Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Ifjú szaxofontitán
 
Héty Péter | 2007. március 16., 22:11
 
Tóth Viktor a magyar jazz új generációjának egyik legtehetségesebb képviselője, akinek egyéni hangja egyre erőteljesebben bontakozik ki ezt a hangzatos mondatot akár udvariasságnak is tekinthetnénk, ám az idén harminc éves szaxofonos keddi koncertje után meggyőződhettünk az állítás igazáról.
 
A Debreceni Egyetemi Jazzklub idei programjának második fellépője, Tóth Viktor, a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékén végzett szaxofon szakon 2003-ban. Tanárai közé tartozott Elek István és Csepregi Gyula. A magyar jazz élvonalába tartozó muzsikusok közül játszott Kőszegi Imrével, Babos Gyulával, Oláh Kálmánnal, Szakcsi-Lakatos Bélával, Berki Tamással, László Attilával, a külföldiek közül, pedig olyanokkal, mint Harry Sokal, Arnie Somogyi, Winston Clifford, Peter Finch, Hamid Drake, William Parker, Eldad Tarmu.
 
Otthonosan mozog a mainstream, a standard jazz világában, de a könnyedebb, vagy kísérletezőbb világ sem áll távol tőle. Letisztult szaxofonjátékán kívül derűs egyéniségéért is kedveli a közönség és zenésztársai. Ennek köszönhetően számos formációba hívták már játszani. A debreceniek által jól ismert Djabe zenekaron kívül több élvonalbeli pop- és funk kísérőzenekarban is megfordult már, de játszott a Budapesti Jazz Orchestra-ban is. Saját világát, irányultságát viszont zenekarvezetőként tudja leginkább kibontakoztatni. Az, amit a Debrecenben most bemutatkozott Tóth Viktor Tercett képvisel a dzsesszmuzsika esszenciája. Az ifjú titán olyan érzéssel fújja hangszerét, hogy szinte eggyé válik vele és eközben vékony, hajlékony testalkatával is úgy mozog, mintha a szél lengetné a dallamokra, ritmusokra. Mintha mindig is ezt csinálta volna. Játéka oly tiszta és belülről jövő, mintha egy amerikai fekete klasszist hallanánk több évtizedes tapasztalattal.
 
A Tóth Viktor Tercett három évvel ezelőtt alakult. A zenekar tagjai korábban már több más formációban is játszottak együtt, és ez nagyon jól érezhető összeszokott játékukon, a pillanat varázsában formálódó muzsikájukon. A dobos Jeszenszky György inkább a Grencsó-, míg a bőgős Szandai Mátyás a Dresch-csapatokból lehet ismerős többeknek. A tercett műsorának gerincét a zenekarvezető-szaxofonos harmóniagazdag kompozíciói alkották, melyek közé szinte észrevétlenül keveredett be néhány standard. Színpadi felállásuk is rendhagyó volt, mert a dob szélre került, a nézőknek oldalt fordítva, hogy szembe állhassanak a szaxofonossal és a bőgős került középre, hogy így egy kört képezve közvetlen kontaktusban lehessenek egymással.
 
Már a kezdő beindulást is Charlie Parker és John Coltrane szelleme járta át, bár ekkor még Tóth saját R’s Day és Train to Sarajevo című kompozícióit hallhattuk, de a bebop után hamarosan egy lágyabb, cool hangzásból is mesteri bemutatót kaptunk Stan Getz, vagy Paul Desmond finomságával. A night has a thousand eyes szép dallamvilága már más szerzőt dicsért, de ihletett tolmácsolás nélkül ez sem ért volna sokat, akár csak a műsor vége felé a Parker-féle Segment, vagy Coltrane Equinox-sza. Mindezek előtt azonban olyan saját kompozíciók is megszólaltak még, mint a Big Sky, a Beggining for forgiveness, vagy a Message for fishes.
 
A két kísérő szólóival és kettőseivel is remek improvizációkat nyújtottak, egyenrangú, kiváló partnerként a szaxofonos zenekarvezető mellett. Az egyik pillanatban Tóth a színpad szélére állva egy balkáni dallamvilágra épülő szólót is előadott, de volt, amikor a rózsaszín párduc, vagy más ismert témák is beszüremlettek a rögtönzésekbe. Az egyik ráadást szintén egy kevésbé komoly témára improvizálták: a Flintstone család rajzfilmzenéjére.
 
Számaikhoz történetek is íródtak, ezeket Todd Willams narrációjában hallhattuk angol nyelven, de alkalmasint rap szerű előadásmóddal is kirukkolt, és egy friss verset is hallhattunk, ami a buszban született az ide úton. A félvér amerikai egy ideje már hazánkban él, könyvet is írt rólunk, de zenélt a Trottelben is. A Kölcsey Központban tartott koncerten körülbelül négy kompozícióban hallhattuk.
 
Tóth Viktor saját magáról a következőket mondta: „A hangzáshoz, melyet kompozícióimban megálmodtam, olyan zenészek összjátékára van szükség, akik maguk is kreatív szólista egyéniségek, de képesek a zenét kívülről hallgatni, adott pillanatban képesek a „zenekészítő gépezet” csupán egyik motorjaként funkcionálni, és egy egységes zenei szövet kialakításán dolgozni. A kompozíciók előadásában az improvizativitás dominál, a témák és rögtönzött részek ’on cue’ jelzésre váltakoznak, kapcsolódnak egymáshoz. A zene jellege swing, de más stílusok behatása is érezhető egyes kompozíciókban (afro cuban, hip hop, bossa nova). A számokhoz történetek is íródtak. Az utazások, melyekre szándékunk szerint a hallgatókat visszük, olykor több kompozíción át vezetnek. Todd Willams narrációja a zenével egységet alkotva kalauzol ezen a szabad szemlélődésen.”
 
A formáció első lemeze 2005 áprilisában jelent meg a Gramy kiadó gondozásában és két hét múlva várható második albumuk megjelenése, melyről szintén hallhatunk már kompozíciókat. Azonban, ahogy Tóth Viktor mondta „nem ez a lényeg hanem, hogy itt vagytok” vagyis az élő zene, a pillanat varázsában alakuló muzsika.
 
Kapcsolódó cikkünk:
 
Fontosabb koncertek:
Kaunas Jazz Festival (Litvania)
Krakow Jazz Festival (Poland)
Bansko Jazz Festival (Bulgaria)
Rochester Jazz Festival
Washington, Hungarian Cultural Center (USA)
London, Hungarian Cultural Centre (GB)
Moscow, Hungarian Cultural Centre (Russia)
Saransk Jazz Festival (Russia)
Burghausen (Germany)
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.32
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.019819974899292 másodpercig tartott.