Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Kritikák és ismertetések
Filmkritikák és -ismertetések
Lemezkritikák és -ismertetések
 

 
   
KULTÚRA
Mongólia karnyújtásnyira
 
Mi az a bódz és mit jelképez a két hal Mongólia zászlaján? Miért öltöztették fiúruhába a lányokat, s lányruhába a fiúkat a hagyománytisztelő mongolok? A Többkultúrájú Családok Egyesületének februári programján Dzsingisz kán népére vetült fény.
 

 
   
KULTÚRA
Fátyol mögött
 
Az európai nők számára ismeretlen és szokatlan világ tárult a Turmalin Ház látogatói elé azon a rendezvényen, ahol a vendég, Parvaneh Farid ismertette meg a hallgatósággal az iráni nők életét, kiknek múltja, jelene és jövője megannyi fájdalmat rejt magába. 
 

 
   
FILM
Egy kisember nagy utazása
 
Frank Goode (Robert De Niro) nyugdíjas kábelgyári munkás megözvegyül, s mivel a gyerekek önállóan élnek, szerte a hazában, nemigen marad neki más társaság, mint a kiskert dísznövényei és az orvos. Kirk Jones Giuseppe Tornatore ’90-es mozijából indult ki.
 

 
   
KULTÚRA
Fiume – magyar szemmel
 
A Szabad Európa Rádió egyik korábbi munkatársa ajánlotta fel közszemlére a családi ereklyéket. Lakner Lajos múzeumigazgató úgy fogalmazott, hogy a Déri Múzeum szeretné bemutatni a Fiuméhoz kötődő pluralitást a horvát-magyar együttműködés jegyében.
 

 
   
KULTÚRA
Három nap Kazinczy társaságában
 
A nyelvújító Kazinczy Ferenc leszármazottja Svédországból érkezik Debrecenbe, hogy részt vehessen a felmenője emlékének szentelt háromnapos tudományos konferencián. Az egyetemen tartandó tanácskozás érdekes kulturális programokkal egészül ki.
 

 
   
KULTÚRA
„Nyilvános önképzés”
 
Író, költő, publicista, irodalomtörténész, főiskolai docens és elsősorban családapa. Mindennapjairól, munkásságáról, egyszemélyes folyóiratáról, valamint annak különszámáról volt szerencsém beszélgetni egy nagybetűs egyéniséggel, Vitéz Ferenccel.
 

 
   
KÉPZŐMŰVÉSZET
A megváltás szakrális és profán gesztusai
 
Miként gondolkodik a modern ember a bűnökről, a bűnösségről, a megtisztulásról, a halálról és az újjászületésről? A stációkra osztott, dramatikus ívet felrajzoló Messiások című tárlatot Heller Ágnes filozófussal járhattuk végig.
 

 
   
KULTÚRA
Mesterségek dicsérete
 
Ifjú kézművesek munkáiból nyílt országos kiállítás Debrecenben, a Belvárosi Közösségi Házban rendezett VIII. Vándorlegény Konferencián, lehetőséget teremtve a hagyományos kézművességgel foglalkozó fiataloknak a bemutatkozásra és megmérettetésre.
 

 
DEOL > Kultúra
  Értem a zubolyságot
 
Héty Péter | 2009. szeptember 29., 11:26
 
A Zuboly együttes debreceni koncertjére azzal az apró túlzással csalogattam ismerőseimet, hogy szerintem a Bizottság zenekar óta nem volt ilyen eredeti formáció hazánkban. Persze egy kicsit sántít a hasonlat, hisz eltelt azóta két évtized, ami kissé átalakította a könnyűzene világát. Akkor még nem volt rappelés, s nem igen jutott eszébe a dobgépeket, szinti hangokat szájjal utánozni senkinek. A Zuboly egyik erőssége, Mc Busa azonban ezt teszi, rappel és beatbox-szol. Abban is eltérnek a humorában, zenei találékonyságában, lazaságában azért rokonítható elődtől, hogy itt tisztán akusztikus muzsika a kiindulási alap, s jelentős szerepet kap népdalhagyományunk kincsestára.
 
A csángó népzenész Benke Félix kétfenekű dobon és szájharmonikán játszik, mestere a levélsípnak, de énekel is. Ágoston Béla – a csapat egyik fő húzóereje – szintén otthonos a folkban, bár leginkább dzsessz muzsikában utazik, de alternatív könnyűzenét és klasszikus muzsikát is játszik. Ének mellett hangszerei a szaxofon, kecskeduda és más fúvósok, valamint a doromb, a hegedű, meg ami a keze ügyébe kerül. Hock Ernő kiváló bőgőjátéka mellett olykor remekül hozza Chris Isaac énekhangját is a Wicked Game ismert refrénjéből.
 
