Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Világégés utáni zene
 
Héty Péter | 2009. szeptember 22., 15:52
 
A Kronos Quartet első debreceni koncertjét hirdető szóróanyagok alapján egyesek dzsesszzenei élményre is készülhettek, holott egészen másról van szó. David Harrington vonósnégyese a kortárs komolyzenében futott be egyedülálló karriert, folyton tágítva annak határait. Köszönhető mindez nyughatatlan önkifejezési törekvésüknek, zenei határokat nem ismerő eszközkeresésüknek, amivel az élet zenei megjelenítését, a folytonos változást, az örök megújulást igyekeznek ma is leképezni. Mindezt úgy igyekeznek előadni, hogy maradandó élményt hagyjanak, amihez a hagyományos vonósnégyes felálláson túl igénybe veszik a modern technika lehetőségeit is. Ennek megfelelően fél-playback játékot hallhattunk esetenként, az összhatást pedig a jól komponált, de szolid fénytechnika segítette.
 
A Kronos Quartet 1973-ban alakult Seattle-ben, a mai felállás magja 1978-ban állandósult San Franciscoban. A több mint három és fél évtizedes múltra visszatekintő vonósok Floodplain című új lemeze ezúttal az utolsó világégés utáni jövőbe kalauzol minket. Az egyiptomi, szerbiai, indiai és etióp muzsikusokkal felvett idei albumból – mely mindenütt jó kritikákat kapott –, jócskán kaphattunk ízelítőt a debreceni koncerten.
 
Fraghiz Ali-Zadeh napjaink egyik legelismertebb, jelenleg Németországban élő azerbajdzsáni zeneszerzője, aki a mugam (az arab-perzsa-török makám azeri megfelelője) stílusát ötvözi az európai klasszikus muzsikával. A Mugam Sayagi című mű egy szál csellóval indult repetitíven, lassan erősödve, a fények fokozatosan fókuszáltak egyre erősebben Jeffrey Zeiglerre. A darab zárásában ugyanezt láthattuk visszafelé. Közben a bejövő, majd kimenő zenésztársak segítségével egy pulzálóan modern, olykor Csajkovszkij keleties darabjait idéző művet hallhattunk. Érdekes volt, ahogy hegedűhangok szűrődtek be a színfalak mögül, a gong és a triangulum megszólaltatása pedig olykor egy sztyeppei lovaglás hangulatát idézte. A viszonylag nagyobb lélegzetű kompozíciót három rövidebb követte.
 
A Ramallah Underground egy arab, hip-hopot és trip-hopot is játszó formáció, melynek Tashweesh című darabját a kvartett Jacob Garchikkal dolgozta fel. A hangfalakból érkező elektronikus aláfestéssel az est első fél-playback muzsikálását hallhattuk. A Rahul Dev Burman-féle bollywoodi sikerdarabok átdolgozásait tartalmazó 2005-ös You've Stolen My Heart lemezről a Mehbooba Mehbooba című kompozíciót adták elő, Stephen Prutsmannal közös átiratként. A zenekarvezető David Harrington és a másik hegedűs, John Sherba keleties szólóikkal váltogatták egymást, a bejátszott zenei alapban pedig ezúttal ütősök és húros hangszerek hallatszottak. A Zarit (hagyományos grúz gyászszertartási zene) Garchik- féle átiratban hallhattuk.
 
Bryce Dessner a The National együttes ikreinek egyik feleként szerezte az Aheym című művet, mely héber nyelven annyit tesz: hazafelé. Ez a tipikus kortárs vonósnégyes leginkább az olyan jól ismert mai zeneszerzők munkáinak stílusához állt közel, mint a Kronos-szal gyakran együttműködő Philip Glass, vagy az angol Michael Nyman. A lüktető előadásban olykor bravúros ritmusokat produkáltak a vonókat ütőként használva. Ezt követte a koncert talán leghatásosabb darabja, a 2002-es Grammy-jelölt Nuevo című lemezüket záró 12/12. A mexikói rock együttes, a Cafe Tacuba hangképeire Osvaldo Golijov hangszerelte a darabot a kvartett számára. Az esten egyébként minden művet – a népdal átiratok kivételével – kifejezetten a Kronos Quartet számára komponáltak azok szerzői. A brácsás Hank Dutt egy különös, lengetős-pörgetős hangszerrel indított, de a zenei- és zajszerű hangkép bejátszásokkal aláfestett előadás közben saját hangszerén is megörvendeztetett minket egy szép dallammal.
 
A szünet után elvontabb, humorosabb muzsika következett. Az avantgárd szaxofonos John Zorn által komponált The Dead Man hat tételét hallottuk, majd Harrington egy harmóniumot, Sherba pedig egy vínát vett a kezébe, s Ram Narayan számukra komponált Raga Mishra Bhairavi: Alap című művét adták elő.
 
A koncert végén vastaps ünnepelte a kvartettet, amit két ráadással háláltak meg. A Smyrneiko Minore a görög népzene ún. rebetiko műfajához sorolható, melyet Marika Papagikával rögzítettek a múlt század elején, s most egy újabb Garchik-feldolgozásként hallhattuk. A Clint Mansell által komponált Lux Eterna, a Requiem For a Dream című film fülbemászó betétdala, de sokaknak ismerősen csenghetett a Gyűrűk urából is, ahol áthangszerelve  Requiem for a Tower címmel hallhattuk. Kronosz a görög mitológiában az idő isteni megjelenítője, az utolsó titán, az aranykor uralkodója volt, akinek vezetésével még harmóniában létezett a világ. A zenék hatására egy kicsit kívülről tekinthettünk a mai, „kizökkent világra” –, hogy a kvartett egyik ismert zenésztársa, Philip Glass filmzenéjét idézzük –, ahol elszabadult az idő.
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.015589952468872 másodpercig tartott.