Kultúra Politika Sport Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
DEBRECEN
A fejlődésért
Nyílt levéllel fordultak a Fidesz debreceni – városi, illetve országgyűlési – képviselői a helyi szocialistákhoz annak érdekében, hogy "a város fejlődése iránt érzett kötelességtudattól vezérelve" támogassák a a központi költségvetéshez előterjesztett módosító indítványaikat.
 

 
   
KÖRNYEZET
Magasságok és mélységek vándora
Makleit László és társai évek óta szisztematikusan másszák Európa legmagasabb hegycsúcsait, de néha a tengerek mélyére és barlangokba is leereszkednek. Az idén Skandinávia szépségeivel ismerkedtek meg, de jártak az Alpok legmélyebb barlangjában is. 

 
DEOL > Életmód > Környezet > Élhető világ
  A Norbi titkok
 
Bacsó Viktória | 2004. augusztus 03., 11:04
 
Már megint egy fogyókúrás könyv? –kérdezhetnénk lemondó legyintéssel, ám úgy tűnik, Schobert Norbert nem egy újabb, úgynevezett „reform” táplálkozási könyvvel állt elő. Legalábbis ez derült ki legutóbbi sikeres debreceni közönségtalálkozóján. A Norbi titkok című könyv dedikálása apropóján próbáltuk meg kifürkészni Norbi titkait, és az Update módszer mibenlétét.
 
– Úgy tűnik számomra, hogy a módszer többet ígér a szimpla fogyókúránál.
 
Schobert Norbert: Nem a fogyókúra, hanem az egészséges életmód a cél. Szeretném átadni a mögöttem álló küzdelmes tizennyolc év tapasztalatait mindazoknak, akik hajlandóak meghallgatni az egykori 104 kilós fiú üzenetét.
 
– A fiúét, aki szerint az egészség a legfontosabb érték?
 
Ma már igen, de nem ezért kezdtem el fogyókúrázni. Középiskolásként kirekesztettnek éreztem magam. A baráti társaság, a szerelem, a karrier, a sport kövéren elérhetetlennek tűnt. Inkább ez motivált. Változni akartam és változtatni a helyzetemen. Ám ez nem volt egyszerű.
 
– Minden jó, ha jó a vége. A fogyással bizonyára minden megoldódott.
 
Tévedés. A fogyást követően egy sokkal küzdelmesebb időszak következett. Mások vékonynak láttak, de én belül ugyanaz a kövér gyerek maradtam. Folyton rettegtem, hogy visszahízom. Kellett valami garancia. Figyelni kezdtem az ételek hatását. Kitapasztaltam, hogy mely ételcsoportokat mikor fogyasszam ahhoz, hogy a súlyomat tartani tudjam.
 
– Végül kialakult egy rendszer. Ebben minden élelmiszerhez egy pontszám tartozik, amely azt mutatja, hogy mennyire terheli meg a szervezetünket.
 
Így van. Egy, kettő vagy három pontot rendeltem az ételekhez. A három pontos ételeket délig ajánlom, a két pontosokból délután háromig fogyaszthatunk, míg az egy pontosokból akár este tízkor is ehetünk. Természetesen a mértékletesség mindhárom esetben javallott.
 
– A táblázat szerint három pontosak többek között az édességek, és minden, ami lisztet tartalmaz.
 
Az édességeket a cukortartalmuk miatt soroltam ebbe a kategóriába. A répacukrot méregnek tartom, amelynek kis mennyiségű rendszeres fogyasztása is elhízáshoz, cukorbetegséghez vezethet. Ennek ellenére nem tiltom őket, csak azt javaslom, hogy maximum délig fogyasszuk ezeket. Az az állítás azonban nem igaz, hogy minden étel három pontos, amiben liszt van. Ez csak a finomított liszttel készített termékekre vonatkozik. Amennyiben a kenyér például teljes kiőrlésű lisztet tartalmaz, a kódja hármasról, rögtön kettesre csökken és már nem délig, hanem három óráig fogyasztható. Hasonlóan egy palacsintát is el lehet készíteni teljes kiőrlésű lisztből, és mindjárt bátrabban ehetünk belőle.
 
– Néhány gyümölcs hármas kódot kapott, ahogyan a bolti cukrozott gyümölcslevek is. Ezzel szemben a legtöbb húsétel megfelelő körettel este is bátran elfogyasztható.
 
