas szintén fiatalos, energikus és szabadon szárnyaló játékához. Számos egyéni színnel is díszítik az eredeti művet, mely megőrizte hangulatát. A fuvolára is igaz, hogy csak viszonylag ritkán tér el az eredeti zenei képlet dallamvilágától, és kezd szabadabb improvizációba. Ugyanakkor érezhetően nem az volt a cél, hogy egy újabb hangszerre átírják a népszerű klasszikus zenei művet, ahogy megtették ezt már sokan mások. Itt az eredeti felhasználásával próbáltak valami újat nyújtani. Ehhez persze bátorság is kell – különösen ismert klasszikus művek esetében.
 
Érdekes momentum, hogy a lemezen taps is hallható az évszakok tételei és a záró Coda után, ami arra enged következtetni, hogy koncerten készült, bár a borító ezt sehol sem jelzi. A felvétel steril tisztasága, hibátlan játéka is stúdióhangzást tükröz, ami minden bizonnyal az utómunkálatoknak is köszönhető. Bárhogyan is, profi zenészek profi felvétele lett az eredmény, s van egy élő koncert jellege is a dolognak. Nem szabad említés nélkül hagyni a dzsesszes részek kísérő zenészeit sem, hisz a hazai élvonalból jönnek, és ők is remekül együtt lélegeznek a művésznővel: Vukán György (zongora), Fekete Kovács Kornél (trombita), Hárs Viktor (bőgő, basszusgitár), Dajka Krisztián (gitár), Kovács Tamás (ütősök) és a debreceni születésű Tiba Sándor (dob).
 
Az eredeti mű tételeibe tulajdonképpen remekül illeszkedik a szőke, szépségét is latba vető fuvolista bravúros játéka, improvizációi. Az új kompozíciók viszont nem mindig illeszkednek az egészbe, bár önmagukban azért megállják a helyüket. Ha azonban azt vesszük alapul, hogy Vivaldi óta mennyivel diszharmonikusabb lett a világ, talán ez is elfogadható. Nincs ugyan a borítón deklarálva, de talán ennek érzékeltetése is lehetett a szerzők célja. Az más kérdés, hogy épp ez elől a stresszes világ elől menekülünk a barokk muzsika harmóniájának szépségébe – még akár az itt is hallható improvizatív, szabadabb kezelésben is –, s nem feltétlenül esik jól eközben az ellenpontként megjelenő, amúgy nem kellemetlen, csak éppen másféle, mai muzsika. Talán a Vivaldi-kompozíciók tételei után lehetett volna egy újabb concerto-ként csokorba szedni őket, amolyan ötödik évszakként, bár nyilván ez sem tűnik a legszerencsésebb megoldásnak. (Persze azt sem lehetett volna a mű folytatásának nevezni, hisz az eredeti Vivaldi-szerzemény nem ér véget A négy évszak címen ismert tételekkel, mivel azok csak négy concerto grosso-t képeznek az eredeti tizenkettőből, csak a többi kevésbé ismert, pedig legalább olyan szép.)
 
Mindezek ellenére azt mondom, hogy semmiképpen sem szabad kihagyni ezt az anyagot, feltétlenül érdemes meghallgatni, különösen azoknak, akik szeretik a különböző zenei világok közötti átjárást, egy korábbi Horgas Eszter lemez címre utalva a Crossover, azaz keresztutas muzsikát.
 
(Horgas Eszter – Vivaldi: Four Seasons (Live in Concert), Gramy Records, 2009)
/A felvételek listája: 1. Introduction – the sound of the heart (Horgas), 2. Spring – Allegro, 
3. Spring – Largo, 4. Spring – Allegro, 5. Tango (Vukán), 6. Summer – Allegro non molto,
7. Summer – Adagio, 8. Ballad (Vukán), 9. Storm (Horgas), 10. Summer – Presto, 11. Autumn – Intro & Allegro (Hárs), 12. Autumn – Adagio (Hárs-Vukán), 13. Autumn – Allegro, 14. Winter – Allegro non molto & cadenza (Horgas), 15. Winter – Largo, 16. Meditation – (Vukán), 17. Winter – Interlude & Allegro (Vukán), 18. Coda – (Horgas)/
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
3.43
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0085668563842773 másodpercig tartott.