Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Egy szelet India a városháza udvarán
 
Héty Péter | 2006. augusztus 16., 14:41
 
A Calcutta Trió 30 éve alakult és Európában, Indiában valamint a világ számos más koncertpódiumán léptek fel azóta. A klasszikus indiai zene mestereivé váltak, annak szülőhazájában is számos elismerést szerezve.
 
Ebben a zenei világban tulajdonképpen nem is szokás zenekari nevek alatt fellépni, mert csak a zenészek hosszabb-rövidebb együttműködésének tekintik a muzsikát és legfeljebb az aktuális formáció ismertebb muzsikusának nevét szokták kiemelni. Hazai zenészeink ezért is érdekességnek számítanak három évtizedes munkásságukkal, mely a zenén túlmenően mifelénk a teljes és szerves indiai kultúrkör küldetésszerű bemutatására is kiterjed. Ez alkalommal is egy indiai táncosnővel közösen járják az országot. A világhírű mesterek – Pandit Ravi Sankhar szitárművész és Alla Rakha tablaművész – egyedüli európai tanítványai és Sandhyadipa Kar táncosnő az évezredes indiai klasszikus zene és tánc szépségeit varázsolták a Régivárosháza udvarára az öt napos ingyenes zenei esték keretén belül. A varázst mindössze a főtéren egy egész más beállítottságú közönséget vonzó, dübögő, harsány rendezvény zavarta kissé.
 
A Calcutta trió meghatározó zenésze Kozma András (szitár) gyermekkora óta foglalkozik India kultúrájával. Húsz évesen ígéretes gitártehetségnek mutatkozott. A jazz és a klasszikus zene terén is kimagasló eredményeket ért el versenyeken, fesztiválokon, de mégis úgy döntött, hogy minden idejét az indiai klasszikus zenének és a szitárnak szenteli. Ravi Shankarral való találkozása után alig néhány évvel már a legjobb szitár játékosnak számított az úgynevezett Senia Gharana stílusában. Összesen egy évtizedet töltött Indiában. 1987-ben a zenetudományok kandidátusa címet kapta, 1988-ban pedig a Ravi Shankar Institute for Music and Performing Arts (RIMPA) európai központjának igazgatója lett. A magyar rádióban régóta szerkeszt elsősorban népzenével foglalkozó műsorokat. A zene mellett az indiai nyelvek, a védánta bölcselet és a jóga avatott ismerője és ismertetője. Hindi és angol nyelvű külföldi előadásai után a kilencvenes évek óta magyar egyetemeken is tart előadásokat a védánta filozófiáról. Szalai Péter (tabla) zenei tanulmányait zongorán kezdte, de 1978-ban Kurtág György ösztönzésére az ütőhangszerek felé fordult és két évvel később ismerkedett meg az indiai klasszikus zenével. Első tabla mestere a főleg szólóstílust képviselő Shri Anthony Dass volt, akitől 1982 és 84 között Budapesten és Indiában egyaránt sokat tanult. Közben folyamatosan két zenekarral dolgozott: az indiai klasszikus zenét játszó Calcutta trióval és a Makám együttessel. Számos nemzetközi formációval is fellépett. 1988-ban ismerkedett meg az életét meghatározó mesterével, Alla Rakhával. Dr. Molnár András (tanpura) hosszú indiai tartózkodása alatt vokális zenét tanult, emellett tablázik is, de a trióban tanpurán játszik. A mostani est keretén belül – tekintettel a vendégművésznő műsorára – a muzsikusok a szokottnál rövidebbre fogták előadásukat. A fokozatosan építkező, általában meditatív bevezetőktől az átszellemültebb, extatikusabb kifejlet felé haladó, majd újra elmélyülő hosszas, akár több tételes, napszakokhoz kötött rágák nehezen szoríthatók rövidebb előadásba. Ezúttal egy terjedelmesebb mű két rövidebb részével, majd pedig egy, a műfaj szabadabb kezelésére, és más rágák elemeinek improvizatív felhasználására alkalmat adó darabbal kellett beérni a Calcutta trió hallgatóságának. A szomszédos főtéren zajló harsány tömegrendezvény – azért a városháza udvara is jócskán megtelt az igényes zenére és műsorra fogékony debreceniekkel – zaja mellett bizony a konferálás alig-alig hallatszott, de a zenék alatt – minimális hangerősítéssel – bizton állíthatom, hogy a közönség és a zenészek is ügyet sem vetettek a falakon kívüli tobzódásra és átadták magukat az évszázados hagyományokat továbbadó zene hatásának.
 
