Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Titkok a mélyben
 
Bacsó Viktória | 2004. április 14., 14:03
 
A legjobb női főszereplőnek és férfi epizódszereplőnek járó elismerés mellett a rendezői díjat is elnyerte a 2004-es filmszemlén, a Mélyen őrzött titkok című film. Böszörményi Zsuzsa rendező kilencévi producerkedés és dokumentumfilmezés után jelentkezik második nagyjátékfilmjével, amelyben egy állami gondozott lány történetének bemutatásán keresztül feszegeti a béranyaság problémáját és tükrözi az intézetben nevelkedett fiatalokban munkáló fokozottabb gyökérkeresés igényét. A játékfilmben Varró Irma szerepében Bagaméri Esztert, a budapesti Vörösmarty-gimnázium talpraesett, jó humorú drámatagozatos növendékét láthatjuk, aki 14 évesen Lajosmizséről költözött a fővárosba, mert vonzotta a színjátszás. Ma, a 35. Magyar Filmszemle legjobb női főszereplőnek járó díjával a zsebében nem a színészi, hanem az állatorvosi pálya felé kacsintgat.
 
– A filmben nem konkrét, ám mégis valóság alapú történetet dolgoz fel. Néhány éve, legnevesebb genetikusunk a béranyasággal kapcsolatos botrányba keveredett. Szerepe volt ennek abban, hogy foglalkozni kezdett a kérdéssel?
 
Böszörményi Zsuzsa: Természetesen engem is befolyásolt a Czeizel-ügy, de már korábban, a főiskola utolsó évében is gyűjtöttem anyagot a gyermeküket külföldre eladó anyákról. Diplomamunkámat szerettem volna a gyerekkereskedelemről forgatni, de nem jártam sikerrel. Évekkel később dokumentumfilm formájában akartam felhívni a figyelmet a problémára, de az érintettek nem vállalták a nyilvánosságot. Ekkor gondoltam arra, hogy játékfilmben – a valós szereplők bevonása nélkül – jelenítem meg, és beszélem ki magamból az aggodalmat, amelyet a béranyasággal kapcsolatban érzek.
 
– Miért telt el olyan hosszú idő a két nagyjátékfilmje között?
 
B. Zs.: Úgy érzem, rossz generációhoz tartozom. A 90-es évek elején minden atomjaira hullott szét. Kevés iskolatársam maradt meg a rendezői pályán. Már az 1995-ben készített filmemhez is nagyon nehéz volt összeszedni a pénzt. Sajnos a helyzet az anyagiakat tekintve azóta sem javult.
 
– A Mélyen őrzött titkok finanszírozásánál azonban már nem bízták magukat a véletlenre.
 
- Az alkotó rendkívül kiszolgáltatott anyagilag a forgatás során. A rendező fő célja, hogy az összegből amit a forgatáshoz nyer, minél több ténylegesen is bekerüljön a filmbe. Ezt úgy tudjuk maximálisan biztosítani, hogy saját filmjeinket mi gyártjuk. Azért, hogy a folyamatot elejétől a végéig ténylegesen kézben tudjuk tartani, családi vállalkozást hoztunk létre.
 
– A forgatókönyvet az édesapjával együtt írták. Bizonyára voltak ennek előnyei és hátrányai is.
 
Hátrányai? Nem hiszem. A forgatókönyvet más író már régen befejezte volna, közölve, hogy műve tökéletesre sikeredett, amikor apa még rabszolgamódon írt. Nem nézte az időt. Addig dolgozott, amíg valóban elégedett nem lett a végeredménnyel.
 
A film végkicsengése pozitív. Varga Irma úgy dönt, hogy nem ismétli meg anyja hibáját és nem hagyja el gyermekét. Nemet mond a babáért fizetni is hajlandó kanadai családnak. A hétköznapi életben a történet nem végződik mindig így.
 
Hosszas gyűjtőmunka előzte meg a filmet, sok intézetis lány sorsát megismertem. A forgatókönyvet, a dialógusokat az ő segítségükkel teszteltük. Megkérdeztük tőlük, hogyan cselekednének adott helyzetben. A történetet azonban játékfilm formájában dolgoztam fel, amelyben a tények mellett helyet kapott a mese is. Emellett a hitem és reményem is tükröződik a filmben, miszerint nem csak egy út létezik. Ha pedig így van, akkor Irma miért éppen a legrosszabbat választaná azok közül. A moziban másfél óra alatt a nézők szeme láttára felnő a fiatal lány. Miközben megismeri édesanyja sorsát, rájön, hogy ki lehet ebből az életből lépni. Ezt akarom sugallni a film segítségével. Példát akarok mutatni. A film premierére például hatvan intézetis lányt hívtunk meg.
 
– Hogyan találta meg Bagaméri Esztert a főszerepre? Miért egy amatőrt, és nem egy frissen végzett főiskolást választott Irma szerepének eljátszására?
 
