Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Népdalban az igazság
 
HeP | 2006. december 14., 13:56
 
Mivel a debreceni Karikás népzenei együttes legismertebb felállása 1981-ben alakult ki, ettől az időponttól számolják hivatalos történetüket. Ezt megelőzően azonban már a hetvenes évek elejétől együtt játszott a csapat két tagja, Hegedűs Csaba és Tóth Gábor, a táncház mozgalom hőskorában. A Karikás a kilencvenes évek közepétől gyakorlatilag csak külföldön szerepelt. A 25 éves jubileum apropóján december 16-án, este 8 órától a Vojtina Bábszínházban adnak koncertet.
 
A Luca-nap mindig jeles nap volt a zenekar életében, a koncertet megelőző sajtótájékoztatót is ekkor rendezték a Debreceni Hajdú Táncegyüttes székházában. Tóthné Dénes Anikó és Juhász Erika, az együttes „háziasszonyai” idézték fel a negyed évszázadnál is távolabbra vezető múltat.
 
– A hetvenes évek elején, egyetemistaként kezdtek együtt zenélni a zenekar alapítói: Barbócz Sándor, Hegedűs Csaba, Tóth Gábor, akik a Karikás nevet 1976-ban kezdték használni. (Ez volt a táncház mozgalom kialakulásának időszaka.) Azóta gyakorlatilag Hegedűs Csaba és Tóth Gábor vezette végig a zenekart az évtizedek során. Néhány tagcsere után 1981-ben csatlakoztunk hozzájuk mi is, csakúgy, mint Erményi István és Rőmer Ottó. Ez a formáció vált igazán ismertté, ezért ettől az időponttól számoljuk a negyed évszázados jubileumot is.
 
Milyen változást jelentett ez a kibővülés?
 
– Ottó személye meghatározó volt az 1981-ben újjászerveződő zenekarban. A klasszikus zenei tanulmányok mellett már diákként aktívan foglalkozott népzenével. Tagja volt a zeneművészeti főiskolásokból alakult Délibáb együttesnek, akik az eredeti népzene mellett sajátos stílusú feldolgozásokat is játszottak. Muzsikált a szintén debreceni diákokból szerveződött Gereben együttessel is, akik szintén nagyon izgalmas feldolgozásokat játszottak az akkor táncházas körökben nem túl népszerű citerán. Ottó addigi zenei tapasztalatai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy kialakuljon a Karikás egyéni stílusa, melyben meghatározó lett a hangszerelés és a két női énekhang is. Gyakorlatilag az 1987-ben megjelent Ez a világ olyan világ nagylemezünkön is ez hallható. Ennek megjelenését a Magyar Rádió Radioton kiadójának köszönhettük.
 
Mivel lehetne jellemezni ezt az egyedi hangzást?
 
– Megőriztük az eredeti népi dallamokat és szövegeket is, de sajátos, színesebb hangszereléssel adtuk elő azokat. Persze az autentikus népzene volt mindig is az alap. Népzenét is gyűjtöttünk Erdélyben, Moldvában, Baranyában és természetesen szűkebb hazánkban, a Hajdúságban is. Célunk viszont az eredeti népzenei gyűjtések feldolgozása volt. Újszerű hangzásokra, ritmikára, kontraszthatásokra törekszünk, tiszteletben tartva a dallam fontosságát, jelentőségét. Keressük a ritka, szép szövegváltozatokat, mert úgy érezzük, hogy a népdalok szövegei a mai világ számára is örökérvényű igazságokat közvetítenek.
 
Milyen sikereket hozott mindez?
 
– 1981-ben még az előző tagság elnyerte a Népművészet Ifjú Mestere címet. A következő években a Szovjetunióban, Jugoszláviában, Ausztriában és Lengyelországban is szerepeltünk. Különböző fesztiválokon vettünk részt, ahol nívó díjat és egyéb elismeréseket kaptunk. Az újvidéki rádió egy lemezre való anyagot rögzített a zenekarral. 1986-ban pedig többek közt elkészítettük a Pap Gábor által rendezett A Szépen zengő pelikánmadár című darab kísérő zenéjét.
 
Hogyan ért véget ez a korszak, miért nem folytatódott máig is?
 
– Körülbelül tíz év együtt zenélés után Rőmer Ottó kivált az együttesből. Helyére Kálmán Péter „Cucás” került, akivel 1993-ig zenéltünk együtt. Ezt követően gyakorlatilag nem működtünk, ám hivatalosan mégsem oszlott fel a zenekar. 1994-ben ebben a helyzetben kaptunk egy tíznapos koncert sorozatra szóló meghívást Németországba. A turnéra Rőmer Ottó is eljött velünk, nagy örömünkre. A sikerre való tekintettel a kilencvenes évek második felében rendszeresen visszahívtak bennünket. 1996-ban a Plauen városának világzenei fesztiválján, a 4. Folkherbst zsűrijének első díját nyertük el, emellett a közönség szavazatai alapján második helyezettek lettünk. 2004 májusában a Debrecent bemutató párizsi rendezvényen is nagy sikert arattunk a Párizsi Magyar Intézetben rendezett koncertünkön. Időközben a Digital Pro stúdióban 1997 decemberében rögzítettük Búélesztő szellő című CD-lemezünket, amit a Periferic Records forgalmaz. Ezen a lemezen a régi tagság szerepelt. Így a két énekesnő mellett Rőmer Ottó játszott velünk, valamint Hegedűs Csaba, Erményi Tamás és Erményi István. A közös munka továbbra is alkalminak mondható, hiszen sokat nyom a latba, hogy a zenekarnak csak az egyik fele foglalkozik hivatásszerűen a muzsikával.
 
A hazai közönség gyakorlatig nem is hallhatta a zenekart már több mint egy évtizede…
 
– Ez majdnem így van. Barátaink gyakran unszolnak minket, hogy idehaza is lépjünk fel. Reméljük a mostani, jubileuminak szánt koncerttel eleget tehetünk kérésüknek. Sok vendéget, zenésztársat hívtunk meg a különleges alkalomra, tehát nem kizárólag a Karikás fog zenélni. Inkább amolyan nagy, baráti összejövetelnek, öröm koncertnek szánjuk ezt az alkalmat, amelyben a zenéé a főszerep.
 
Kapcsolódó cikkünk:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.039190053939819 másodpercig tartott.