Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Élő dzsesszduó és szóló csemege
 
Héty Péter | 2006. november 22., 15:29
 
 Kölcsey Központban meggyőződhettünk róla, hogy Jean-Luc Ponty a ma élők közül az egyik legkiválóbb jazz hegedűs. Az is bebizonyosodott, hogy a felénk kevésbé ismert, ám a nemzetközi porondokon már rég elismert Wolfgang Daunert méltánytalanul mellőztük eddig. Kettejük koncertje az év egyik legnagyobb zenei csemegéje volt Debrecenben, különösen a jazz műfajában.
 
A lezser, franciás könnyedséggel játszó hatvannégy esztendős Jean-Luc Ponty most nem a megszokott zenekari körítéssel volt hallható és így még jobban érvényesülhetett játékának kifinomultsága. Ez a fajta játékos stílus, amivel most indult a műsor Stephane Grappelli (akivel többször is muzsikált együtt) halála óta nagyon hiányzik a műfajból. A legendás hegedűs nem kevésbé híres nemzettársa most bizonyította számunkra, hogy a jazz-rock muzsikával (olyan társakkal, mint Frank Zappa, Al DiMeola, John McLaughlin, Stanley Clarke és még sorolhatnánk) ismertté vált virtuóz felemelően tud ezzel a légies eleganciával is játszani. Persze megmutatta az összetettebb, kortárs stílusban való jártasságát is (különösen a Dauner kompozíciókban), amit a koncert során kiegyensúlyozottan váltogatott az előző hangulatú darabokkal a remek kettős.
 
Miközben ízelítőt kaptunk Jean-Luc Ponty legutóbbi 2001-es Life Enigma című stúdió albumáról – mely bevallása szerint nosztalgikus visszatérés hetvenes évek végi legendás felvételeinek stílusához – olyan számokat is bemutatott, melyek a lemezen zenekari hangzással szólalnak meg, de most egy szál hegedűn hallhattuk. Speciális öt húros elektro-akusztikus Barcus-Berry hegedűjével hallhatóan eggyé vált, s még csak német zongorista barátja sem kísérte, és mégis az egész közönséget magával ragadta. Two Thousand-One Years Ago című darabját szintén utolsó albumáról adta elő, melyen sok elektronikával és zenekarával szólalt meg a most tisztán „lehangszerelt” darab. Dauner visszatérésével – de még mindig a nosztalgia jegyében – megidézték legrégebbi, hatvanas évekbeli közös, zenekari múltjukat is, mely időszakból egy Wolfgang Dauner dokumentumfilm kísérő zenét játszottak Pamukkale címmel.
 
Az idén hetvenegy éves német zongorista nem csak mestere a hangszerének, hanem kiváló komponista is. Az újabb közös muzsikálás után ő is meggyőzött minket arról, hogy szólóban is magával tudja ragadni hallgatóságát. Miközben bal kezével a recitáló, sodró alapokat játszotta, jobbja a zongora mind az öt oktávján oda-vissza pásztázva hozta ki a hangszer minden hangszínén megszólaltatható dallamgazdagságát. Improvizációjába ismerős melódiák sejlettek fel például az Oregon együttestől. A modern dzsessz kétségtelenül egyik legkiválóbb európai zongoristája méltán vált ismertté hazáján kívül is. German Allstars, Et Cetera, Charlie Mariano, Elvin Jones, Dino Saluzzi, Albert Magelsdorff, Klaus Doldinger – és sorolhatnánk még zenekarait és zenésztársait, akikkel együttműködött, de emlékezetesek szóló munkái, több tucat filmzenéje is, és minden évben több lemezen is jegyzik nevét.
 
A közös muzsikálást egy sztenderddel, Jerome Kern örökzöldjének az All The Things You Are-nak az átdolgozásával folytatták. Itt is kevésbé a hangszeres virtuozitás, mint inkább a felemelő dallamgazdagság, a szárnyaló improvizáció jellemezte játékukat. Mindezek mellett meg kell azt is jegyeznünk, hogy a legvirtuózabb futamaikat is a profikhoz illő könnyedséggel, precizitással, allűröktől mentesen hozták. A konferansz szerepét is betöltő Ponty elmondta, hogy – bár többször is zenéltek már együtt az elmúlt négy évtizedben – régi vágyuk teljesült ezzel, hogy – nálunk először – egy teljes koncertet adhattak duó felállásban. Hozzá kell tennünk, hogy a közönség örömére is. Az est vége felé többségében már Dauner szerzeményeit hallhattuk, mint például a játékos című Up and Dauner címűt és egy olyat is, melyet egykor – a Debrecenben is többször járt – Larry Coryel társaságában rögzítettek. Visszatapsolásuk után Ponty örömmel nyugtázta, hogy első debreceni fellépésükön ilyen meleg fogadtatásban részesültek, amit a Honkong Fu című Dauner mű ráadásával háláltak meg.
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.20
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.015623092651367 másodpercig tartott.