Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Ütős koncert
 
Héty Péter | 2010. május 06., 11:55
 
Toldi Évát ütőhangszeresként sokan ismerhetik a Deja Vu ütőhangszeres együttes, a Debreceni Ütőhangszeres Együttes, a Debreceni Filharmonikus Zenekar tagjaként, de talán még többen, mint a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanárát, kinek keze alól hosszú évek óta kiváló növendékek kerülnek ki. Köszönhető mindez zenei nyitottságának, annak az odafigyelésnek, amivel tanítványaival foglalkozik, barátságos természetének és nem utolsó sorban szakmai elhivatottságának, áldozatkészségének. A könnyedebb, de színvonalas muzsikálás iránt érdeklődő növendékeivel külön foglalkozik, hivatalos óráin, és a tanterven túl. Ezen a téren elért eredményei szembeötlők a tanítványaiból álló Ritmico csoport előadásain. A folyamatosan épülő csapat tagjai hangszerükön országos egyéniben egy első és kamarazenében két harmadik helyezéssel és különdíjjal dicsekedhetnek, és a csoport elnyerte már a Gyermek- és Ifjúsági Fesztivál nagydíját is. A Debreceni Jazzbarátok Körének egyik április rendezvényén a tanárnő és tanítványai Táncoló ütősök címmel adtak hangulatos estét, ahol két darab kivételével kotta nélkül játszottak másfél órát.
 
Bevezetőként a legkisebbek adták elő a Rózsaszín párduc, a Vuk és a Dr. Bubó rajzfilmzenék átiratait, például bossza novás stílusban. A hangszerek (dobfelszerelés, vibrafon, marimba, harangjáték, konga, bongó, triangulum, csörgők és más apróbb ütőhangszerek) különböző összetételben szóltak az est során. A diákjait bemutató tanárnő elmondta, hogy az ütősöknél a hangszerek szállítása, összeszerelése odafigyelést és körültekintő szervezést követel, ám sokszínű, különleges hangzásviláguk minden ráfordítást megér.
 
A nagyobbak bonyolultabb darabokat is könnyedén adtak elő, Dave Brubeck vagy Antonio Carlos Jobim dzsessz sztenderdjeitől a kifejezetten ütősökre írt, Dupin- vagy Dave Mancini-kompozíciókig. Hallhattuk őket szájjal utánozni ritmusokat, vagy William J. Schinstine effektekre írott, Rock Trap című darabjának átiratában, testrészeiket ütögetve, tapsolva előadott hatásos darabban is. Kedvenc számítógépes játékuk Koji Kondo által szerzett zenéjét (Super Mario Brothers) is átírta számukra a tanárnő. A harsányabb produkciók közben Toldi ÉvaSándor Tímea zongorakíséretével is – pihentetőként két vibrafonszólót is előadott. A The Champs egykori slágerével, a Tequila-val zártak, amiből ráadás is volt. Az est során fokozatosan megfeledkeztünk a zenészek életkoráról, s volt, aki arra is rácsodálkozhatott, hogy az ütősök nem csak ritmus-, de dallamhangszereken is játszanak.
 
Toldi Éva: – Főállásban húsz évig zenéltem a filharmonikus zenekarban. Már ekkor is tanítottam vidéki és a debreceni zeneiskolákban. Egyik első növendékem Balmazújvárosból most a szomszédos Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola tanára, s még húszan kerültek zenei pályára. A dzsesszel egy tatabányai dzsessztábor mellett zajló, Gonda János vezette, komolyzenei szaktanári improvizációs gyakorlat során „fertőződtem meg”. Néhány kollégától is kaptam ilyen irányú késztetést. Hamar megkerestek helyi zenészek, akikkel Classical Jazz Trio néven felléptünk a kilencvenes évek dzsessznapjain is, amiről a Magyar Rádió Kruza Richard szerkesztésében készített felvételt. A Budapesten élő nemzetközi hírű lengyel dzsesszmuzsikustól magántanítványként is sokat kaptam. Később meghívtak a Bartók Rádióba, ahol már a szintén klasszikus- és dzsesszmuzsikát ötvöző Deja Vu formációval adtunk élő koncertet.
 
– Hogy sikerül ezt a műfajt is átadni a fiataloknak?
 
T. É.: – Nagy az igényük a könnyedebb zenélésre, de hivatalosan nincs ilyen foglalkozás tanórákon. A pedagóguson múlik, hogy mennyire tud ilyesmit bevinni. Ha kapacitása, érdeklődése engedi, kicsit el lehet kalandozni. A tantervben például a ma már teljesen elterjedt dobfelszerelés ismerete sem követelmény. A hivatalos kamara órákon (heti egy óra) kevés darab elsajátítására nyílik lehetőség. Ehhez képest most egy egész estét végigzenéltünk, ami sok plusz munkát igényel. Fontos a szólójáték, de nem egyedül ez a cél. Akkor kezd magasabb szinten működni a muzsikálás, amikor kialakul a zenészben az alkalmazkodókészség. Ez nagy figyelmet igényel. Sok múlik azon is, hogy a gyerek mit hoz a családból, milyen az ízlése. Közös munkánk során azonban szemmel láthatóan formálódnak. Az órákra hozhatnak olyan zenét, ami közel áll hozzájuk, esetleg átírom nekik, s teszek bele szakmai fogásokat is, amiből tanulhatnak – rájuk „szabva”, olykor csoportonként több variánsban. Nem mindenki őstehetség. Van, akin sokat kell formálni. Olykor problémákkal küzdő növendékeknél látható a közös muzsikálás terápiás hatása is. Vannak fellépések, ahol jobban teret lehet engedni az improvizációnak – ilyen volt a mai is. Ezt is nagyon élvezik, bensőségesebb kapcsolatba kerülnek a muzsikával. Tanulságosak ezek a koncertek a kisebbek számára is: ütős kamaramuzsikát ilyen dózisban, mint a mi fellépéseinken máshol nem is hallhatnak.
 
A koncert fellépői voltak:
Vastag Emese, Bartha Dóra, Hodossi Nóra, Horkay Soma, Kiss Péter, Bálint Gergely, Gulyás Benedek, Homolya Szabolcs, Bartha Balázs, Antalka Zsombor, Ecsedi Zoárd, Kiss Attila, Lengyel Bálint, Turi Balázs, Zubor András, Vass Márton
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.012569904327393 másodpercig tartott.