Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Bona-parti
 
Héty Péter | 2009. október 26., 15:48
 
Az afroamerikai dzsesszmuzsikusok közül csak kevesen mondhatják el magukról, hogy a fekete kontinensen születtek. A basszusgitáros, énekes, zeneszerző Richard Bona egy kameruni zenészcsaládban látta meg a napvilágot 1967-ben. Tehetségére hamar felfigyeltek, alig volt tízéves, amikor már különböző ünnepségeken, fesztiválokon játszott. Első zenekarát 13 évesen a legnagyobb kameruni városban alapította. Tanult Franciaországban, majd székhelyét 1995-ben New York-ba helyezte át. Dzsessz berkekben ekkor már ismert zenész volt. Muzsikáján afrikai és latin-amerikai zenei hatások tükröződnek, melyeket magas szintű tudással és jó érzékkel ágyaz bele a szabad zene legnemesebbjébe, a dzsesszmuzsikába.
 
Az évek során kultuszfigurává lett Richard Bona eddig tizenhétszer lépett fel Magyarországon és múlt évi koncertlemezét is itt, az A38 Hajón rögzítették Bona Makes You Sweat címmel. A tizennyolcadik fellépését Debrecenben tartották meg, ahol először járt. A kedvező árú belépők mellett a Kölcsey Központ nagyterme gyakorlatilag megtelt, bár a hozzányitható lelátók nélkül. Nagy számban voltak jelen román, szlovák csoportok is, de a koncert utáni dedikálás során belgrádi és izraeli rajongók is köszöntötték a közvetlen sztárt. Varázslatos egyénisége a koncert zenei részei közötti humoros és mégis filozofikus, akár politikusnak is mondható beszédeiből is jól kibontakozott.
 
A késve induló koncert első hangjait a füstgépek szolgáltatták, aminek hatására a színpad hátteréül szolgáló függöny úgy nézett ki, mintha meggyulladt volna. A gépeknek több szerep nem is jutott, a taps közepette megérkeztek a zenészek, akik egy finom, érzékeny afro muzsikával kezdtek, Geoffrey Oryema stílusában, de aztán tempósabban folytatták, a Pat Metheny-vel közös muzsikálás hangulatát is idézve. A karibi szigetvilág calypsoja és más latin muzsikák színezték később az ismertebb dalokat: hallhattuk a Kalabancoro, az Indiscretions és a Please Don't Stop című kompozíciókat.
 
Miután bemutatta zenekarát, azzal viccelődött, hogy amikor átfutotta koncertprogramját, Tokió és Párizs neve mellett felfedezve Debrecent tudta, hogy ez lesz a legjobb hely, már csak azért is, mert a szusit utálja, viszont a „gulasch” a kedvence. Marshall Gilkes harsonásról elmondta, hogy New York Brooklyn negyedében él, ahova ő sohasem merészkedne, olyan veszélyes környék. Ennél már csak Queens lehet rosszabb, a trombitás, Mike Rodriguez lakóhelye. – Obed Calvaire dobos Haitiről származik, ami még kevésbé biztonságos – mókázott tovább Bona. – Etienne Stadwijk billentyűs viszont a legdemokratikusabb helyen, Hollandiában él, bár azt hozzá kell tenni, hogy surinami születésű fekete – sorolta tovább Bona, majd felfedte a raszta hajú gitáros származását is. A fehér bőrű Jean Christophe Maillard, becenevén Mbutu a Föld egyik legszebb vidékéről, a Gaudelopue-szigetekről való.

Új lemezéről eljátszották az album legszebb dalát, a M’Bemba Mamat, mely csendes seprűs dobbal, gyönyörű basszus szólamaival szinte elringatta a közönséget. Bona-t a világ legjobb basszusgitárosai között jegyzik, bár ő nem erre építi muzsikáját, s nem is ahhoz a vonalhoz tartozik, mely a Stanley Clarke-Marcus Miller-Victor Wootenaz-trióban csúcsosodik ki. A Shiva Mantra után felforrósodott hangulatban a szvingesen indult jazz-rockot átszőtte a basszusgitárosok példaképe, Jaco Pastorius Black Market című klasszikusa. Két dal közt Bona arra figyelmeztetett, hogy ne hagyjuk magunkat a CNN és más tömegbefolyásoló eszközök által félrevezetni. Mint mondta, neki otthon tévéje sincs. A „disznóinfluenza” oltás ellen is szólt, puszta üzleti fogásnak nevezve azt. 
 
Ezután akusztikus gitár kíséretében énekelt, majd egyedül maradva a színpadon lenyűgöző szépségű afrikai dalokat adott elő, amibe először zümmögő kórusként vonta be a közönséget, majd bedobta a Kis kece lányom dallamát is, amit már nem lehetett nem vele énekelni. Egy woodoo varázsdoboznak mondott sampler segítségével aztán egyedül énekelt több szólamban. Mivel nem mindennel boldogult úgy, ahogy akarta, kijelentette, hogy az ötéves készülék kiszolgált, újat fog venni helyette.
 
Miután a zenésztársak újra beszálltak, ismét remek szólókat produkáltak, majd újabb énekeltetés következett, latinosabb hangulatban. A ráadásban felállított mindenkit, bizonyítandó, hogy az Isten is táncra teremtett minket. A nagy sikert követően az előtérben dedikálta lemezeit, vagy éppen az ifjú basszusgitárosok hangszereit, s mindenkivel szívesen beszélgetett.
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018194913864136 másodpercig tartott.