Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  A menny ígérete
 
(wiedemann) | 2010. március 17., 09:48
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A 14 éves Susie Sailfish megrendítő történetét a Komfortos mennyország című regényben a tinilány elbeszélésében tálalja a sokat próbált amerikai író, Alice Sebold, aki munkájáért többek közt elnyerte a Dracula írójáról elnevezett irodalmi díjat. A Tábori Zoltán fordításában Magyarországon először 2003-ban megjelent regény filmváltozata következetesen redukálja a megerőszakolt és meggyilkolt Susie és családja történetét, és mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 
A filmbéli Susie (Saoirse Ronan) – akinek vezetékneve itt Salmon –, 1973. december 6-án távozott az élők sorából. Egy középosztálybeli amerikai család első gyermekeként nevelkedett, apja és anyja harmonikus házasságának védőhálójában. – Olyan voltam, mint a legtöbb eltűnt lány a hetvenes évekbeli újságfotókon: seszín barna hajú fehér kislány – mutatkozik be a Komfortos mennyország első lapjain a tini, aki a mennyből szenvtelenül tudatja azt is, hogy ki szakította el családjától: „A szomszédunkban lakó férfi volt a gyilkosom. Anyám odavolt a pázsitot szegélyező virágágyásaiért, apám pedig egy ízben eszmét cserélt vele trágyázási kérdésekről.” Susie szerető szülein, a könyvelő Jacken (Mark Wahlberg) és a háztartásbeli Abigailen (Rachel Weisz) kívül két testvért és egy bohém nagymamát hagy hátra, nem beszélve rajongása tárgyáról, az indiai származású felsős fiúról, Ray Singh-ről (Reece Ritchie). Ahogy a regény, úgy a film is azt beszéli el, hogyan váltotta a Salmon családban a dermedt gyászt a bosszúszomj egyik oldalról, illetve az apátia a másikról, s hogy miként maradt szerettei közelében Susie elszakadni képtelen lelke. – Az nem teljesülhetett, amire a leginkább vágytam: hogy Harvey bácsi haljon meg, és én éljek. A mennyország sem tökéletes. De rögeszmémmé vált, hogy ha jól odafigyelek, és nagyon akarom, akkor esetleg megváltoztathatom azoknak az életét a földön, akiket szerettem – fogalmaz a könyvben a lány.
 
Aki ismeri és szerette az eredeti regényt, megnyugodhat, Peter Jackson, Fran Walsh és Philippa Boyens forgatókönyve nagy vonalakban hű az eredeti történethez, s bár elsősorban a gyilkosság tényére és annak felderítésére fókuszál, közvetíti azt a drámaiságot, ami a regény sajátja. A kíméletes bánásmód nem a véletlen műve: Jackson a regény egyik nagy rajongójaként csapott le az elsők közt a megfilmesítés jogaira. Mindemellett tagadhatatlan, hogy Susie regénybeli karaktere jóval összetettebb, kapcsolatrendszere szélesebb és érzelmekben gazdagabb. Más szóval Peter Jacksonhoz képest Alice Sebold több okot ad arra, hogy Susie visszajárjon.
 
A mellékszálakat Jackson alaposan megnyesegette: a mennybéli partnerek alakját eggyé olvasztotta, Susie tágabb környezetének figuráit, pl. iskolatársait, tanárait vagy Ray szüleit kihagyta a forgatókönyvből. A regényben a furcsa Ruth Conners (Carolyn Dando) kifejezetten fajsúlyos médium, a filmben csak egy négy jelenetre szorítkozó statiszta; Ray alaposan megrajzolt alakját hiába keressük, a Jackson-moziban három bárgyú mosolynál nem tud többet.
 
Mint tudjuk, a kezdő Jackson filmes megnyilvánulásai kevés rokonságot ápolnak az Oscar-díjas Jackson munkáival – ízlés dolga, hogy ki, melyik mellett teszi le a voksát. A beteg humor, az explicit erőszak és a gusztustalan jelenetek sora már rég a múlté. A Gyűrűk urával sztárrá avanzsált új-zélandi filmrendező megtanulta „becsomagolni” vízióit és jócskán megszelídítette a néző elé tárt képi fantáziáit. A fénnyel és a sötétséggel játszadozik, a fehérre feketét tesz és alámerül a mélységben, hogy azután valami megint a felszínre dobja. A határokat a forgatókönyv jelöli ki most is, s a cselekménynek azok a főbb momentumai, amelyek a látomások megerősítése által nyerik el valódi jelentőségüket. Öröm látni, hogy Jackson a giccstől és a kommersztől tartózkodik, amikor Susie szellem alakjának földi jelenlétét ábrázolja. A köztes lét gyorsan változó kulisszáinak megrajzolásában és egymásba játszásában tobzódik leginkább, rendkívüli színorgiával és egyszerű, de hatásos megoldásokkal sulykolja: menny és föld között, a kék horizonton minden átmeneti, minden tünékeny, a gyorsan változó formák a távozóban lévő, ám megnyugodni képtelen lélek rezdülésének kivetülései. A szerelmünktől elválasztó aranyló búzamező első látásra könnyen leküzdhető akadálynak tűnik, ám amikor elmossa az alattomosan támadó tenger hulláma, minden esély szertefoszlik. A menny ígérete a szabadság, hívja fel a csapdába esett lélek figyelmét a könyvben egyik tanácsadója. „Szabad leszel, ha nem kérdezed többé, hogy miért téged öltek meg, miért nem valaki mást. Ne kutasd örökké az űrt, ami utánad támadt. Ne töprengj folyton azon, hogyan éreznek a földön maradtak. Röviden: le kell, hogy mondj a földről.”
 
Komfortos mennyország (The Lovely Bones) – Színes, feliratos, amerikai-angol-új-zélandi film, 2009
Író: Alice Sebold
Rendező: Peter Jackson
Forgatókönyv: Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens
Főszereplők: Susie Salmon (Saoirse Ronan), Jack Salmon (Mark Wahlberg), Abigail Salmon (Rachel Weisz), Lynn (Susan Sarandon), Clarissa (Amanda Michalka), George Harvey (Stanley Tucci), Detective Len Fenerman (Michael Imperioli), Lindsey Salmon (Rose McIver), Ruth Conners (Carolyn Dando)
Zene: Brian Eno
Operatőr: Andrew Lesnie
A film hivatalos honlapja:
Producer: Peter Jackson, Fran Walsh, Carolynne Cunningham, Aimée Peyronnet, Steven Spielberg (Executive)
Vágó: Jabez Olssen, Studio Film4 Productions, WingNut Films
Játékidő: 139 perc
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.04
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018329858779907 másodpercig tartott.