Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene > Jazz
  Elementáris szabad zene
 
Héty Péter | 2007. április 25., 14:44
 
A Debreceni Egyetemi Jazzklub tavaszi koncertsorozatának utolsó előtti rendezvényén a Dél-alföldi Szaxofonegyüttes adott rangjához méltó koncertet, viszonylag kis érdeklődés mellett. A free-jazz és népies muzsika sajátos, olykor „táncos” keverékét játszó zenekar az utóbbi években műfajának a legkiválóbb, változatlan összetételben muzsikáló csapata. Mindemellett nem csak nevükben kötődnek térségünkhöz.
 
Nemrég ünnepelhette a három, valóban dél-alföldi születésű fúvós (Szokolay tótkomlósi, Ágoston Szarvason született, Burány pedig a határ túloldalára szakadt Zenta ajándéka) a zenekar alapításának tizedik évfordulóját. A formáció egyik legemlékezetesebb debreceni koncertjét 2001. november 8-án adta, mikor is a színpad helyett a terem közepén a közönségtől körbevéve pakolták le hangszereiket és teremtettek fergeteges hangulatot muzsikájukkal. A mostani koncert a Kölcsey báltermében nem alakult ennyire rendhagyóan, a sorozat előző, Dresch-Borbély koncertjéhez képest, pedig nem volt olyan teltház sem. A zenészeket ez persze nem zavarta, hiszen nem azok közé tartoznak, akik csak mások kedvére zenélnek, hanem a legjobban ők maguk élvezik, teljes átéléssel „hozzák” a muzsikát.
 
Ágoston Béla szaxofonos a maga hűvösen elegáns humorával konferálta fel az estet. Senkinek sem lehetett kétsége afelől, hogy itt a főszerep a muzsikáé, rögtön bele is csaptak a Jazz az Alföldről tempós dallamaiba. A legutóbbi, Tótágas (2004) című albumukról választott kompozíció részben a „Debrecenbe kéne menni” kezdetű ismert népdalra épül. A lendületet nem veszítve, de időben visszafelé haladva az angliai kiadónál megjelent második, Kalamona (2000) korongról következett ezután a Firka. Az előző Ágoston-kompozíció után ez is és a következő is Burány „Pöcök” Béla szerzeménye. Az Esthajnal (Csiribiri emlékére) az első, éppen tíz éve megjelent lemez (1997) címadó szerzeménye, mely torokénekkel indult.
 
Ágostonon kívül a torokéneklést, vagy dorombéneket Szokolay Dongó Balázs is „hozta” a koncerten. Róluk érdemes tudni, hogy a Kárpát-medence népzenei hagyományait is tanulmányozták és olyan kiváló népdalénekesekkel zenélnek, mint Szvorák Katalin és Sebestyén Márta. Egyébként az alapító három fúvós mindegyike – azon túl, hogy a szaxofonok teljes skáláját használják, valamint basszus klarinéton is játszanak– időnként előkapnak népi hangszereket, dudákat, népi furulyákat és körtemuzsikákat. Ezen az estén sem volt ez másként, mi több, a dobos Geröly Tamás még szólóban is megmutatta milyen az, amikor egy kiváló ritmusérzékkel rendelkező ütős kezébe kerül az ütőgardon. A népzenét ezek a muzsikusok saját bevallásuk szerint is már a „bölcsőből hozták”. Nem csoda hát, hogy a továbbiakban is olyan dallamok feldolgozását hallhattuk, mint az ismert „Elmegyek, elmegyek” kezdetű népdal.
 
Emlékezetes marad a koncertnek az része, amikor jazz helyett tiszta népzenét hallhattunk két kecskedudával, de ekkor került elő a gardon is. A kecske előkerült később is, nem duda, hanem a Kecske című szerzemény formájában, de elhangzott az Új tánc is, amelyet éppen tíz éve rögzítettek lemezre. A Molnár hol a pénzed? lendületes bevezetővel indult, később Ágoston torokénekkel ötvözte.
 
A zenekar vezéregyénisége egyébként azzal is jeleskedett, hogy az egyik utolsó darabban egyszerre két szaxofonon is játszott. Szokolay ugyanezt két furulyával tette időnként. Sokoldalúságukat példázza az is, hogy színházi produkciókhoz is komponáltak már kísérőzenét, a debreceni Vojtina bábszínháznak több alkalommal is. (Szokolay épp egy újabb darabon dolgozik velük.) A zenészek virtuozitását még sokáig lehetne ecsetelni, ám itt és most legyen elég egyetlen példa: a bőgős Benkő Róbert egy köhögő roham közepette produkált olyan szólót, amiben ez a zavar még csak árnyalatnyit sem érződött. A záró Dr. B.B. (Burány Béla orvosként dolgozik, bizonyára erre utal az elnevezés) című kompozíciót is lelkesen fogadta a közönség.
 
Kapcsolódó cikkeink:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.0084221363067627 másodpercig tartott.