Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Szerelmi zsibvásár
 
R. Szabó Zsuzsa | 2006. október 16., 14:33
 
Leszólító szövegek, csajozós dumák áradata, életszerű és életszerűtlen szituációk sora, retinagyilkoló vágások, két egymáson futó történet. Egy párzási kényszertől hajtott fiú párkeresési hajszája és egy tragikomikus szerelmi történet egymásra játszása. Impovizatív happeningek, azaz Nemes Gyula szerelmi zsibvására.
 
Közkedvelt témává lett az elmúlt években a társkeresés buktatóinak, a folyton kudarcba fulladó udvarlás és udvaroltatás stációinak komikus megjelenítése. A definiálhatatlan szingliségről, mint szociális és mentális állapotról főként a gyógyító irónia védőfala mögül szoktak regélni a könyvek, és a filmek dramaturgiái is jórészt az öngúnyoló könnyedség szülte helyzetkomikumokra épülnek.
 
Az Egyetleneim című film hosszú előkészületek eredménye. Nemes Gyulában évek óta érlelődött a gondolat, hogy egy félintellektuális, túlpubertált fiú nőkeresési pánikjáról készítsen filmet, ugyanakkor a dolog megszédítésének érdekében erre ráírt egy másik történetet is. A Prágai Filmművészeti Akadémia dokumentumfilm szakán tanult rendező improvizatív, happeningszerű jelenetek soráról álmodott. Snitteket akart snittek hátán. Mielőtt megállapíthatnánk, hogy mindez sikerült e neki, tisztázzuk, hogy Nemes Gyula filmje nem Beregi Tamás nagysikerű, azonos című könyvének adaptációja, hanem kettejük élményeinek összegyúrása. Nemes és Beregi együtt jártak bulizni, s mindketten saját élményeikre támaszkodtak. Beregi a könyv lapjain, Nemes a filmszalagon örökítette meg társkeresési kríziseit. Bár a könyv jóval hamarabb a boltok polcaira került, most itt a film is, vagyis jobban mondva itt van Nemes Gyula monumentális klippje.
 
Miért mondom ezt? Mert a kisfilmekhez szokott rendező mintha két filmet szabdalt volna szét, és e két alkotás képeit összemixelte volna. A mániákusan nőt kereső fiú (Kovács Krisztián) vágykeresési sztorija, valamint egy fiatalon kurvává lett lány (Tóth Orsolya) és egy nagyon szeretni vágyó srác (szintén Kovács Krisztián) szerelmi kálváriája felesel egymással.
 
Az egyik szál: A lüktető főváros impulzusaival túltelített férfi mindenhol a potenciálisan számításba jöhető egyedeket lesi, ugrásra készen. De hol ismerkedhet egy mai fiatal srác lányokkal? A Szépművészeti Múzeumban, filozófusokat olvasva a könyvtárban, az erkölcsös életre felkészítő keresztény táborban, két feles közt a Sziget-fesztiválon? Esetleg a metrón, presszóban, téren, a világhálón? Melyik közeg a legmegfelelőbb és legideálisabb egy hosszú távú kapcsolat reményére? Kovács Krisztián főszereplésével a felsorolt összes helyszínt végigjárhatjuk. Tulajdonképpen mindez nem egyéb, mint variációk egy témára.
 
A másik szál: Az utcán elkurvult, erkölcsileg kibicsaklott lány és egy önmagát szexuálisan aberráltnak tartó fiú szerelmi csatája. Tóth Orsitól nem esik távol a félresiklott életű lány karaktere, hisz jelensége és sziluettje szinte predesztinálja őt az eldurvult életű jobb sorsra érdemes törékeny lány megtestesítésére. Mundruczó Kornél már korán rájött, hogy Orsi arca és teste kitűnő az áldozat-figurához. A Szép napokban, majd később a Johannában szinte az egész filmet Orsi alakítására bízta.
 
Nemes Gyula az Egyetleneimben szintén sokat bíz a színésznőre. Voltaképp Orsin és Krisztiánon kívül majdnem minden figurája amatőr. A film bizonyítja, hogy nem kell fikcionalizálni, megrendezni a párbeszédeket és jeleneteket, hanem ki kell menni az utcára, az aluljáró elé, a metróállomásokra, élesre tölteni a kamerát, megnyomni a rec gombot és mehet a forgatás. Számos olyan epizód van a filmben, melynek kimenetele a forgatás kezdetekor bizonytalan volt. Például a kérdőíves jelenetben felbukkanó lány nevét csak évekkel később tudta a stáb kideríteni. Nemes úgy gondolhatta, ha az élet valós jelenségeit akarjuk a feje tetejére állítani, az élet valós jelenségeivel kell dolgozni.
 
És itt tényleg minden a feje tetején áll. A szempróbáló vágások közt csak néhány másodpercnyi a pihenő, egy-két mondatos emészthetetlen dialógus. Mint néző, magad is folyton más pozícióból nézed az arctengert. Olykor mintha te lennél a portárs egy lánykoliban, a következő pillanatban mintha egyszerre három szingli könyvet olvasnál, majd megint máskor, mintha a Sziget-fesztiválról kapnál hangulatjelentést. Néhány jelenet önállóan, mintegy kisfilmként is megállná a helyét. Az örök fiatalságra és műanyagszépségre csábító kirakatok bábui közti éjszakai séta, a könyvtári csajozás: könyvek borítóin olvasható címekkel való kommunikáció, vagy az aluljárós ámokfutás.
 
A snitthalmazok zenei aláfestéséért Dj Palotai a felelős, aki a hazai elektronikus és alternatív zene legjobbjait (Amb, Beatman Ludmilla, Colorstar, Ez a divat, Kispál és a borz, Másfél, Membran, Neo, Quimby stb.) szerkesztette egybe. A monumentális klippnek is felfogható alkotás Sztankay István karcos hangon elmondott ironikus monológjával zárul. Emberünk beül hozzá a taxiba, ahol is a sofőr adja meg az útirányt, természetesen képletesen. Sztankay elrévedt tekintettel buddhista tanok létmagyarázatairól beszél. - Az út bennünk van – mondja. Majd elmerengve hozzáteszi, hogy az élet egy hatalmas, színes spirál. Ezzel a gondolattal nyugodhatunk meg a turbósebességgel zajló események után. Sztankay végül még hozzáteszi: „ha relaxálsz az eget nézve, eljuthatsz a kiteljesedés katarzisáig”. Egy biztos, az Egyetleneim alatt egy pillanatig sem lehet relaxálni, mert félszédült állapotban csak úgy kapkodja a néző az audiovizuális élményt. Egyszeri fogyasztásra, emésztéskönnyítővel ajánlott.
 
Egyetleneim (Egyetleneim) – Színes, magyar játékfilm, 2006
Szereplők: Kovács Krisztián, Tóth Orsi, Szép Ágnes, Kovalik Ágnes, Tompa Eszter, Avar István, Babos Gyula, Balkay Géza, Bárdos Deák Ágnes, efZámbó István, Varga Líviusz, Víg Mihály, Beke József, Beregi Tamás, Bodrogi Gyula, Sztankay István
Forgatókönyv: Beregi Tamás, Nemes Gyula
Rendező: Nemes Gyula
Operatőr: Dobóczi Balázs
Zene: DJ Palotai
Vágó: Völler Ágnes
Játékidő: 90 perc
A film hivatalos honlapja:
Gyártó: Mediawave 2000 Kft.
 
Kapcsolódó cikkünk:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.93
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.019407987594604 másodpercig tartott.