Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Karinthytól Tímárig
 
(wiedemann) | 2005. március 12., 14:13
 
A meglepő az, hogy nincs benne semmi meglepő. Tímár Péter zavarba ejtő abszurdot készített a Heti Hetes megújulásra képtelen „sztárjaival”, s Dögléggyel, aki – a legkisebb ellenkezés hallatán is – legszívesebben mindenkinek a fejét venné. Lehetett hallani, hogy gombhoz lett a kabát: Fóton ingyen állt rendelkezésre egy normális középkori díszlet, amelyhez gyorsan íródott egy forgatókönyv. Akár igaz, akár nem, tény, hogy a kész film a feltételezés igazát sugallja.
 
A Szekér András színdarabjából készített játékfilm a középkorban játszódik, persze jobbára csak külsőségeiben. Eszméket, gondolatokat hiába is várnánk, modern emberek középkori jelmezbáljába váltottunk jegyet, egy olyan helyre, ahol minden időleges, gyors és felszínes, és ahol mindenkit csak a soron következő geg éltet. Az uralkodót Bajor Imre alakítja, aki nincs tisztában azzal, hogy a barátjának mutatkozó Nostradamus tulajdonképpen életére tör. Utóbbi javaslatára a király koldus gúnyába bújik, és hű pohárnoka házában húzza meg magát. Ide csődül később mindenki, aki veszélyes a királyra: a bérgyilkos, Lothár a hóhér, a pohárnok egész kedves családja és persze a boszorkány nagyi. Mindenkit más-más cél és szándék vezérel, következésképp a díszes csapat tagjai nem nagyon találnak egymásra. Aggodalomra persze nincs különösebb okunk, hisz a jó végül elnyeri jutalmát, s a rossznak sem kell erején felül bűnhődnie. A képi világ külön említést érdemel, hisz Tímár Péter most is a nevével gyakran együtt emlegetett ugróvágásokat (flash light) alkalmazza, amelyek – együtt a villanásnyi csoportképek beillesztésével – megtörik a cselekmény linearitását. Ehhez adódik hozzá a főként Pierrot és Ganxsta Zolee által írt zene.
 
A magyar irodalom nagyjai között számon tartott Karinthy Frigyes saját személyiségét kettősnek tekintette: tudatában személyiségének két része Én és Énke formájában volt jelen. Az első komoly és felelősségteljes, a másik játékos és léha. Az Énke párhuzamosan gondolkodik az Énnel, de állandóan akadályozza az Ént a komoly célok megvalósításában. Plasztikus példa, hogy ha az Én valami magasztoson gondolkodik, az Énke malac vicceket súg a fülébe. Tímár Péter karakterei is ilyenek a Le a fejjel című moziban, folyamatosan viaskodnak magukban, bár van, hogy a törékeny egyensúly megbillen az Énke javára, ami összességében sokat árt a produkciónak. – Az abszurd nagyon mélyen van kódolva a magyarokban. Rejtő Jenő teljesen abszurd, Karinthy Frigyesről és Örkény Istvánról nem is beszélve. Az a baj, hogy erről leszoktattak minket; kabarétréfákkal kellett beérnünk ötven éven át. Az abszurd humor eltűnt. Én csak felnyitok egy szelencét annak érdekében, hogy az abszurdra való hajlamunkat erősíthessük. Ennek a népnek a szélsőséges lelkivilágában benne van az abszurd: a balsorstól a fulladásos röhögésig – állítja a rendező.
 
A Gyalog galopp, a Magyar vándor és a Gálvölgyi show-k világát idézi a film, amely a korrekt kulisszák között sajnos nem tud semmi átütővel szolgálni. A furmányosnak szánt, „veszélyben a hágós király” történet egy videoklip skiccnek elegendő, de mozifilmnek rendkívül soványka. A Bajor-Gálvölgyi-Hernádi hármas képtelen új megoldásokat mutatni, megkopott eszköztáruk ezer helyről köszön vissza. A vérfrissítésnek szánt Ganxsta Zolee – minden egyéb érdeme ellenére – rendkívül visszafogottan játszik, pedig Lothar szerepében lehetne egy kicsivel nagyobb mellénye. Darabosnak darabos, megjelenése lehengerlő, de játéka semmi izgalmat nem kínál. A pontot az i-re az a jelenet teszi fel, amikor tanga bugyiban nyitja rá a kamerára az ajtót. Végtelenül alpári a boszorkány nagymama figurája, aki csótány alakban őrizgeti férjét egy szelencében, sőt még beszélget is vele. A Le a fejjel-ben szerepeltetett legfiatalabb színészek pedig annyira zsengék, hogy a középiskolai színjátszó csoportban is csak epizódszerephez jutnának. Talán a pohárnokot alakító Gálvölgyi János az egyetlen, aki némi emberséget, törékenységet és mondjuk úgy, távlatokat tud belevinni alakításába. Amikor azonban kibontakozhatna, jön egy buta poén, ami megtöri az ívet. Meglepetéssel Kamarás Iván szolgál, aki a balga bérgyilkos szerepében ötletesen oldja meg a karakterváltásokat.
 
Fel a fejjel! Valami mégis azt súgja, hogy nem kell temetnünk a magyar vígjátékot.
 
Le a fejjel!, színes magyar film (2004)
Szereplők: Bajor Imre, Gálvölgyi János, Hernádi Judit, Gangxsta Zolee, Garas Dezső, Kamarás Iván, Murányi Tünde
Írta: Szekér András
Rendezte: Tímár Péter
Hivatalos weblap: http://www.leafejjel.hu
Játékidő: 90 perc


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.02
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0,018151044845581 másodpercig tartott.