Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Hang, mint hangszer
 
Héty Péter | 2010. május 17., 15:37
 
Napjaink egyik legkiválóbb dzsesszénekesnőjének közelgő debreceni fellépését a koncertet hirdető plakátokon túl többek közt az jelezte, hogy a Bartók Rádió dzsessz-szerkesztője, Maloschik Róbert a koncert előtt fél órával a Bajcsy-Zsilinszky utcán keresgélte a Kölcsey Központot. Mivel mérsékelt érdeklődés mutatkozott Dianne Reeves koncertje iránt, a bálteremben tartották meg a fellépést, amely így majdnem megtelt. Ez végül is nem vált a koncert hátrányára, sőt majdnem klubhangulat alakult ki. Ezt a művésznő és a zenészek is értékelték, s a szokottnál több improvizációt hallhattunk a műsorban – tudta meg a Deol a zenekar gitárosától.
 
Dianne Reeves korán elhunyt édesapja szintén énekes volt, édesanyja trombitás, nagybátyja pedig a nemrégiben itt járt George Duke, aki egyben a producere is. Ilyen zenei háttérrel felcseperedve, tizenegy évesen határozta el, hogy énekes lesz. Az ötvenhatos forradalmunk kitörésének napján született hölgy hosszas zenei tanulmányok és koncertek után, huszonhat évesen készítette első önálló lemezét. Öt évvel később az egyik legrangosabb dzsesszkiadóhoz, a Blue Note-hoz szerződött. Kiváló intonációjának köszönhetően ma már a dzsessz nagyasszonyai között illik említeni nevét. Közülük is leginkább Sarah Vaughan-höz áll a legközelebb.
 
A kísérőzenészek egy hangszeres darabbal indítottak, ami rosszul szólt, épp úgy, mintha beállást hallottunk volna. Dianne Reeves színpadra lépése azután gyorsan feledtette a kezdeti bizonytalanságot; a hangosítás is szépen működött. Az egész csapat remek összehangoltságról tett tanúbizonyságot, már a The Twelfth Of Never csendesebb számában is, mely a három évvel ezelőtti Music for Lovers albumról került a nyitányba. A szám vége felé köszöntőjét a dalba szőve adta elő Dianne. Elénekelte, hogy először jár hazánkban, ezért is örül, hogy itt lehet ezen a szép helyen, és érezzük jól magunkat, énekeljünk vele és tapsoljunk, ha úgy gondoljuk.
 
A legutóbbi, 2008-as When You Know album bemutatása a Social Call enyhén bosszás gitárjátékával kísérve kezdődött és az I'm In Love Again-nel folytatódott. A brazil származású fehér gitáros, Romero Lubambo akusztikus hangszerével egyedi színt vitt a muzsikába, hisz a dzsesszben manapság leginkább elektromos gitárt hallani. George Gershwin örökzöldjével az Our Love Is Here To Stay-jel folytatták, amit ismét kellemes, enyhén bossza-novás „ízzel” fűszereztek, de az énekesnő kiváló improvizációi is színesítették. A remek zongorista, Peter Martin is jól húzta a csapatot, olykor ugyancsak latinos hangulatban.
 
Az új albumot záró Today Will Be a Good Day erővel teli blues darabjáról megtudhattuk, hogy édesanyjától gyerekkorában hallott dalokból állt össze, melyek jól tükrözik a 85 éves asszony életszeretetét. Csak itt került elő az elektromos gitár, de a ritmusszekció is erőteljesebben szólt. A Michael Legrand Oscar-díjas filmzenéjéből világslágerré lett, The Windmills Of Your Mind-ját taps fogadta. A lemezen szereplő tenorszaxofon helyett most zongoraszólóval játszották. Az ütős Terreon Gully csendes kíséretével indult az 1999-es Bridges albumra kitekintő Goodbye, melyhez idővel a többi zenész is csatlakozott.
 
Az est fénypontjaként Dianne szkettelni kezdett, ami az improvizatív éneklés egy olyan magas fokát jelenti, amiben ritkán lehet része a koncertjáróknak. Afrikai, latin és klasszikus elemek a lehető legtermészetesebben olvadtak egybe énekében, melyet magas és mély tónusok között váltogatott. Hangjával, mint kiváló hangszerrel, az emberi muzsika esszenciális foglalatát jelenítette meg. A bőgős-basszusgitáros Reginald Veal is csatlakozott hozzá, majd az egész csapat egy fantasztikus – ritmus improvizációkkal tarkított – összjátékkal tette még élvezetesebbé a darabot. A címadó When You Know refrénjének kellemes dallamát már együtt dúdolta a csapat, s ismét dalban hallhattuk a zenészek bemutatását. Ez a zárást is jelezte, ám hátra volt még egy közös éneklés. A ráadásban zongorakísérettel hallhattuk az 1991-es I Remember lemezen szereplő You Taught My Heart To Sing-et, melynek végén Dianne letette a mikrofont és hangosítás nélkül, énekelve sétált ki a lelkes közönség szeme elől.
 
Kapcsolódó cikkünk:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018346071243286 másodpercig tartott.