Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  A passió
 
(wiedemann) | 2004. március 30., 11:32
 
Hívőknek és hitetleneknek, csakúgy mint a bizonytalankodóknak útmutatást ad A passió, Mel Gibson sokak által támadott filmje, mely sokkolóan naturalista megközelítésben tárja elénk „a valaha elmondott legnagyobb történet” legutolsó epizódját. Nehéz táplálékul szolgál a film az átlagos nézőseregnek – melyet talán leginkább a film híre visz a mozikba –, ennek ellenére biztosra veszem, hogy nincs ki üres kézzel távozna. Mel Gibson egyszerre talál utat a lélekhez és a szellemhez, a transzcendentális tartalom azonban – talán éppen Jézus véres kínszenvedése láttán – helyenként nehezen megragadható. Tény, hogy a saját bevallása szerint küldetést teljesítő Mel Gibson rendkívüli erőfeszítéseket tett azért, hogy A passió elkészülhessen. Úgy érzem, hogy a filmalkotást elsősorban úgy kell értelmeznünk, mint a legcsodálatosabb üzenet hordozóját, Mel Gibsonban pedig azt az embert kell látnunk, aki fontosnak érzi, hogy filmes eszközeivel élve továbbítsa a hírt: Jézus kereszthalálával győzte le a Sátánt és halt meg a mi bűneinkért. Minden egyéb, kritikai észrevétel csak a fentiek elfogadása esetén állhatja meg a helyét.
 
A Megváltó minden szava, tette különleges jelentőséggel, értelemmel bírt. Mel Gibson ennek a tételnek a szolgálatába állította Jézus jeleneteit: A Megváltó minden egyes mondata a film első percétől kezdve régi-új igazságokat fed fel, mértékül szolgál és továbbgondolásra késztet. Akiknek van füle a hallásra, átszellemülten követik a Megváltót, akik viszont hátat fordítanak neki, képtelenek tájékozódni a maguk teremtette sötétségben. E két csoport markánsan, már-már túlzó módon különül el egymástól a filmben, ám vád Gibsont e tekintetben nem érheti, hisz a hit kérdésében végeredményben csak e két pólus létezik.
 
A film Jézus életének utolsó tizenkét óráját dolgozza fel a keresztre feszítésig, majd a feltámadásig, egyértelműen római katolikus megközelítésben. Úgy tudni, hogy a filmkészítők mind a négy evangéliumot felhasználták A passióhoz: a cél az volt, hogy az egymásnak ellentmondó részeken felülemelkedve, a megegyező momentumokat emeljék ki. A passió környezetét az olasz Matera városka adja. A Jézust alakító James Caviezel korábban Monte Christo grófját játszotta Raynolds filmjében. Mária szerepében a román Maia Morgensternt láthatjuk, Mária Magdolnát pedig Monica Belucci formálja meg. A film különlegessége, hogy szereplői két holt nyelven, arameusul és latinul beszélnek.
 
A Jeruzsálemben állomásozó római katonák megdöbbentő kegyetlenséggel teljesítik a filmben a Jézus megvesszőzésére szóló parancsot. Pilátus utasítására cselekszenek így, akit egyébként A passió összetett emberként, jó értelemben vett tépelődő alkatként jelenít meg. Számomra rendhagyó a megközelítés, mivel ismert történeti források tanúbizonysága szerint Pilátus kiszámíthatatlan és korrupt érdekember volt.
 
Döbbenetes erejű – bár kissé talán hatásvadász – a Sátán gyakori szerepeltetése A passióban. Olyan érzetet kelt, mintha valamennyi félelmünk, butaságunk és gyarlóságunk a Sátán fekete csuklyás alakjában testesülne meg, láthatatlanul, ám mégis jól érzékelhetően megbújva a tömegben.
 
A naturalisztikus képsorok erejét enyhítendő, néhány békés jelenet oldja a szenvedéstörténetet. Az idilli állapotokat rögzítő képek egyszer a bennük rejlő harmónia által ellenpontozzák a passiót, máskor tanító célzattal vannak jelen. Utóbbiak néha, sajnos célt tévesztenek gyermetegségük miatt. Mindez azonban semmit sem von le a film értékéből és Mel Gibsonnak a világot jobbító szándékából.
 
A passió (The Passion of the Christ) – Színes, amerikai dráma, 2004
Forgatókönyvíró: Mel Gibson, Benedict Fitzgerald
Rendező: Mel Gibson
Szereplők: Jim Caviezel, Maia Morgenstern, Claudia Gerini, Hristo Shopov, Monica Bellucci
Operatőr: Caleb Deschanel
Zene: John Debney
Producer: Stephen McEveety, Bruce Davey, Mel Gibson
A film hivatalos honlapja:
Játékidő: 120 perc
Előállítási költség: 30 millió dollár
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.017541885375977 másodpercig tartott.