Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  Dráma a szülőszobában: statiszták és főszerepek
 
D. Á. | 2007. február 08., 09:40
 
Nórák címmel forgatott filmet Rist Lilla. A Debrecenből származó újságíró első dokumentumfilmje ez, melyben nők mesélnek szüléssel kapcsolatos élményeikről. A filmszemle információs vetítésein láthattuk, ahol elsősorban nők voltak jelen, miként a film kapcsán indított internetes fórum megszólalóinak többsége is járt már szülőszobában.
 
Benedek, Domokos, Marci. Három fiúnak adott már életet. Mennyire saját élményei azok, amelyekről filmje szól – kérdeztük Rist Lillától, a Nők Lapja éppen gyesen lévő munkatársától.
 
– Ami a filmben szerepelt, abból sok minden valóban velem is megtörtént. Ugyanezt éltem át. De bevallom: sokkal később jöttem rá, hogy mi is történt velem. Amikor újságíróként kezdtem foglalkozni ezzel a témával, és szakembereket kérdezgettem, akkor kezdtem megérteni, mi is történt velem. Ők hirtelen más szempontból láttatták velem az eseményeket. Számomra annak idején csak az tudatosult, hogy ez valahogy nem volt jó. Miközben életem egyik legnagyobb pillanatára készültem, utóbb inkább egy meghurcoltatás élményei maradtak meg az első gyerekem születése kapcsán. Nagyon lassan érett meg bennem a gondolat, hogy ennek oka az lehetett: a természetes folyamatba annyi beavatkozás történt, annyiféleképpen irányítgattak, hogy nekem szinte nem maradt feladatom: statiszta lettem, miközben főszerepre készültem.
 
– Mondják a film szereplői is: elvesztették az önkontrollt.
 
– A szülés maga is olyan, hogy az ember könnyen elveszti a kontrollt. Ha a természetes folyamatot hagyjuk érvényesülni, akkor az ember elengedi magát, és furcsa dolgokat csinál: kiabál, énekel, ringatja magát, s erre egy hagyományos kórházi környezetben nincs lehetőség. Egy pici vajúdó szobában, egy ágyon többnyire hangok nélkül illik végigcsinálni ezt az egész folyamatot, ráadásul úgy, hogy közben fegyelmezik az embert. Belekényszerítik egy kórházi rutin által megszabott rendbe, s abszolút nem alkalmazkodnak a szülő nőhöz. Nem figyelnek rá, nem hallják meg, nem kérdezik, hogy neki mi volna jó. Még ebben a rendkívüli szituációban is neki kell alkalmazkodnia. Pedig a szülés természete azt kívánná, hogy mindenki, aki ott van, éppen rá legyen tekintettel, sőt alázattal. De az alázat többnyire hiányzik.
 
– A film mintha állást foglalna amellett, hogy egész más otthon szülni…
 
– Nem ez volt a szándékunk. Tény, hogy van a filmben egy otthonszülés, mert ott tisztán érvényesül: milyen a természetes folyamat. De van egy nagyon pozitív kórházi példa is, ahol hagyják a nőt úgy vajúdni, ahogyan azt ő kéri. Szülőszéken, lehajolva hozzá. Nem az a döntő, hol zajlik a szülés, otthon vagy a kórházban, hanem az, hogy azok, akik ezt a folyamatot kísérik, képesek-e meghallani azt, amit a nő kíván, ami a nő testéből, lelkéből éppen fakad. Az a tapasztalat, hogy ez a kórházak többségében, tisztelet a kivételnek, legkevésbé sem szempont. Ha valaki ringani szeretne, vagy oldalt feküdni, akkor rászólnak.
 
– Sokaknak fáj, hogy az éppen világra jövő gyereket el is viszik tőle.
 
– Nem az ő testén kezdik meg a pici vizsgálatait! Az újszülött első élménye, hogy ledugnak a torkán egy hosszú műanyagcsövet. Ezzel fogadjuk őt a civilizációban. Etológiai kutatások bizonyítják: ha a kölyköt az első egy-két órában, az úgynevezett szenzitív időszakban elviszik az anyaállattól akkor az nem törődik vele, szoptatni sem hajlandó. Magára hagyja a kicsit. Minden egyes idegen beavatkozás elidegenítő. Nagyon megnehezítik az anya helyzetét, mivel a szülés folyamata nem a természetes módon megy végbe.
 
– Vannak más példák. A filmben is látunk ilyet.
 
– Feltétlenül. Nagyon sok olyan szülészorvos van, aki fogékony volna erre. Csak az orvostársadalom hierarchikusan épül fel. Szinte szóhoz sem hagyják jutni azokat az orvosokat, akik ebben hisznek. A filmben Nórának is sikerül ilyen orvost találni. Persze vidéken rosszabbak az esélyek. Sőt, most arról is lehet hallani, hogy szülészeteket is meg akarnak szüntetni, ami tovább rontja az esélyeket. A szakmának pedig szóba kellene állni saját magával, oda kellene figyelni a kutatások eredményeire. S mindenek előtt sokkal jobban oda kellene figyelni a szülő nőkre. Ne az anya legyen a legutolsó ebben a helyzetben!
 
– A film honlapján (www.norak.hu) lévő online-fórumon is szembesülhetünk a közvélekedéssel ebben a tárgykörben.
 
– Nagyon érdekes, milyen reakciók vannak. Az látszik: a nők közül sokan elfogadják, hogy nem is lehet másként, mint kórházban háton fekve, szétfeszített lábakkal. Nincs is más képzetünk erről. Kultúrtörténeti hagyományokról is beszélhetünk, de megkockáztatom: a döntő érv itt az, hogy az orvosnak mindenképpen így a legkényelmesebb.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0075080394744873 másodpercig tartott.