Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Csendesen hangos dalok
 
Héty Péter | 2006. december 20., 14:42
 
Ákostól megszokhattuk, hogy nemcsak igényes alkotó, hanem igyekszik a mindenkori csúcstechnikát is felvonultatni. Új albumához egy DVD is jár ajándékba, amelyen – Magyarországon először! – az egész album anyaga megtalálható 5.1-es és DTS hanggal is, valamint az Adj hitet klipje és néhány „egy szál gitáros” videofelvétel. A dalok nem csak technikailag, hanem a zenei kimunkáltság tekintetében is magas színvonalúak.
 
Ákos legutóbbi stúdióalbuma óta négy esztendő telt el, persze, az élet ez alatt is zajlott körülötte. Színházi tevékenysége mellett két koncertsorozatot bonyolított le: az Andante-turnét, dalainak akusztikus, klasszikus hangszerekre átírt változataival, valamint a rockosabb, Az utolsó hangos dal című fellépéssorozatot. Részt vett ugyanakkor A Nagy Könyv programban George Orwell műve, az 1984 népszerűsítése érdekében. Mintha ezeknek az eseményeknek a tapasztalatai összegződnének az új lemezen, de legalábbis hatásuk az új anyagra vitathatatlan.
 
A lemez címe, a Még közelebb azt sugallhatja, hogy a szerző közönségéhez szeretne egy lépéssel közelebb kerülni. Valószínűleg ez sem esik tőle távol, ám itt inkább saját bensőjéhez, céljához való közeledésre utal. A kommersz helyett a kiérlelt muzsika felé halad, saját elképzelései mentén. Kimunkált, gondolkodtató, bensőségesen személyes dalokat kapunk tőle. Erőteljeset, sejtelmeset, dinamikusat és csendeset, akusztikusat. Hallhatóan gitárral a kézben születtek dalai, de a hangszerelés során azért rockosabbá, összetettebbé váltak, így azután „hangos dalban” sincs hiány.
 
A nyitó Ennyi nem elég középtempójú és többszöri hallgatásra bomlik ki szerelmi üzenete. Ezt követi az egyik legszebb, legmegkapóbb, zenéjében és szövegében is lírai kompozíció, a Minden most kezdődik el. Az Adj hitet az anyag előzeteseként már ismerős lehetett sokaknak, tempója, gitáros alapja leginkább a hangulatos unplugged koncerteket idézi, szövege a felnőttség, az érettség tapasztalati útját tükrözi. Sejtelmes indításával a Még közelebb amolyan igazi Ákos-dal, többértelmű, misztikus és zeneileg is kidolgozott. Az Őszi tájkép lírai és nosztalgikus, szembenéz az elmúlással is. Az ezt követő A lepkegyűjtő gyakorlatilag ugyanezt a hangulatot viszi tovább. A Gépszabadság az album legzseniálisabb darabja, zenéjének dinamikája, szövegének fauszti-orwelli áthallásai a közvetlen történelmi helyzettel való párhuzamai és leleményessége méltán tették a bemutató turné nyitó darabjává. Az 1956 finom lüktetésével, ugyanilyen visszafogottan, méltóságteljesen nyúl az ötven évvel ezelőtt történtekhez, s utolsó soraiban utal az esemény feldolgozatlanságában rejlő feszültségre is – mely azóta felszínre is tört. A Mondj igent társadalomkritikus hangvétele ellenére talán a leginkább „rádióbarát”, dinamikus, de nem túl kemény. A kritikát a lehetséges kiutat sejtető, s gyógyítóan csendes Ébredj (Szent Márton köpenye) című dal követi, mely talán az anyag legbensőségesebb kompozíciója. Ha nem indulna vonós bevezetéssel a Tű a vénán, az előző után talán még kissé disszonánsnak is tűnhetne, mivel a hangvétel ismét kritikus, felrázó, szövegében találó. A záró Egyetlen hívó szó elég ismét lírai, a megváltás, az újjászületés felé forduló, a mulandóságnak hátat fordító, zeneileg is meditatív. Hatszor huszonnyolc másodperc „technikai szünet” után ráadásként kapjuk a Még közelebb instrumentális változatát, mely tényleg amolyan „utózeneként” hat, akár feliratok is futhatnának alatta.
 
Önmagához hűen, Ákos most is tanúbizonyságot tesz a hit, a hazafiság, az emberi-, szellemi értékek melletti elkötelezettségéről, bár kellőképpen a sorok közé rejtve teszi mindezt. Nem véletlen, hogy 1956 című dala – ahogy valaki mondta – a lemez aranymetszés szerinti középpontjában található. A korong a CD-lejátszóban (hat üres track-kel) éppen a jubileumi évszámot írja ki. A megjelenés időpontja október 20. volt, ami sajnos nem csak az ötven évvel ezelőtti emlékek felidézésével adott aktualitást az albumnak. Szójátékai is sokatmondóak, mint a Gépszabadság dalcím, mely a ’képgép’ rabjairól szól, de említhetnénk az ’éjköztársaságot’ is a Mondj igent-ben.
 
A Vivát, Bacchus! vokálja és az Andante Strings vonósai mellett Ákos mindössze két dalban szerepeltet dobos közreműködőt az ’56-os dalig, de azt követően is szinte valamennyi hangszeres részt maga játszotta fel. A lemezt népszerűsítő turnén – mely Debrecenben indult – persze számos kísérőzenész segítette/segíti a dalok minél tökéletesebb élő megszólaltatásában.
 
A DVD változat a térhatású hang mellett vizuális élményt is ad. A beharangozó Adj hitet minden bizonnyal „promónak” szánt fekete-fehér klipjében a főhős Ákost dúsgazdag és börtönrab valójában is láthatjuk, ám többször meg kell nézni ahhoz, hogy tisztán értsük a mögötte meghúzódó szándékot. A hangulatosabb videoanyagban három dalt (Egyetlen hívó szó elég, Őszi tájkép, Minden most kezdődik el) eredeti, egy szál gitáros változatban rögzített, új vállalkozásának helyszínén, az Andante Borpatikában.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.15
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0090539455413818 másodpercig tartott.