Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Betervezetlen hiba
 
R. Szabó Zsuzsa | 2010. február 02., 11:50
 
A pénz mámorító szaga, egy évek óta tervezett akció, minden lépésében kitervelt álrablás, váratlan hiba a gépezetben, pánik, kétségbeesett túlélési ösztönök, széteső csapatszellem, gyilkosság gyilkosság hátán. Röviden ezekkel a kulcsszavakkal lehetne körbeírni Antal Nimród Szállítmány című új filmjének történéseit. A Kontroll rendezője ezúttal olyan színésznagyságokkal dolgozott Hollywoodban mint Matt Dillon, Jean Reno, Laurence Fishburne és Columbus Short.
 
Antal Nimród neve immár hét éve forr össze a metróaluljáró fullasztó zártságában játszódó Kontoll című magyar filmmel, s természetesen büszkeséggel tölt el minket, hogy most olyan nagy neveket rendezhetett mint Jean Reno vagy Laurence Fishburne. Épp ezért a Szállítmány óriásplakátjait látva és beharangozóit olvasva nagy dobásra számítunk. A Szállítmány alaptörténete nem hordoz magában túl sok újdonságot, sőt, a külföldi kritika zöme úgy véli, a rendező bejáratott és kiszámítható fordulatokkal operál. A forgatókönyvért felelős James V. Simpson valóban nem hozott új színt történetével a filmes palettára, inkább csak tisztességesen összeszedte azokat a kellékeket és mozzanatokat, amelyek szükségesek egy előre kitervelt álrablás menetének bemutatásához. Nem rajzolta túl a jellemeket, nem vacakolt a karakterekkel, kivételt ez alól csupán a két főszereplő jelent.
 
Ty Hackett (Columbus Short) nemrégiben vesztette el szüleit, nyakán egy halom adósság, hitelek. A megélhetési nehézségekkel küszködő, öccsét egyedül nevelő srác azonban a tisztességes munka híve. Emiatt lesz ő különc a biztonsági őrök pénzszagú társaságában. Keresztapja, a könnyű pénzszerzés lehetőségétől megbolydult lelkű Mike (Matt Dillon) sokat hangoztatja Ty iránt érzett atyai szeretetét, épp ezért lesz gyanús minden érzelmes megnyilvánulás, huncut ugratás. Már készülünk az érzelmek brutális kifordulására. Aztán ott van egy kevéssé kidolgozott, de sokat sejtető figura, Palmer (Amaury Nolasco) aki nemrég tért meg és Isten haragjától félve megtisztulni vágyik. Érezzük, hogy még vele is lesz valami kiszámítható csavar. Engem picit zavart, hogy a bús szemű Jean Renonak semmiféle karakterjegyére nem derült fény, ő afféle csendes, ám kőkemény tagja a csapatnak.
 
A Szállítmányban egy pénzszállító cég alkalmazottjai agyalják ki a „nagy” tervet. Ty, az ifjonc csak az utolsó pillanatban értesül az elképzelésről, érzi, hogy elég egyetlen be nem kalkulált lépés, a terv kártyavárként omlik össze. Sokkoló döntéshelyzetek, élethalál hajsza, feszült idegállapot. Álrablóink a lebukás veszélyétől fenyegetve kényszerülnek egyik gyilkosságból a másikba. Gyengül a csapatszellem, nincs már közös ügy, a lényeg, valahogy sodródni a nem várt eseményekkel és csak azért is végrehajtani az évek óta dédelgetett álmot: bezsebelni a páncélautóban szállított 42 millió dollárt. Bár már minden kisiklott az eredeti  mederből, egymás ellen fordultak a barátok, az álrablást nem lehet felfüggeszteni. Ekkor jön a képbe a szemfüles fiatal rendőr, Eckehart (Milo Ventimiglia), akit én először a Szívek szállodája című középgagyi sorozatban pillantottam meg először és azóta sejtem, hogy előkapja még a filmes szakma. Meg is tette, hiszen Ventimiglia azóta videoklipekben, a Vérfarkas című horrorban és egy tévésorozatban, a Hősökben is szerepel.
 
A kizárólag férfiszínészekkel benépesített történet nagy része, ahogyan a Kontroll és Antal Nimród legutóbbi nagyjátékfilmje, az Elhagyott szoba is, egy külvilágtól elzárt, nyomasztóan zárt térben zajlik. A por és a kosszal vegyülő vér, az izzadság, szürke egyenruhák és a páncélautó színe határozza meg a film vizuális atmoszféráját. Nincsenek élénk vagy tarka színek, minden mállik, a levegő fullasztó. A filmes portálok egy része azt veti a rendező  szemére, hogy elmarad a katarzis, holott én úgy vélem, Szállítmány nem a katarzisra apellál, hanem arról próbál üzenni valamit, hogy hol van az a pont, amikor az ember széthull, és hogyan, milyen elvakult és ésszel nem mérlegelhető módon „ficamodik” ki minden egy előre nem látható véletlen miatt.
 
Szállítmány (Armored) – Színes, feliratos, amerikai film, 88 perc, 2009
Forgatókönyvíró: James V. Simpson
Rendező: Antal Nimród
Főszereplő(k): Columbus Short (Ty Hackett), Matt Dillon (Mike Cochrone), Laurence Fishburne (Baines), Jean Reno (Quinn), Skeet Ulrich (Dobbs), Amaury Nolasco (Palmer),
Fred Ward (Ashcroft), Milo Ventimiglia (Eckehart)
Zeneszerző: John Murphy
Operatőr: Andrzej Sekula
A film hivatalos honlapja:
Producer: Joshua Donen, Dan Farah
Vágó: Armen Minasian
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
3.50
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.014981985092163 másodpercig tartott.