Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Spanische gulash
 
sancho panka | 2006. augusztus 16., 12:13
 
Latin gulash a lá Luc Besson. Hozzávalók: egy adag sztereotípia (jelen esetben ennek tárgya a latin virtus, a „mehikói fiesta fíling”), egy adag mozgógépes sablon (jelen esetben a western és az akció területéről), és fűszernek, pikantériának egy adag filmsztár (jelen esetben a mai világmozi per eccelenza dońa Latinái: Penelope Cruz és Salma Hayek).
 
Szinte hiányérzetünk lenne, ha eltelne egy év is a korosodó francia mester újabb produkciója nélkül. Rendesen hozzászoktunk, hogy az amerikai álomgyárral konkurálni kívánó gall vállalkozó rendszeres időközökben a mozik közönségére zúdítja jobb-rosszabb ötleteit. A jobbakat nyilván maga csinálja meg, a rosszabbakat meg rásózza a holdudvarra, valamelyik udvaroncára, famulusára. Ezért, ha neve a stáblistán nem a legutolsó helyen, a rendező cím alatt, hanem valahol korábban (producer vagy forgatókönyvíró) tűnik fel, jó, ha legalábbis fenntartásokkal készülünk helyet foglalni a légkondicionált multiplexben.
 
Igaz, ami igaz, ha nem a Nagy kékség alkotóját, hanem a hollywoodi hagyományokat átgyúró, azokat európai posztmodern iróniával remixelő filmest várjuk, nagy csalódások soha nem érnek, mint ahogyan életre szóló élmények sem – a Nikitát kivéve. Bár abban a dilemmámban most sem tudtam zöldágra vergődni, hogy melyik megérzésemnek higgyek inkább: a sablonokat figurázó ironikus gesztusról van-e szó, vagy az ötlettelenséget, a sivár sztorit posztmodern mázzal pácolgató nyegleségről.
 
Egy biztos, jönnek a dívák, akár egy rnb videoklipben, jönnek és szúrós-szexi pillantásukkal nagyokat pislognak, merednek a kamerába. Jönnek rettenet csinosan, jól fazonírozva, öltözetük remekül pászol a mostani (inkább tavalyi) kovboy-stílhez. A tehenészkalap, a szorosra vett fűző, a rafinált dekoltázs, az ülepen felturbózott szoknya inkább a tizenkilencedik századi viseletek mai újraértelmezései, akár egy korábbi Jean Paul Gaultier kollekció, nem realistán korhű jelmezek. Hasonlóképp minden kidolgozott jelenet, minden gesztus inkább a képregények stilizált világát idézi, hiteles korrajz nem igen keveredik ki belőle.
 
Ezek ketten azért lesznek las bandidas, las ketchup, mert a gonosz karvalytőke tönkretette őket a vasparipa útját egyengetvén, ők pedig egyéb jogorvoslatot a vad-vad nyugaton nem találván feminin robinhúdnak, zorrónak állnak, hogy megleckéztessék, sőt mi több tönkretegyék a gaz kapitalistákat, a mocskos burzsujt.
 
A film feminizmusa ebben ki is merül: szüfrazsettek és cosmo-lányok inkább kerüljék a mozit, mert szó sem lesz a férfiak világában szenvedő asszonyi sorsokról, sem a férfivilágot megleckézető szingli-szabadcsapatokról (hogy más, immár szerzői jogilag védett, provokatívabb kifejezéssel ne éljünk). A bandidas csak azért bandidas és nem bandidos (antonios), mert most a dekoltázs hivatott nézőt csábítani, nem a kisportolt férfitest (Isten nem adja, meztelen ülep).
 
Míg hölgyeményeink lelkiismeretesen poroszkálnak, vágtatnak egyik banktól a másikig (ahogy a sztori ritmusa megkívánja) a néző azzal szórakoztathatja magát, hogy felidézi, honnan ismerős a sztori egyik vagy másik fordulata. Nem lehet nem gondolni a Sergio Leone-féle spagetti weszkókra, kivált a Volt egyszer egy vadnyugatra, ami ugye szintén a vasútépítések körüli mizériákat énekelte meg, igaz, eposzi méretűre nagyítva – sikeresen és hitelesen alkotva meg (alkotva újra) egy nemzet születésének heroikus mitológiáját.
 
Az őt követő generációknak más lehetősége nem maradt, mint a mítosz lerombolása. Ennek emblematikus figurája Andreas Bandorio aka Antonio Banderas lett – mehiko-tematikájú sorozatainak első darabjai rendre kellő színvonalon eleget is tesznek e céloknak (Desperado, Zorro). Hogy a második, többedik epizódok silány minőségű kínai utánzatként rögvest le is rontsák élvezeti értéküket, renoméjukat, hogy elhasználják, felemésszék az egyszer hatásos poénokat, truvájokat. Igazán feltűnhetett volna legalább pár kocka erejéig most is, mint a képregényekben, amikor Amerika Kapitány, Hulk és a Pókember összeállnak egy-egy vállalkozásra. Őt majd a második részben lehet elsütni, amikor már szükség lesz egy újabb húzónévre a megfelelő bevétel produkálására. Most női alteregója, a szintén a spanyol moziból érkezett Penelope Cruz és a Desperado-ban épp Andorás vitéz mellett elhíresült Salma Hayek helyettesíti. A macsó félisten szelleme ott lebeg a celluloid minden kockája felett.
 
 
Las Bandidas (Bandidas) – Fekete-fehér-színes, szinkronizált, francia-mexikói-amerikai film, 2006
Forgatókönyvíró: Robert Mark Kamen, Luc Besson
Szereplők: Penélope Cruz, Salma Hayek, Maria Alvarez, Steve Zahn, Dwight Yoakam,
Denis Arndt, Audra Blaser, Sam Shepard
Rendező: Joachim Roenning, Espen Sandberg
Operatőr: Thierry Arbogast
Vágó: Frédéric Thoraval
Zene: Eric Serra
A film hivatalos honlapja:
Producer: Luc Besson
Játékidő: 93 perc
 
Kapcsolódó cikkünk:
 
Kapcsolódó linkek:
Salma Hayek – IMDb:
Salma Hayek – Wikipedia:
Penelope Cruz – IMDb:
Penelope Cruz – Wikipedia:
The ultimate Penelope Cruz fansite:
Jean Paul Gaultier weblapja:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
3.94
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018779993057251 másodpercig tartott.