Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  Másfél óra helyett két és fél
 
Héty Péter | 2007. március 07., 09:30
 
Az ismert hazai tenorszaxofonos Csepregi Gyula legújabb formációjának fellépésével indult a Debreceni Egyetemi Jazzklub tavaszi programja. A mostani koncertsorozat egy szélesebb koncepcióba illeszkedik, melynek keretén belül a szaxofon jazztörténeti megismertetését tűzték ki célul a szervezők.
 
Az első rendezvényen kiderült, a Debreceni Egyetem Konzervatóriuma és a Debreceni Egyetemi Jazzklub együttműködése eredményeként Borbély Mihály tart jazztörténeti előadássorozatot – a kiváló muzsikust koncerten is hallhatjuk majd. A szaxofon kiemelkedő jazztörténeti előadóit bemutató előadásokat legközelebb március 20-án, április 10-én és 24-én tartják meg a konzervatórium kamaratermében (Egyetem tér 2.). Ezzel párhuzamosan fut az új koncert sorozat, melyen a hazai jazzélet legkiválóbb szaxofonosait hallhatjuk széles stílus spektrumból válogatva. A koncertek a Kölcsey Központ báltermében kétszer háromnegyed órás blokkban hallhatók, kéthetenként kedden este hét órától.
 
A Csepregi Hip-Bop Band immár sokadik zenekara a hazai jazz egyik legismertebb, több évtizede muzsikáló szaxofonosának, Csepregi Gyulának. Az új név hallatán acid-jazz, vagy trip-hop hatásokat várhattunk volna, de igazából ezzel a formációjával is a már tőle ismert korábbi stílust hozta, mely a jazz muzsikának a könnyebben hallgatható, populárisabb vonalához tartozik. A színvonal a régi. Csepregi a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanít több mint tizenöt éve, számos tehetség került ki kezei közül és vagy félezer hangfelvételen (pop, rock, jazz) játszik – saját lemezeinek száma ehhez képest csekély. A világ számos pontján jegyzik zenekari tagként és szólistaként egyaránt. A formációknak, melyekben játszik, se szeri se száma, de ez érvényes választott zenésztársaira is.
 
A koncert indulása már egyértelművé tette, hogy a funky és más fekete groove-ok inkább dominálnak ebben a felállásban, mint a hip-hop, vagy ennek folyományai. A névadó kompozíció és a Hey Man! kissé nehezebben összeálló hangzása után megtudhattuk, hogy a kiadott műsortól eltérően nem Horváth „Plútó” József lesz a nagybőgős, hanem a fiatalabb Nitsch Gergő basszusgitározik. A felkonferált Gershwin-feldolgozás a Kék rapszódia ismert dallamaival indult, de beköszönt a jól ismert Nyáridő is. A tempósabb ritmusok nem mindig kedveztek ezeknek a remekműveknek, de később a zenészek egyre inkább ráéreztek a muzsikálásra. A kompozíciók legtöbbje a basszus mellett, az alap ritmust hozó dob felett a szaxofon és az elektromos gitár közös dallamvezetésén alapult, amit időnként váltogatott ezek szólója és az est talán legdzsesszesebben improvizáló billentyűséé a szintén jól ismert Rátonyi Róberté. A gitáros Tóth Gyula eleinte kevésbé homorított, ám „bemelegedve” egyre jobb szólókat produkált.
 
Csepregiék ugyan ars poetica-juk szerint a Miles Davis-i és Joe Zawinul-i hangzásvilág követői, de a legrosszabb pillanatokban a sokak által ismert Mezzoforte, míg a jobbakban inkább az ennél kevésbé kommersz Fourplay, vagy Special EFX hangulata jellemzi világukat. Persze, ezeknél progresszívebb elemek is felbukkannak stílusukban. Talán sokkal inkább joggal emlegethetnénk a Spyro Gyra és a Yellowjackets példáját is, ha másért nem, a gyakori közös munka okán. Jó kedélyű muzsikájuk közben egy csendesebb kompozícióval emlékeztek meg a nemrég elhunyt kiváló hazai jazz dobosról, egykori zenésztársról, Jávori Vilmosról. Ezt követően saját, szintén kiváló dobosuk, Dörnyei Gábor egyik kompozícióját adták elő, mely forróbb pillanataiban Cozy Powell egykori hangzásvilágát villantotta fel a gitárossal együttműködve, no, és persze szerzőjének szóló tehetségét is.
 
A zenészek és a közönség hangulata leginkább a szünet után forrósodott fel. Először a nemzetközi Twin Lines Project időszakából egy Dave Samuels-szerzeménnyel dobták fel a hangulatot. A Spring High után a szaxis-szerző a Sajt és bor kettőséről elmélkedett muzsikába fogalmazva, ugyanebből a projektből. A forró ritmusok és szólók megtették hatásukat és a két ráadással együtt a beígért másfél óra helyett közel két és fél órán át szórakoztatták a debreceni nagyérdeműt, mely néhányszáz fős részvétellel és hangos tetszésnyilvánítással tisztelte meg a fővárosi dzsesszzenészeket. A ritmusképleteket amúgy korrekten hozó, beugrós fiatal basszusgitárosról csak az egyik ráadásban derülhetett ki, hogy szólistaként is remekül megállja helyét. A kellemes ritmus és dallamvilág hatása bizonnyal jóval a koncert után is elkísérte még a közönséget.
 
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.40
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0083248615264893 másodpercig tartott.