Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Inspiráció legbelülről
 
Héty Péter | 2009. december 23., 11:34
 
Dunkel Nepomuk Norbert a debreceni közélet sajátságos figurája. A teljesség igényével éli meg zeneművészi tevékenységét, s emiatt muzsikusként sem hajlandó eltekinteni például filozófus voltától. Mondhatni igazi kereső, divatos szóval „reneszánsz ember”, hisz zeneszerző-zenetanár, gyógypedagógus-zeneterapeuta, filozófus és grafológus is. Talán egy új kor új embereinek egyike, ha hajlandók vagyunk egy kicsit elvonatkoztatni a hétköznapok rideg valóságától, előre tekinteni az egoizmus agonizáló korszakából.
 
A művészek között talán gyakoribb az az intuitív típus, aki nem az agyát használja, amikor „barkácsol”, hanem önfeledt állapotában egy sokkal mélyebb, benső rétegből merít. A legnagyobb tudósok körében végzett felmérés szerint nem a gondolkodás, hanem épphogy a kikapcsolni tudás inspiráló pillanatainak köszönhetik legtöbb felfedezésüket. Még inkább így lehet ez a zeneszerzőkkel. A zeneszerzés legspontánabb módja a rögtönzés, amiben Dunkel egyedi tehetségnek mondható, különösen a klasszikus muzsika területén, de bármikor megidéz könnyedebb műfajokat is.
 
Dunkel Nepomuk Norbert nyugodtan tetszeleghetne a meg nem értett zseni szerepében is, hisz valóban nem könnyű egy ilyen szárnyaló embert követni, különösképpen azoknak, akik más beállítottságúak. Angliától Kanadáig számos országban bizonyíthatta már tehetségét, míg saját hazájában viszonylag kevés figyelem övezi. Debrecenben is ritkán hallhatjuk hangversenyeit, melyek száma most a Debreceni Jazzbarátok Körének rendhagyó karácsonyi koncertjével gyarapodott. Az apropóról nem kell különösebb ismertetőt írni, bár sokan talán már nincsenek is vele tisztában, hogy a fény születésének ünnepe, az azt előkészítő adventi időszakkal együtt nem a shoppingolás nemzetközi napja. Ezt karikírozta Dunkel azzal, hogy egy szép, színes képekkel ellátott karácsonyi dalos füzetet helyezett a kottaállványára mondván, hogy ez lesz az est korlátja. A dalocskák lepötyögése helyett azonban bemutatta, hogy egy-egy ilyen unásig ismert kis dallam is mily sok variációs lehetőséget ad egy valóban muzikális, szabadon szárnyaló lélek számára. Sajátos, a meghökkentés eszközeit is – tudatosan, és jól – alkalmazó előadóként egy alkalommal még látványosan a sarokba is hajította a füzetecskét.
 
A közönséggel szinte együtt „lélekző” művész spontán módon osztotta meg velünk újabb és újabb élményeit, miközben egy-egy hallgatót arra kért, döntse el, hogy az adott dallamot milyen stílusokban interpretálja, vagy éppen vegyítse. Így hát a Kiskarácsony, nagykarácsony, az It Comes Upon a Midnight Clear, vagy a Marche des Trois Rois a többi szezonális dalocskával együtt a nagy romantikusok vagy a barokk klasszikusok stílusában zengtek, variálódtak. A zongora mellett felvonultatott szintetizátor, hol a kísérődallamot hozta, hol szólóhangszerként orgonává, csembalóvá lépett elő.
 
Közben megtudhattuk, hogy a romantika nem éppen a kedvence, de a fúga annál inkább, s a templomi muzsikában a gyászosan megszólaló helyett az örömtelit kedveli, hisz a legfelsőbbel való találkozás az eredeti létállapot – az önfeledtség ennek a megélése.
Az elmélkedés jó apropót jelentett számára korunk ostobaságainak ostorozásához, kezdve a zeneoktatás kreativitást, rögtönzést elnyomó hétköznapi gyakorlatától az olyan létfilozófiai kérdésekig, mint a teremtés. Utóbbit az előbbivel úgy hozta összefüggésbe, hogy a teremtés minden pillanatban zajlik, hisz az idő e világban és háromdimenziós agyunkban csak illúzió, s ha el tudunk csendesedni – s részben erről szólna a karácsony is – akkor megmártózhatunk abban a gondolatok nélküli kreatív erőben, mely a teremtés örök forrása, s a zenei inspirációban, improvizációban is megnyilvánul. Énközpontú gondolkodásunkon nem könnyű felülemelkedni, ezzel – mint mondta – ő is gyakran szembesül a hétköznapokban. Az ünnep és a zenehallgatás kiváló alkalom az elcsendesedésre, arra, hogy eltávolodjunk a formák világától. 
 
Dunkel előadása a tervezett egy óra helyett két órásra nyúlt, a produkciót vastapssal jutalmazó közönség még négy ráadást „csikart” ki az előadótól, aki londoni és pozsonyi koncertjei után ezúttal a hazai közönséget kényeztette igazán nem mindennapi, magas színvonalú, klasszikus zenei rögtönzéseivel, hangulatos előadói stílusával.
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.01631498336792 másodpercig tartott.