Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Kör-forgalom
 
sancho panka | 2005. április 05., 12:35
 
A kör című horror nemrégiben világszerte szinte kultfilm státuszra tett szert – ami mutatja, hogy nem a szokásos darabolós-fröcskölős moziról volt szó, hanem olyan darabról, ami után nem képes az ember ugyanazzal a szemmel nézni a világot, mint előtte. Most pedig itt a második rész, ezúttal az első epizód eredetijét készítő japán rendező, Hideo Nakata kezéből, szóval a lehető legautentikusabb forrásból.
 
Hollywood egyik nagy erőssége, hogy vizslaszemekkel pásztázza folyton a világ filmtermését, hogy lecsaphasson a periferikus mozigyártók neki tetsző, hozzá illő produkcióira. Ha máshol bevált, átfazonírozva működik majd az álomgyárban is.
 
Kedvelt kutatási terület a japán filmipar, különösen, ha valami brutális, erőszakos, idegborzoló dologra van szükség: horrorra. Így került a los angelesi stúdiókba Godzilla is. (A hollywoodi-japán kapcsolatok A hét mesterlövészig nyúlnak vissza, igaz ott épp fordítva volt, Kurosawa csinálta meg a sztori szamurájos verzióját, műfajteremtő darabot alkotva meg.) Hideo Nakata japán rendező néhány éve készített egy filmet Ringu, Kör címen, mely megújította a japán horror-hagyományt, kevesebb vérrel, de annál több feszültséggel itatta át történetét, ötvözve a hitchcocki, lynchi elemeket a helyi tradícióval. Több se kellett a jenkiknek, gyorsan lecsaptak rá, megcsinálták a maguk verzióját. De rájöhettek, hogy mégis a japán mester keze munkájától lesz az igazi, ugyanis a folytatáshoz már őt szerződtették.
 
A sztori fél évvel az első epizód eseményei után veszi fel újra a szálakat: a főhősnő, Rachel és kisfia, Aidan igyekeznek minél messzebb kerülni az átélt borzalmak színhelyétől, Seattle-től, elköltöznek az isten háta mögé, egy Astoria nevű porfészekbe. De… innen nem is szükséges mesélni a folytatást, mert persze itt is rájuk talál a gonosz, itt is folytatódik a rémálom. Hiszen lehet az ember bármennyire is a világ végén, mindenütt akad tévé és videó, megnyílnak a pokol kapui, és a gonosz ismét betolakszik. Nincs olyan eldugott szeglet, ahol ne találna magának átjárást, hogy romlást hozzon a kiszemeltre, meg úgy általában az emberiségre. Bár ezt Naomi Watts már biztos jól tudja, nem csak az első epizódból, de a David Lynch-féle Mulholland Drive-ból is, mely éppen azt mutatja meg, hogy az angyalok városában is minden sarok mögött, minden hátsó telken ott leselkedik a megnevezhetetlen, leírhatatlan, ábrázolhatatlan, de tisztán érezhető gonosz. Nem a lemetszett testrészek, szétnyíló rettenetes sebek, a fröcskölő vér teszi idegtépővé A kör 2.-tőt sem, hanem valami – Lynch világlátásához nagyon hasonló – miszticizmus. Amikor átértelmeződnek a világ legapróbb rezdülései, történései is, mint a csöpögő vízcsap, a leghétköznapibb, leginkább evilági tárgyak, mint a televízió. (És persze a hangok, a zajok – a ring angol szó nem csak kört jelent, de csöngést, zajt is!) Feltárul a békés, biztonságos világ mögött rejtőző, de azt folyamatosan manipuláló metafizika, az emberi elme számára érthetetlen, irracionális tartomány. Ez a fajta látásmód Japánban napjainkban is élő, eleven, hála a kulturális hagyományoknak – az európai ember számára is ilyesminek mutatkozott környezete, míg a felvilágosodás két évszázaddal ezelőtt másfelé nem fordította a figyelmet, vagy inkább el nem fogadtatott egy másféle látásmódot.
 
Maga a cím, illetve a központi motívummá váló, szimbolikus jelentésekre szert tevő ábra, a legközhelyesebb, de mégis mindig hatásos és működő kör, egyszerűsége, sallangtalansága miatt telitalálat. Nincs díszítés, nincsenek mellékvágányok, nincs játékos labirintus-történet, a történet egy pont (kör) körül forog. Jó, hogy a második részt Hideo készítette, az amerikai folytatások egyik nagy buktatója az szokott lenni, hogy látványban, csavarokban még egy lapáttal rá akarnak tenni, még „olyanabbra” akarják. Egy japántól a cifrázás viszont távol áll, nyersen, szinte szárazon, viszont tökéletes arányérzékkel, ritmussal, precíz technikával és kiszámítottsággal dolgozik. (Akár a kalligráfus, aki órákig áll papírja felett ecsetével, míg egy tökéletes mozdulattal le nem festi a bonyolult írásjelet, vagy a szamuráj, aki nem zsonglőrködik, nem bűvészkedik kardjával (amint azt mi itt látni szeretnénk tőle), egy mozdulat a hüvelyből kirántás, a halálos találat és a katana visszahelyezése a tokba.)
 
Ilyen horrort van értelme csinálni, mert Jasontól én nemigen tartok, ha kijövök a moziból, de ezután beülni egy kád fürdővízbe… Tessék kipróbálni!
 
A kör 2. (The Ring Two) - színes, amerikai film (2005)
Szereplők: Naomi Watts, David Dorfman, Elizabeth Perkins, Simon Baker, Sissy Spacek
Írta: Ehren Kruger
Rendezte: Hideo Nakata
Játékidő: 111 perc


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.36
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0077190399169922 másodpercig tartott.