A gyümölcsök besorolásánál a gyümölcscukor tartalmat vettem alapul. A banán, a szőlő, a datolya magas cukortartalmúak, ezért nem tanácsos ezekből bevacsorázni. Fogyasszuk őket inkább délig. Ezzel szemben sovány húsokat zöldségkörettel nyugodtan ehetünk akár estére is. Nem tanácsolok azonban burgonyát, rizst és tésztát köretként a húsokhoz. A frissen facsart gyümölcslevek ideális italként szolgálnak, ezzel szemben a boltban kapható levek (még a száz százalékosként reklámozottak is) maximum tizenöt-húsz százalék valódi gyümölcstartalommal rendelkeznek, a többi csak szirup, színezék és cukor. Bár nem vagyok édesítőszer párti, de ha megóhajtok egy pohár gyümölcslevet, és nincs kéznél frissen facsart, akkor a cukros löttyök helyett inkább egy édesítőszeres könnyed üdítőt választanék.
 
– Nem szóltunk még a chipsekről.
 
Két szóban össze tudnám foglalni a véleményemet: egészségtelenek és sósak. Tipikus példái azoknak az ételeknek, amelyek nem táplálnak, ellenben hizlalnak. Észre kellene vennünk, hogy a chipsek fogyasztása közben a testünk éhezik, miközben betemet a háj és megfoszt minden örömtől: a szép külsőtől, szerelemtől, az élettől. Azt, pedig senki nem gondolhatja komolyan – bár szépen hangzik − , hogy csak a belső, csak a szellem számít és a külső nem. Azt gondolom, hogy ha lelkünk gyémántgyűrű, akkor ne zsíros, fekete hullazsákban hurcoljuk, hanem hordjuk inkább aranyszelencében.
 
– Az amerikai fitness szerint, ha mozgunk, zsírt égetünk, fogyunk.
 
Ebben nem vagyok biztos. Vagy ha tényleg fogyunk, akkor milyen áron? A gépek, az edzőterem, az örökös pulzus- és kalória számlálás elveszik az ember kedvét a sporttól. Különben is a fogyásért a sport csak húsz százalékban felelős, a táplálkozás viszont nyolcvan százalékban. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne mozogjunk. Sportolni igenis kell, de nem azért, hogy fogyjunk, hanem a mozgás öröméért, és az egészségünkért. A sport által megtisztulunk, a sport emberré tesz. Az egészséges táplálkozás és a sport biztosíthatja számunkra a teljes életet.
 
– Az ígért eredmény nagyon vonzó, de hogyan szakítsunk hirtelen megrögzött szokásainkkal?
 
Az Update módszer lényege éppen az, hogy kis lépésekkel haladjunk a győzelem felé. Az update jelentése frissítést jelent. Ezt a szót a számítógépek világából kölcsönöztem, jelentése hasonló ahhoz, amikor egy weboldalt frissítünk: az előző állapoton mindig alakítunk egy picit. Tudom, hogy a gyökeres változás kényszere óhatatlanul ellenérzést váltana ki mindenkiből. Ezért azt javaslom, semmiről ne mondjunk le, ellenben megpróbálhatjuk az ételeket úgy magunkhoz venni, hogy az összhangban legyen a biológiai óránkkal. A legtöbb táplálkozási probléma a kapzsiságra vezethető vissza. Ezt még kövér emberként láttam be. Mindent magamnak akartam, és ezzel (az evés kivételével) mindentől megfosztottam magam. Szeretném, ha az emberek elfelejtenék az önzést, a kapzsiságot, a rohanást és sokkal több időt szánnának az egészségükre. Mert az életben ez a legnagyobb érték. És erre ne akkor döbbenjünk rá, amikor már nincs.
 
– Sokszor hallhatjuk: sem időm, sem pénzem egészségesen élni.
 
Ha valakinek nincs az egészségére ideje, nem tudom, hogy mire van ideje. Az ilyen ember elfecsérelt életet él. Aki ilyet mond, az valószínűleg nem gondolt még bele, mi történik, ha az egészségének nem lesz ideje rá. A beteg ember minden pénzt és időt megadna azért, hogy visszakapja az egészségét. Mi ne essünk ebbe a hibába, gondolkodjunk előre! Éljünk mértékletesen, vegyünk magunkhoz egészséges táplálékot és élvezzük a sport test és jellemformáló hatását!
 
– Ha mindenki egyszerre csak elkezd egészségesen élni, mi lesz Shobert Norbi szerepe?
 
Bár már a következő perctől így lenne! …. Sajnos ez még egy ideig várat magára. … Addig is az egészséges életmódhoz vezető úton mindenkit szeretnék saját tapasztalataimmal segíteni.


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.037765026092529 másodpercig tartott.