Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Brazil szőke
 
Héty Péter | 2009. szeptember 10., 12:59
 
Kerek huszonöt esztendeje lépett fel a debreceni jazznapokon Eliane Elias, az idén hetvenéves Blue Note kiadó egyik legjelentősebb művésze. A brazil zongorista-énekesnő férje, Randy Brecker oldalán érkezett, ám akkoriban nem hallhattuk énekelni. Megújult külsővel, a bossa nova sztárjaként tért vissza a 38. Debreceni Jazznapokra. Az elmúlt évben megjelent Bossa Nova Stories című lemeze amiatt is kiemelt jelentőségű, hogy a sajátos, kellemes brazil irányzat épp ötven esztendős. Az erre az alkalomra készített albuma nagy elismerésnek örvend világszerte, ennek bemutató turnéján hallhattuk játszani és énekelni a Kölcsey Központban.
 
A fellépés előtt öt perccel közölte a művésznő a szervezőkkel, hogy nem készíthet róla senki sem fényképet, így fotósunknak is el kellett hagynia a termet. Így még nehezebb lesz képet adnunk a szavakkal amúgy is mindig nehezen leírható zenei élményről, a koncert hangulatáról. A kísérőzenészek nyitánya közben hosszú, combtőig hasított fekete ruhájában, taps kíséretében libegett be Eliane a zongorához. Mindvégig mezítláb, azaz mindössze egy bokaékszerrel a lábán játszott. Az első instrumentális darab alighanem a beállást is szolgálta, hiszen sűrűn mutogatott a hölgy a technikusok felé, elsősorban nagybőgőből kért többet a kontrolhangszórókba. Azt, hogy kissé szeszélyes hangulatában van, abból is lehetett érzékelni, hogy amint jelenlegi férje, Marc Johnson szólószerephez jutott, már amiatt integetett, hogy túl hangosnak találta.
 
Eliane Elias azonban összességében lenyűgözte hallgatóságát. A nyitó Gilberto Gil-dallam után rögtön egy Jobim-klasszikus következett a Chega de Saudade, a gitáros nélkül. Az új lemezen is szereplő dal az eredetihez képest rendesen dzsesszbe hajlított változatban szólalt meg, s ekkor hallhattuk először Marc Johnsont szólózni, de az énekes-zongorista is brillírozott. Aztán az első sikereket látva-hallva mesélni kezdett arról, hogy gyerekként zenész apja révén Antonio Carlos Jobim társaságát is élvezhette, akiről érdemes tudni, hogy a brazil muzsika mellett nagy kedvelője volt az olyan amerikai klasszikusoknak, mint Gershwin, Porter, vagy Berlin. Az addig, és később is többnyire portugálul szóló dalok mellett el is játszotta az első angol nyelvűt: They Can’t Take That Away From Me-t, George és Ira Gershwin bossa nova hangulatú szerzeményét, az eredetinél lassabb tempóval, romantikusabban.
 
A dal után rá is kérdezett, hogy értjük-e az angol nyelvű konferálást – talán felidézte huszonöt évvel ezelőtti fellépését, amikor még bizony csak igen kevesek értették. A pozitív választ nyugtázva elmagyarázta, hogy sok tehetséges mai bossa szerző van, melyek közül João Donato kompozícióját adja elő A Rã címmel, ami békát jelent, Caetano Veloso szövegével. Az oly jellegzetes bossa nova gitárjáték ekkor jutott először vezető szerephez, Rubens de La Corte által, aki amúgy Brazíliában építész végzettséget szerzett, majd Amerikában a Berklee-n kiváló minősítésű diplomát zeneszerzésből és gitárból. Két évtizedes zenészi pályafutása alatt folyton képezte magát, és saját zenekarai mellett Santana, Mino Cinelu, Diane Reeves, Gilberto Gil, David Byrne, Trilok Gurtu, Manu Katche, Peter Gabriel és más hírességek oldalán is zenélt, de tagja volt Angelique Kidjo, vagy az est bőgőse, Marc Johnson zenekarának is.
 
Ezután már komment nélkül is sorjáztak az ismert és kevésbé ismert dallamok, melyek szinte mindegyike bossa nova-alaptémára építkezve vezetett a hagyományos és virtuóz dzsesszmuzsikálásba. A kiváló zongoristát hallgatva olykor Art Tatum és más nagyságok neve villant be. Eliane Elias remekül játszott a hangszerek királynőjén, és kellemes, kissé mély hangján énekelte nekünk a sajátos brazil muzsika legszebbjeit. A So Danco Samba még az 1998-as Sings Jobim című lemezéről szólt, remek zongora-dob kettőssel fűszerezve. A huszonkilenc esztendős dobos, Rafael Mendes Barata öt évesen kezdte a szakmát és Brazília egyik legelismertebb ütőse. Hazájában játszott például Hermeto Pascoal, Paula Moralenbaum, Philippe Baden Powel (a híres Baden Powel fia) kísérőjeként, vagy a szintén híres zenészek gyermekével, Amanda Breckerrel (Eliane és Brecker lánya), de mostanában már New York-ban él.
 
Eliane a zongora mellől mindössze egyszer állt fel, s mint elmondta, a baiana szót a magában, a kör közepén táncoló brazil szépségekre használják. A Falsa Baiana című Geraldo Pereira- dal eléneklése közepette ízelítőt is adott ebből, a közönség nagy örömére. Ezt követően kísérői nélkül, zongorával adott elő egy számot, majd a Tangerine című slágerét hallhattuk a Dreamer című 2004-es albumáról, mely szintén egy táncoló hölgyről szól. Ezt követően a gitáros nélkül kezdtek nagy dzsemmelésbe egy újabb Jobim-klasszikus, a Desafinado ürügyén. A szólók közben Marc Johnson vonóval is játszott, de hallhattunk megint egy remek zongora-dob kettőst is. A kiváló ütős dobszólója – latinos ízeivel – különösen nagy sikert aratott. Volt, amikor a pergőre támasztott egyik ütőn játszott a másikkal, vagy épp a cinállványon.
 
Az ismert szám és a remek muzsika azonban a finálét jelentette. A hatalmas sikert követő ráadásokban már piros tűsarkúban érkezett vissza, s ha lehet még oldottabb hangulatban. A legismertebb bossa nova-dalok csendültek fel, a Garota de Ipanema (a Girl from Ipanema eredeti portugál változata) és a One Note Samba, melyek szintén a tizenöt éve elhunyt Jobimnak köszönhetőek. A fellépés után Eliane a folyosón dedikálta lemezeit, továbbra sem engedve a fényképezést, bár a fesztivál művészeti tanácsadójával, Turi Gáborral és a dzsesszfotóit kiállító Máthé Andrással kivételt tett.
 
Eliane Elias hamarosan Bukarestben lép fel, október 23-án egy dzsesszfesztiválon.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.049047946929932 másodpercig tartott.