Szóval, van itt minden: népzene, rock, pop, dzsessz, rap, opera, meg ami csak lehetséges. Mindez azonban nem szedett-vedett eklektikus katyvaszként áll össze, hanem nagyon is kiváló érzékkel, zenei találékonysággal, sok-sok humorral, olykor némi filozófiával, érezhetően könnyedén egymásra hangolódott csapatmunkával. Külön erősségük, hogy mindenki énekel, olykor meglepően színvonalas kórusban, több szólamban. Egy házibulin alakultak öt évvel ezelőtt, mára kapcsolódó produkcióik is vannak, pl. a Zuboly Plays Jazz, vagy az Electric Zuboly Orchestra.
 
De, lássuk mi történt Debrecenben, a Modem belső udvarán! A kissé hűvös estének nem kedvezett a nyitott tér, s az akusztika is elég rettenetes volt a négy magas fal között. A színpadon az Ágoston-Busa-Félix-Hock akusztikus felálláshoz képest egy kibővült csapatot láthattunk, valamint még egy elektronikus billentyűst. – Most Hárságyi Péter (dob), Mizsei Zoltán (billentyűs) és Hock Ernő alkotják a kísérő ritmusszekciót. Az új állandó Zuboly tagjai pedig Ágoston, Benke, Busa, és Szarvas Dávid (ütős, beatbox, ének). Ami a billentyűst és ezt a felállást illeti egy átalakuló-kialakuló dologról van szó – világosított fel később Ágoston Béla.
 
– Utólag milyennek látod a koncertet?
 
Ágoston Béla: – Akusztikailag tudtam mire számíthatunk, jó fejek voltak a hangosítók, igyekeztek megtenni, amit meglehet. A buli pedig nagyon jó volt!
 
– Nem hagyhatom ki az Értem a kujonságot című két évvel korábbi lemezetek óta várt folytatás kérdését, a Virágoztass engem megjelenését sem…
 
Á. B.: – Az úgy áll, hogy a jogdíjak tisztázása folyamatban van és várhatóan decemberben, letölthető verzióban fogjuk megjelentetni.
 
Ugorjunk vissza azonban, s idézzük fel mit hallhatott a közel százfőnyi debreceni közönség a koncerten, amit a II. InterModem záróestjén tartottak. A Szakítást ezúttal aktualizálva adták elő: „debreceni utca, végig piros rozsda”. A Madárkában dzsesszesebb kísérettel énekelte Félix, hogy lesz még nyár. Busa balkános hangulatú kíséretben emlegetett női cipőket a Női csípőben. A Portura az AC/DC-hez méltón kőkeményre sikeredett, Ágoston még léggitározott is kecskedudáján. A jó zenész számára a pokolra menés rockból és népdalból házasított végkonklúziója, miszerint „Bon Scott was a bagpiper” nagy sikert aratott. Utalva a szomszédos Kölcseyben előttük muzsikált Kronos Quartettre, a Korossoroknak az idő kérdését elemezgető pergőnyelvű reppjét is hallhattuk némi gergelyjárás, és szaxi szóló közepette: „Aki tudja az nem mondja, aki mondja, az nem tudja, jelen a múlt jövője, avagy a jövő múltja.” Egyik legnagyobb sikerüket, a Másfélmillió tépés Magyarországont velük énekelte a lelkes hallgatóság.
 
A Nassindulóban ismét egy magyar népdal ötvöződött, ezúttal Mendelssohn nászindulójával, s az emlegetett ritmusszekció latinos muzsikával bizonyított. A Fool Prince-ben József Attila A hetedik című verse egyszerűsödött, s a De szeretek részeg lenni nótával kissé lagzis szintre alacsonyodott. Itt le is ült a koncert, még Félix román nyelvű, folkos nótája, az Angyalpofa sem hatott üdítően. Az ütőgardonra épülő Hipertér, a Muzsikás Betyárnótájának átirata viszont megtette a hatását. Aztán a The Clash egykori klasszikusa, a Should I Stay Or Should I Go is terítékre került, a Virágok közt virág voltam soraival közös nevezőre hozva Sunán innen, Sunán túl címmel. A fináléban pedig a Homeopátiát már ismét együtt énekelte mindenki, Zsupot kötve a vénasszony hátára.
 
Hatalmas ovációtól zengett a zárt udvar, ezért aztán volt még Boldog Karácsonyt M.J., ahol a regölést Jaco emlékének ajánlották. A ciccelős slágerdallam mellett a hidegben is forró hangulat közepette Busa vonózott Ágoston hegedűjén. Közkívánatra volt még Oxigén is Jean-Micheltől kérve segítséget, s jó levegőt, majd a Márványkő végleg lezárta az estét.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.020174980163574 másodpercig tartott.