Az est második felében fellépő Sandhyadipa Kar 2005-ös nagysikerű magyarországi (szintén a Calcutta trióval közös) turnéja után látogatott ismét hazánkba. A debreceni előadás után Sandhyadipa egy hetes kurzust is tartott városunkban a tánc után érdeklődő, lelkes kezdőknek, akiknek lehetőségük van folytatni is Odisszi tánc tanulmányaikat a mesternő tanítványánál, a debreceni Mészáros Adriennél, aki Indiában egy művészeti főiskolán sajátította el ezt a gyönyörű táncot és az est folyamán ezúttal a konferanszié szerepét töltötte be.
 
Az Odissi egyike az ősi klasszikus indiai táncoknak. Templomi tánc, s mint ilyen a bemutató is egy úgynevezett Mangalacharan – virág felajánló táncjátékkal kezdődött. A műfaj India északi államából Orissából származik, eredete a Kr. e. II. századra tehető. A Jagannath Puri és Konark templomok falain található faragott szobrok táncos pózait kelti életre. A gyarmati megszállás után napjainkban az Odissi egy újra életképes klasszikus tánc. Miként a többi, tartalmazza az alábbi elemeket: Nritta, azaz tiszta tánc, melynek lényege a mozdulatok szépsége és a virtuóz technikai kivitelezés és az Abhinaya, ahol a mimika, a kézmozdulatok (mudrák - kézjelek) és az arckifejezés segítségével történetet mesél el a táncos. Rendkívül esztétikus mozdulatok kifinomult kompozíciója ez; a nézőt elbűvöli a harmóniának az a sugárzó ereje, amit a látvány kínál. Minden mozdulatnak jelentősége van ebben az előadásban, a befogadó nem is tudja mindezt egyenként lekövetni, csak egyszerűen a hatása alá kerül. A zenei vibráció, és a mozgás metakommunikációs eszközeivel szavak nélkül adja át az elbeszélést – melyet a kevésbé avatottak számára előzetesen ismertettek is –, és így nem csak egy meseként hat a példázatszerű történet, hanem a befogadóban lelki élmény formájában is lenyomatot hagy. Az előadás kezdetén Orissa istenéhez Jagannath-hoz imádkoznak, aki Vishnu isten megtestesülése. A Krishna és Rádha szerelmét elmesélő Jayadeva nevű költő híres kötetéből a Gíta Govindából is ízelítőt kaptunk, mely szanszkrit nyelven íródott és Weöres Sándor ültette át magyarra.
 
Az Odissi zene a többi hindusztáni klasszikus zenei rendszerhez hasonlóan pakhawaj (dob), a bansuri (bambusz furulya) a manjira (fém cimbalom) a szitár és a tanpura hangszerekre épül, amit eredeti felvételekről játszottak be a táncosnő előadásához. A már csak szép indiai öltözéke miatt is lenyűgöző művésznő, Sandhyadipa Kar tizennyolc éves kora óta (1982) lép rendszeresen színpadra hazájában és a világ öt kontinensén; számos indiai és külföldi fesztivál közönségét bűvölte el fantasztikusan kifejező táncelőadásaival. Híres, régi művész családban született, nagyapja, Pandit Khetramohan Kar jeles tabla művész, édesapja, Shri Prafulla Kar jól ismert zenei rendező, énekes és dalszövegíró. Tanulmányait az Indiában nagy tiszteletnek örvendő, néhai Padma Bibushan Guru Shri Kelucharan Mohapatra keze alatt kezdte. Szerepelt szóló és csoportos darabokban az Odisszi tánc olyan tekintélyeivel, mint Padma Shree Late Sanjukta Panigrahi és Guru Shri Kelucharan Mohapatra. 18 éve tanít a „SRIJAN” főiskolán. A művésznőt Padma Bibushan címben részesítették (Indiában, a legnagyobb művészeti elismerésnek számít.), 1990-ben pedig a „Sringar Samsad” címet adományozták neki. A Sangeet Natak Akadémia 1996-os táncfesztiváljának meghívottja volt. Indiai filmekben is szerepelt. Jelenleg New Yorkban él férjével és kislányával, Antarával, ahol szintén oktatja és népszerűsíti az Odisszi táncot és zenét. Elhivatottsága debreceni előadásán is átsugárzott a közönség számára. Az utolsó szám bemutatása közben lassacskán elkezdett esni az eső. A táncos a zavartalanul befejezett táncmozdulatokért és az időzítésért lelkesen hálát adott az Istennek, hogy kivárta az esővel előadása végét, amit a szintén fellelkesült közönség állva tapsolt meg.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:
A Calcutta trióról:
RIMPA – Ravi Shankar Institute for Music and Performing Arts:
Sandhyadipa Kar 2006-os európai turnéja:
Mészáros Adrien honlapja:
India.lap.hu:
http://india.lap.hu/


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
3.97
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0225830078125 másodpercig tartott.