Mindenképp amatőrt akartam. Nem hittem abban, hogy egy színésznő, hamvas fiatal lány benyomását kelthetné a vásznon. Egyéves szereplőválogatás után találtam rá Eszterre. Több száz lány közül választottam ki. Mivel a film sorsa az ő vállán nyugodott, kezdetben féltem, hogy a napi 14 órás munka során lelkesedése alábbhagy. Nem okozott csalódást. Sőt! Mindent elkövetett, hogy kövesse utasításaimat. Nagyon mélyen átélte a forgatást.
 
– Mi jelentette a legnagyobb nehézséget a forgatás során?
 
Minden nap nehéz volt. A legtöbb problémát a Torontóban játszódó jelenetek okozták, illetve az intim részletek. Volt olyan jelenet, amivel végképp nem boldogultunk, azt a vágás során végül kihagytuk.
 
– A film több elismerést is kapott a filmszemlén. Mit jelent önnek a rendezői díj?
 
Sokat jelent számomra, Ez egy fajta igazolás arra vonatkozóan, hogy a többéves munkám nem volt hiábavaló.
 
– Mit tervez a közeljövőben? Talán már körvonalazódott is egy újabb film terve?
 
Nincs jelenleg nyerő sztori. Most egy-két éven belül nem tervezem újabb játékfilm készítését. Amíg el nem kötelezem magam egy újabb téma mellett, addig dokumentumfilmeket fogok forgatni.
 
– Szerencsére a te sorsod nem hasonlít Varró Irmáéra, aki gyermekotthonban nevelkedett, nem ismeri a szüleit és egyedül kell megbirkóznia az élet kihívásaival. Stabil családi háttérrel rendelkező, gondtalan középiskolásként hogyan tudtál azonosulni az általad megszemélyesített karakterrel?
 
Bagaméri Eszter.: Nem volt könnyű feladatom, de úgy érzem, sok mindenben hasonlítok Varró Irmára, és ez sokat segített a szerep megformálásában. Irma is egy lázadozó fiatal, aki kitartóan küzd a céljaiért. Nehezen enged magához közel idegeneket, de akit egyszer megszeret, azért hajlandó bármit megtenni. Bár nem ismerem az intézetis lányok életét, de Böszörményi Zsuzsa rendező tanácsai által a forgatás során egyre közelebb kerültem Irmához, egyre jobban megismertem, megpróbáltam az ő fejével gondolkodni, illetve belegondoltam abba, hogy én mit tennék az ő helyében.
 
– Jelentett-e nehézséget megfelelni a rendező elvárásainak, hiszen nincsenek a filmezéssel kapcsolatos tapasztalataid?
 
B. E.: Nagyon meg voltam illetődve az első napokban. Nem tudtam, mi vár itt rám. A film legvégét kezdtük először forgatni Torontóban. Megszenvedtem az első két hetet, amikor otthontól távol, idegen országban, idegen emberek között kellett felnőttként viselkednem és dolgoznom. Böszörményi Zsuzsa és a színészek rengeteget segítettek, így hamar magamra találtam. Volt egy-két igazán nehéz jelenet, például amikor azt kellett eljátszanom, hogy a babám megmozdult. Ezzel a helyzettel nem tudtam igazán mit kezdeni, de Zsuzsa terelgetett. Azt mondta, suttogjak, és elmagyarázta, hogy mit szeretne a tekintetemben látni. Amikor megnéztem a filmet, akkor láttam, hogyan alkotnak a kis jelenetek kerek egészet, és hogy milyen szép íve van Irma személyiségfejlődésének. Vadóc lányból, anyává érik, aki okulva anyja hibájából, nem akarja eldobni magától gyermekét.
 
– Az alakításodért megkaptad a Filmszemlén legjobb női főszereplőnek járó díjat. Mit jelent ez számodra?
 
B. E.: Nem fogtam fel még igazából a díj jelentőségét, mivel nem tudom, hogy kik és milyen alakításokért részesültek előttem ebben a megtiszteltetésben. Látom azonban, hogy a körülöttem lévő hozzáértők nagy elismeréssel tekintenek a díjra, így én is nagyon örülök, hogy első filmfőszerepemet a szakma ilyen nagyra értékelte.
 
– Mégsem akarsz a színművészetire jelentkezni…
 
B. E.: Ezt már két éve eldöntöttem. Óriási élmény volt a forgatás, és nem zárkóznék el újabb szerepek elől sem. Mégis az állatorvosira adtam be a jelentkezésemet, mert nem érzem magam képesnek arra, hogy egy egész életen át minden szerepem megformálásakor elfelejtsem önmagam és egy új karaktert építsek fel, ami számomra idegileg megterhelő. Ez egy drámatagozatos gimnazista gyönyörű kirándulása volt, de nem érzem magam ehhez életem végéig elég erősnek.
 
Mélyen őrzött titkok – Színes, magyar film (2004)
Szereplők: Bagaméri Eszter, Györgyi Anna, Fullajtár Andrea, Garas Dezső, Nagy Ervin
Írta: Böszörményi Zsuzsa
Rendezte: Böszörményi Zsuzsa
Játékidő: 89 perc


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.019275903701782 másodpercig tartott.