Kultúra Politika Sport Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
OKTATÁS
Könyvmolyok versengése
A könyv világnapjához kapcsolódóan már több éve rendezik meg a debreceni József Attila Általános iskolában a Jonatán könyvmoly-galaxis akadályversenyt.
 

 
   
OKTATÁS
Povolnys sikerek
Sikeresen szerepeltek a Povolny Ferenc Szakképző Iskola diákjai az idei Szakma Kiváló Tanulója Versenyen.
 

 
   
OKTATÁS
Tóth Árpád emlékére
A debreceni gimnázium diákjai Aradon vettek részt szavalóversenyen.  

 
   
OKTATÁS
Övék volt a ház
Diákönkormányzati nappal köszöntötték a tavaszt április végén a Petőfi Sándor Általános Iskola tanulói. 
 
   
OKTATÁS
Modern táncok
A debreceni Csapókerti Általános Iskola másodszor rendezett megyei moderntánc-versenyt.
 

 
   
OKTATÁS
Jöttek, láttak…

Eredményesen szerepeltek a Gábor Dénes középiskola diákjai a különböző szakmai versenyeken.

 

 
   
OKTATÁS
Közös versmondás
A Petőfi Sándor Általános Iskola alsósai szavaltak a Verslánc rendezvényen. 
 
   
OKTATÁS
A költészet napján
A József Attila Általános Iskola minden évben megünnepli a költészet napját, az iskola névadójának születésnapját.
 

 
   
OKTATÁS
Egészség- és környezetvédelmi nap
A Gábor Dénes Szakközépiskolában a hagyományokat folytatva idén is megrendezték az Egészség-napot, amelyet azonban most kicsit kibővítettek.
 

 
   
OKTATÁS
Nyelvi akadályverseny
A debreceni Karácsony Sándor Általános Iskola tizenharmadik alkalommal rendezte meg német és angol nyelvi versenyeit.
 

 
DEOL > Életmód > Oktatás
  A gyerek lenne a hibás?
 
Bacsó Viktória | 2005. április 04., 13:55
 
Egyre gyengébb a magyar diákok szövegértő és problémamegoldó képessége. Erre mutatott rá a 2003-ban végzett Pisa-felmérés eredménye, amely szerint a tizenöt éves magyar középiskolások olvasásban huszonötödik, probléma megoldásban pedig a huszadik helyen végeztek a vizsgált negyven ország közül. Mi lehet a gyenge szereplés oka? – kérdeztük két debreceni szakember véleményét.
  
– Hazánkban a gyermekek körülbelül tizenöt százaléka küzd tanulási nehézségekkel. Problémájuk organikus, pszichés vagy környezeti okokra vezethető vissza. Organikus okokról beszélünk a dyslexiások esetében – arányuk öt százalék – náluk a méhen belüli életben, vagy születés közben a beszédfejlődés szempontjából érintett területek sérülnek – mondja Nagyné Hatala Mária, a Debreceni Nevelési Tanácsadó gyógypedagógusa. A szakember szerint a tanulási zavarok hátterében pszichés tényezők is állhatnak. Ilyenek az érzelmi elhanyagoltság, az antiszociális családi háttér vagy a motiválatlanság. A gyógypedagógus harmadikként a környezeti ártalmakat említi, amelyek a tanulási sikertelenségek leggyakoribb okai. Ide soroljuk a felgyorsult életritmust, amelynek következtében gyakran elmaradnak a családi beszélgetések. Ugyancsak sokat árt a túlzásba vitt televíziózás, mert nem fejlődik megfelelően a gyermekek vizuális képzelőereje, hiszen a képeket készen kapja, és nem kell az agyát dolgoztatnia. Pedig a vizuális képzelőerő lenne később a tanulás alapja. Egy nem megfelelően kiválasztott olvasástanítási módszer is sok problémát okozhat később. Nagyné szerint a magyar nyelv sajátosságait leginkább a hagyományos analizáló –szintetizáló, hangoztató-összetevő, szótagoló módszer veszi leginkább figyelembe. A túl gyors olvasási tempó, vagy a verbalitást mellőző feladatlapok túlsúlyba kerülése is sokat árthat a tanulóknak.
 
A szakember úgy véli, hogy a beszélgetésünk alapját képező felmérés gyenge eredményéért nem kizárólag a tanulási zavarok tehetők felelőssé, hiszen akkor ezek a problémák csak a tanulók tizenöt százalékát érintenék. Úgy tűnik, hogy ennél több gyereknek jelent nehézséget az, hogy az olvasást eszközként használja az ismeretszerzés során. Ennek egyik oka az lehet, hogy a ma iskolája még mindig inkább a lexikális tudás elsajátítását várja el a tanulóktól, vagyis az ismeretszerzés folyamatában a gyermekek részvétele a memorizálásban merül ki. Márpedig az életben sokkal nagyobb szükségük lenne a jó helyzetfelismerő képességre, kreativitásra, problémamegoldó képességre. – Ahhoz, hogy jól felkészült tanulók hagyhassák el az iskolákat, az alap- és középfokú oktatás reformja mellett, a pedagógusképzés átalakítása is elengedhetetlen – állítja a gyógypedagógus.
 
Hasonlóan vélekedik Farkas Ferenc is. A Könnyűipari Szakközépiskola és Szakmunkásképző Intézet igazgatója szerint az eredményes oktató-nevelő munka feltétele szakmai, gazdasági és politikai szempontok hármasának megvalósulása lenne. – Szakmai szempontok figyelembevételével kellene megalkotni a tanterveket, a tanulók életkori sajátosságainak megfelelően. Másodsorban rendezni kellene az oktatás finanszírozásának problémáját. Végül, a politikát el kellene választani az oktatástól – vélekedik az igazgató, aki fájlalja, hogy a politika, az oktatás megrendelőinek kegyeit keresve korlátozza az osztályozás és számonkérés, vagyis az eredményes munka feltételének eszközeit. Ebben a  szélsőségesen liberalizált rendszerben pedig a tanulókból lassan kivész a  kötelességtudat és a tekintélytisztelet. A vezető meglátása szerint tovább nehezíti a helyzetet, hogy egyre több szülő azért küldi gyermekét középiskolába, hogy a család ne essen el a szociális támogatástól. Ezektől a tanulóktól szinte lehetetlen megkövetelni a tisztességes munkát, és azon túl, hogy az órán nem dolgoznak, rossz magaviseletükkel a többiek figyelmét is elvonják a tanulástól. Az iskola rendelkezésére álló eszközök, köztudomású, hogy korlátozottak. A lehetőségek várhatóan még tovább szűkülnek akkor, amikor a tankötelezettséget tizennyolc éves korig terjesztik majd ki. –Mivel a mai rendszerben nem a szakmai szempontok dominálnak, a pedagógusoknak nincs kapaszkodójuk, és ez kisugározódik a pedagógiai munka minden területére. Természetesen az igazi pedagógus egyéniségek minden közegben megállják a helyüket, és képesek a tanulókból kihozni a képességükhöz mért legjobb eredményt. Sokkal többen válhatnának azonban ilyen egyéniségekké, ha az egyetemeken, főiskolákon nem csupán elméletben tanítanák a pedagógiai „alapfogásokat” – állítja Farkas Ferenc.
 
Kapcsolódó linkek:
Varázsbetű programfejlesztő Műhely:
Hasznos oldalak a dyslexiáról:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0075280666351318 másodpercig tartott.