Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Hölgykoszorú
 
Héty Péter | 2010. március 29., 16:02
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét esztendős, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere meglepetésként két másik kiváló muzsikus hölgy kíséretében lépett színpadra. A három generáció remek együttműködéséből született trió üdítő produkciója nagy sikert aratott.
 
Az amerikai New Yersey állambeli Dorothyban született Rhoda édesapja az Afrikai Metodista Episzkopális Egyház lelkésze volt. Így már hamar kapcsolatba került a gospel és más afro-amerikai zenék világával, megtanulhatott a templomi orgonán játszani. A koncert előtti beszélgetésen megtudhattam, hogy szülei nem lelkesedtek amikor világi, dzsessz muzsikát kezdett játszani és az elektromos Hammond-orgonára váltott. Látván azonban későbbi sikereit már együtt örültek vele. Instrumentális muzsikusként nehéz konkrét üzenetet közvetítenie, de kérdésemre azért megfogalmazta, hogy zenéjével igyekszik egy olyan állapotot előidézni, amelyben megnyílhat egy csatorna a felsőbb szféra felé.
 
Karrierje akkor indult el igazán, amikor Franciaországba költözött 1967-ben. A hetvenes évek elején második és harmadik albumát – 1. és 2. számozással, s utóbbit az eredetitől eltérő borítóval – a magyar állami hanglemezgyár is megjelentette, ami akkoriban kuriózumnak számított nyugati zenész esetében. Ebből adódóan nagy sikernek övezte hazánkban és a hetvenes évek közepén számos koncerten is halhatta a közönség. Még a tévében is szerepelt, és egy szilveszteri műsorban Hofi is parodizálta. Szívesen emlékezett vissza ezekre a régi időkre, 35 évvel ezelőtti debreceni fellépésére. Mint mondta, máig szereti a magyar közönséget, mert nagyon figyelmes és érzékeny a muzsikára.
 
A koncert saját Nova című számával indult, s közben felsorakozott a meglepően fiatalos Scott mellé két hölgy zenésztársa is, akikkel egy dzsemmelés alkalmával találtak egymásra, jó néhány évvel ezelőtt. Tekintve, hogy azt sem tudhattuk, hogy szólóban, vagy kísérettel lép fel, ez dupla meglepetés volt. Miután bemutatta őket Alfred „Pee Wee” Ellis számával, a Pistaccio-val folytatták. A remek orgonista mellett Sarah Morrow játszott pozanon, akit Ray Charles fedezett fel, de játszott Dee Dee Bridgewater, David Murray és más hírességek oldalán is. A pozanosok körében világnagyságnak számít. Bár a hangszernek ritkán jut szóló szerep, a debreceni koncerten Morrow játéka remekül érvényesült, és az orgona mellett az est folyamán ő vitte a prímet.
 
A legendás Come Bach to Me című albumról – mely nálunk csak egy kettes számmal jelent meg –, az ismert D-moll toccata csendült fel „összegyúrva” a Dead Leaves (Hulló levelek – Kozma József világslágere) dallamaival. A dobos, Julie Saury (Maxim Saury francia dzsesszzenész lánya, akinek számos hangszer közül a dob lett a kedvence) rendesen felpörgette a klasszikus bevezetővel indult darabot, s volt, amikor Rhoda csak a mezítlábas basszusokon játszott. A három hölgy némi iróniával Wayne Shorter darabjával folytatta, az Adam’s Apple-lel. Az „ádámcsutka” különösen a harsonás hölgyből hozott ki érdekes torokhangokkal tarkított játékot, de szordínós szólója is remekre sikeredett. A dobos ütők nélküli, tenyeres játékkal indított, majd az egész trió érezhetően beindult.
 
Az oldódott hangulatban már nem csak a főszereplő Rhoda Scottól hallhattunk magyar szavakat, de Sarah is bedobott egy „köszönömöt”, majd cifrázott egy „egészségedre” megszólalással is. Ray Charles emlékére eljátszották a Good Music Medicine-t, a főszereplő itt aztán igazán bemutathatta, hogy akár más stílusban is tud remekelni a Hammondon. Játékának egyedisége egyébként minden bizonnyal abból adódik, hogy képes kihozni az egyébként erőteljesen megszólaló hangszer finomságait, sokszínűségét.
 
A lelkes közönség számára aztán egy kis blues muzsikát is játszottak, de Rhoda Scott a dobosnak is teret engedett, s előadták az ifjú hölgy Return of the Prodigal Son című kompozícióját. A dobszólóval tarkított darab végén aztán váratlanul vége lett a koncertnek, amit azért két népszerű ráadással még emlékezetesebbé tettek: Ray Charles talán legnagyobb slágerével, a Hit the Road Jackkel és Lou Donaldson 1967-es sikerlemezének címadó kompozíciójával, az Alligator Bogaloo-val.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.019294023513794 másodpercig tartott.