Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Soha rosszabb Szemlét!
 
Dombrovszky Ádám | 2010. február 12., 12:13
 
A 2010 február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 
Hajdu már négy éve is tarolt a Fehér tenyér című filmjével, azonban a fődíjat akkor Pálfi György Taxidermiája vitte el. Hajdu Szabolcs most kárpótolva érezhette magát. Mint filmje sajtóbemutatóján elmondta: gyermekkora igen sivár körülmények között zajlott. A debreceni lakótelepi panelből éveken át ugyanazt az útvonalat bejárva ment iskolába, ahol a testnevelés órák sem adtak sok örömöt a sportoló fiúnak. (Ezt a miliőt idézi fel a Fehér tenyér.) Akkoriban a fantáziája révén tette színesebbé mindennapjait, akkor fordultak meg a fejében olyan történetek, amelyeknek lenyomata ott van a Bibliothéque Pascalban. A film varázslatos álom, egy rémségesen nyomasztó történet fantáziadús, szürrealisztikus előadásban.
 
Főszereplője Török-Illyés Orsolya, Hajdu kedvenc színésze (egyben felesége), hiszen korábbi filmjeiben is láthattuk. Ezúttal még szerepet kap négyéves kislányuk, Lujza is, így az egész család részt vállal a szép sikerből. Aminek nagyságát jellemzi, hogy a szakma, a sajtó és a közönség egyaránt szerette a filmet. Ritkaságszámba megy, hogy egy fesztiválon ilyen egyértelmű legyen a győztes megnevezése. Így február 7-i cikkünkben a Deolon magunk is úgy számoltunk be a filmről, mint a legnagyobb esélyes bemutatkozásáról. (A Bibliothéque Pascal még a közönségszavazáson is a második helyet szerezte meg.)
 
Hasonlóan „biztosra ment” a dokumentumfilm kategóriában Almási Tamás Puskás Hungary című alkotása, amely méltó színvonalú volt a témaválasztás kínálta nagy lehetőséghez. A már sokszor bizonyított rendező úgy mutatja be a legendás futballcsillag életét, hogy közben érzékletes korrajzot is ad az ötvenes évek Magyarországáról. A kategória másik győztese, a Bádogváros (rendező: Csáki László) Miskolcon, az Avas-dombra épített pinceházak világát mutatja be különleges vizuális eszközökkel.
 
A dokumentumfilmek mezőnye – mint ezt évről évre megszokhattuk – ismét nagyon erős volt. Sőt, a zsűri sajtótájékoztatóján megtudhattuk: még legalább húsz „kiselejtezett” alkotás is megérdemelné a nagyobb figyelmet. A magunk részéről a már említett díjazottak mellett emeljünk ki néhány alkotást, amelyet igaz szívvel ajánlhatunk másoknak is megtekintésre. Tetszett a Drakula árnyéka, azaz a romániai forradalom kitörésének valódi története (Szőczi Árpád filmje megkapta a Magyar Mozgókép Közalapítvány és a Duna Tv közös díját), az egyházi besúgókról szóló Hitvallók és ügynökök című film (rendező: Petényi Katalin), az egykori szamizdat-kiadók sajátos világát idéző Katalizátorok (rendező: Gulyás János) és a legendás zenekar pályáját nyomon követő Muzsikás történet (rendező: Tóth Péter Pál) című dokumentumfilm.
 
Az előzsűrik válogatása után a versenyprogramban 16 játékfilmet, 33 kisjátékfilmet, 30 dokumentum- és 7 tudományos-ismeretterjesztő filmet vetítettek. A rendezvény  hét napja alatt a fő helyszínen, a Palace MOM Park kilenc termében tartott 402 előadáson 40.981 nézőt regisztráltak. A másik budapesti helyszínen, az Uránia Nemzeti Filmszínházban 7.034 jegy talált gazdára a Szemlén. Így hivatalosan a 41. Magyar Filmszemlének összesen 48.015 nézője volt.
 
Nemcsak Hajdu Szabolcs szakmai- és közönségsikerének örülhettünk, hanem annak is, hogy számos, a közönség számára is élvezetes, izgalmas nagyjátékfilmet is levetítettek.
 
Nem mindennapi élmény a Simó Sándor elsőfilmes díjat megnyerő Almási Réka rendezése, a Team building. Akinek volt már része multi cégek lelki tréningjén részt venni, az különösen jól szórakozhat ezen a halálpontos társadalomrajzon. De ne mulasszák el megnézni az ugyancsak elsőfilmes Dömötör Tamás Czukor show-jának majdani bemutatóját sem, amely a kereskedelmi tévék embereket egymásnak ugrasztó „vita-show”-inak kegyetlen hátországáról rántja le a leplet. Aki jó krimit akar látni, annak a rendezői díjas Pejó Róbert alkotását, a Látogatást ajánlhatjuk. Ugyancsak rendezői díjat kapott Dyga Zsombor roppant izgalmas kamaradarabja, az egy félresikerült randevú drámai következményeit elmesélő Köntörfalak, amely a közönségdíjat is elvitte.
 
A Köntörfalak nemcsak a rendező, hanem a főszereplők teljesítménye által is élményt szerzett. A film plakátjain szerepel Elek Ferenc arca, s ahogy a Team building című film szereplőlistáján is megláttam, elgondolkodtam. Rosszalltam, hogy miközben számos kiváló színészünket nem foglalkoztatnak a filmesek, lám: akadnak felkapottak, akik dúskálhatnak a szerepekben. Mintha a Dyga Zsombor-darab női főszereplőjére, Tompos Kátya is az utóbbiak közé tartozna. A vetítés közben lassan mindent visszavontam. Ez a színészpáros ugyanis kivételes tehetségét csillantja meg. Egyetérthetünk azzal, hogy Elek megkapta a legjobb férfialakítás díját, de partnere is minden dicséretet megérdemel – még akkor is, ha a legjobb női alakítás elismerés Kerekes Éva Vicának jutott a Ki/Be Tawaret című filmben nyújtott alakításáért.
 
A közönségdíjra pedig esélyesnek gondoltuk a szintén debreceni Orosz Dénes Poligamyját (főszereplők: Csányi Sándor és Tompos Kátya), de az „csak” a negyedik lett a már emlegetett roppant erős mezőnyben.
 
Összegző cikkünkben még mindig a közönség által favorizált nagyjátékfilmeknél, illetve tévéfilmeknél maradva emeljünk ki két ínyencek számára készült izgalmas művészfilmet: Kardos Sándor Rilke novellája nyomán született „résfilmjét”, A sírásót, illetve Horváth Csaba megfilmesített színházi előadását, A tavasz ébredését. Ez utóbbinál büszkén tegyük hozzá: a Csokonai Színház alkotásáról van szó.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.20
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.019484043121338 másodpercig tartott.