Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  A valaha elmondott legnagyobb történet
 
Dombrovszky Ádám | 2004. március 17., 14:00
 
Mintha magad is ott lennél, mintha téged feszítenének keresztre, mintha te is átélnéd a megkorbácsolást, a kigúnyolást, a pokoli kínokat, amelyeket Jézus állt ki utolsó tizenkét órájában. Döbbenetes hatású Mel Gibson most mozikba kerülő alkotása, A passió. Hús-vér valóságában tárulkozik fel előttünk a szenvedés történet. S mégis: a maga brutalitásában is feloldozó a látvány. Mert tudod a végét, tudod, ami harmadnapon történni fog, tudod, ami Jézusnak is erőt adhatott. Lám, annyi-annyi filmes feldolgozás, így a felülmúlhatatlannak hitt Máté evangéliuma (Pasolini, 1965) után is lehet a „valaha elmondott legnagyobb történetet” új megvilágításba helyezni a XXI. század művészi eszközeivel.
 
A passió egyik különlegessége, hogy két holt nyelven (arámi és latin) beszélnek a szereplők, előbbi rekonstruálása külön tudományos feladat volt. A látvány a híres barokk festő, Caravaggio barna-vörös-törtfehér tónusú képeit idézi. Golgota filmes színhelyét szinte ugyanott találta meg Gibson, mint negyven éve Pasolini: az olasz Matera városka környezetében. A Jézust alakító James Caviezel korábban Monte Cristo grófját játszotta Raynolds filmjében. Mária szerepében a román Maia Morgenstern tündököl. Őt Szász János művéből (Witman fiúk) ismerhetjük, Mária Magdolna megtestesítője, Monica Bellucci pedig cyber-istennő volt a Mátrix-filmekben. A legkülönösebb szerep a Sátánt alakító Rosalinda Celentanonak jutott. Az olasz színésznő hangját egy férfi szinkronizálta. Az operatőr Caleb Deschanelről a legérdekesebb információ, hogy többször is dolgozott Coppolával.
 
Március 25-én lesz a film magyarországi bemutatója. A tengeren túl hamvazószerdán volt a premier. Azt megelőzően hónapokon át tartott a negatív kampány. Főként antiszemitizmussal, túlzott brutalitással vádolták Mel Gibsont, s még a film forgalmazása is veszélybe került. Bojkott felhívások hangzottak el, s egy idő után a türelmét vesztett rendező ekképpen fakadt ki: „Az őrületbe kergetnek, nem tehetek mást, minthogy továbblépek, és imádkozom magamért, a családomért, a földünkért…”
 
Ami a kegyetlenségét illeti, van alapja a kritikának. Hiszen valóban vannak olyan szadista jelenetek – főleg a korbácsolás és a keresztre feszítés képsorai –, amikor talán a kevesebb vér, az erőszak mértéktartóbb ábrázolása erőteljesebben hathatott volna. Összességében azonban leszögezhetjük: a brutalitás sehol sem öncélú, mert a rendező szándéka éppen az, hogy a nézőt a szenvedés részesévé tegye. Mint Luca Pellegrini, a Kultúra Pápai Tanácsa volt munkatársa mondja: „az erőszak ilyen mértékű vizuális ábrázolása más megvilágításba helyezi Istennel való kapcsolatunkat, hiszen egy megvert, megkorbácsolt, megkínzott, kigúnyolt és keresztre feszített Istennel találkozunk a filmben.” Ilyen mértékű kegyetlenkedés után ember által talán fel sem foghatók Jézus megértő szavai: „Uram, bocsáss meg nekik, nem tudják, mit tesznek.” A Vatikán véleményét megfogalmazó Castrillón Hoyos kardinális azonban éppen ezt hangsúlyozza: „A film a nézőben felkelti a vágyat, hogy jobb, erősebb emberré váljon, törekedjék a szeretetre és a megbocsátásra, bármi is történjen: hiszen Jézus is így tett a kereszten, bármilyen szörnyű szenvedést is mértek rá.”
 
Kevésbé tudunk mit kezdeni az antiszemitizmus vádjával. Ilyen alapon a holokauszt-filmek németellenesek, az indiánok kipusztításáról szólóak pedig Amerika-ellenesek lennének? Arról nem is beszélve, hogy Jézus és tanítványai is zsidók voltak. Megszólalt az ügyben a Zsidó Világkongresszus elnöke is, aki a párizsi katolikus érsekkel közösen kiadott nyilatkozatában kijelentette, hogy a nemtelen vitákkal nem engedik elrontani a zsidók és katolikusok között kialakult viszonyt.
 
Érdekes, amit egy ortodox rabbi, Daniel Lapin mondott Gibson filmjéről: „Az ősi zsidó bölcsesség szerint három jóslatot mondanék A passióról. Először is Mel Gibson és az Icon Productions egy csomó pénzt fog keresni. Azok a forgalmazók, amelyek zsidó szervezetek nyomására lemondtak a filmről, most verhetik a fejüket a falba, miközben a forgalmazó, a Newmarker Films boldogan mehet a bankba. Másodszor: A passió úgy válik híressé, mint minden idők legfontosabb és legalapvetőbb bibliai tárgyú filmje. Erről a kulturális eseményről fognak a legtöbbet beszélni. A harmadik jóslatom az, hogy a keresztények millióinak hite megerősödik, mivel A passió lélekben felemeli és feltölti őket. A passió a nem hívő amerikaiak tömegeit elvezeti a kereszténységhez.”
 
Csodákról is meséltek a forgatás kapcsán. A keresztre feszítés felvételekor James Caviezelt villámcsapás érte, de semmi baja nem esett. Mint Jézus alakítója utóbb elmondta: végig azt érezte, hogy „valaki ott fent vigyáz rá”. Szüksége is volt az oltalomra, hiszen a szerep eljátszása nem kis megpróbáltatással járt: a korbácsolási jelenet során például kificamodott a válla. Teljes forgatási napokat kellett a kereszten töltenie, sokszor fagypont körüli hőmérsékleten, és sebektől vérző testének sminkelése az utolsó napokban már hét órán át tartott. Hírlik, hogy a Pétert és Veronikát alakító színészek a forgatás alatt váltak hitüket rendszeresen gyakorló keresztényekké. De magát a rendezőt is Istennel való találkozása ihlette e film alkotására. Mint Mel Gibson több interjújában is elmondta: évekkel ezelőtt „meghasonlott önmagával, és egy adott pillanatban öngyilkos akart lenni. Isten szavát hallotta, aki arra buzdította, hogy ne az életét dobja el, hanem életformát változtasson. Ekkor támadt benne a vágy, hogy filmet rendezzen Jézusról, pontosabban Jézus szenvedéseiről és megpróbáltatásairól. Az erőszak sötét világában Jézus kell, hogy kigyújtsa a szeretet fényét.” Mel Gibson felvállalta ezt a küldetést, és remekművet alkotott.
 
Egy biztos: aki megnézi a filmet, még egyszer nem tud úgy evangéliumot olvasni, hogy ne ezek a képkockák jelenjenek meg lelki szemei előtt.
 
A passió
Írta: Mel Gibson
Rendezte: Mel Gibson
Szereplők: James Caviezel, Maia Morgenstern, Monica Belucci
Operatőr: Caleb Deschanel


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018064022064209 másodpercig tartott.