Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film > DVD
  Szerelmes levél Kubához
 
Lara | 2007. május 11., 15:19
 
Az El Tropico (The Lost City) Andy Garcia régóta dédelgetett álma. A film minden egyes kockájából ez sugárzik, így nem is csodálkozunk nagyon, amikor a werkfilmből kiderül, hogy tizenhat éve készült el a forgatókönyv. Andy Garcia első rendezése tulajdonképpen emlékezés saját gyermekkorára, tisztelgés szülei és hódolat szeretett városa, Havanna előtt.
 
Az ötvenes évek végén játszódó film Fidel Castro hatalomátvételének politikai és társadalmi körülményeit és következményeit firtatja. Mindazonáltal az El Tropico nem dokumentumfilm, hanem egy ízig-vérig latin ritmusban lüktető családi és szerelmi dráma, mely társadalmi változásokat egy család életén és egy mély szerelem tragikus alakulásán keresztül mutat meg.
 
A nagy múltú és előkelő Fellove család szeretetteljes légköre egyre inkább széthullani látszik a Castro-forradalom előrehaladtával – a három fiúgyermek közül egyedül Fico (Andy Garcia) marad lojális a családi eszmékhez és értékrendhez. Öccseit elragadja a forradalom tüze: mindketten fegyvert ragadnak, és harcolni kezdenek az igaznak vélt ügy mellett. Fico, az előkelő El Tropico tulajdonosa marad egyedül józan a fiatal generációból, s így mintegy közvetítőként segíti a családi kommunikációt. A film idealizálja ugyan a demokráciapárti felvilágosult nagypolgári értékrendet, mégpedig családi és szerelmi kapcsolatok végzetes (és hétköznapi) sorsán keresztül. Mégis érdekes kettősséget mutat fel, amint ábrázolja a forradalmárok (és Che Guevara) tiszta szándékának diktatórikus eredményeit. Mindez alkalmat ad Garcia számára, hogy rámutasson Kuba történelmének e tragikus időszakára, mely a mai napig nem zárult le.
 
A parádés szereposztásban készült film (Dustin Hoffman, Bill Muray, Ines Sastre) egyik nagy erénye az őszinteség, mely nem a tények hű ábrázolásában rejlik elsősorban, hanem sokkal inkább abban a hozzáállásban, ami ezt a filmet szemmel láthatóan ihlette. Garcia Fico-ként számtalanszor elsírja magát, hiszen rengeteg veszteség éri: elveszíti öccseit (egyikőjük meghal, a másik pedig Che Guevara kegyetlen katonája lesz), nagybátyját (akit tulajdonképpen öccse végez ki), családját (hiszen a fojtó Castro-diktatúra elől New Yorkba kénytelen kivándorolni), szerelmét (aki beáll Castro mellé és nem tart vele) és ráadásul még kedves emlékeit is (melyeket a Havannai repülőtéren koboznak el tőle távozása előtt). Fico azonban nem törik meg, hanem képes új életet kezdeni az amerikai nagyvárosban, ahol – ugyan mosogatófiúként kezdi –, de hamarosan megnyitja a New York-i El Tropico-t. Története azonban mégsem sikersztori, hanem sokkal inkább tragikus dráma. A veszteségek azonban nem törik meg, hanem „csak” magányossá és melankolikussá teszik. S talán még inkább megerősítik abbéli hitében, hogy: „A szabadságért mindent fel kell áldozni, még az életet is.” Megszületik tehát Fico életén keresztül az amerikai álom.
 
A film ihlető forrása Kuba tragikus történelme mellett minden bizonnyal a közép-amerikai ország zenéje, mely Garcianak nem csupán szívügye és múltjának egy fontos szelete, hanem éltető eleme is, hiszen maga is számos formációban játszik aktívan. A zene és a ritmus egy Havannáról szóló filmben természetesen kapcsolódik a test mozgásához, melyre az El Tropico színpada – a romantikus táncos jelenetek mellett – kiváló alkalom. A film parádés és lenyűgöző kezdő kockái is éppen e bár színpadán játszódnak, ahol elképesztő csípőringások és bámulatba ejtő koreográfiák ejtik rabul a nézőt már az első percekben. A vérpezsdítő ritmusok végigkísérik a filmet és a gyönyörű tájakkal és szép emberek szép mozgásával összehangolva egy ritka amerikai mozit alkotnak.
 
A DVD-kiadás egy nagyszerű extra menüpontja a werkfilm, melyben Garcia maga mesél a film hosszas előkészületeinek körülményeiről, az ötletről és a megvalósítás nehézségeiről. Megmutatja többek között azt a rajzot is, melyet lánya ötéves korában (most felnőtt nőként szerepel a filmben) készített a filmhez plakát gyanánt. Nem csak Andy Garcia, hanem sokan mások is mindent beleadtak ebbe a filmbe: a szívüket-lelküket.
 
El Tropico (The Lost City) – Színes, amerikai filmdráma, 2005
Forgatókönyvíró: G. Cabrera Infante
Rendező: Andy Garcia
Szereplők: Andy Garcia, Enrique Murciano, Ines Sastre, Tomas Milian,
Dustin Hoffman, Bill Murray, Inés Sastre, Tomas Milian, Richard Bradford Nestor Carbonell, Steven Bauer
Operatőr: Emmanuel Kadosh
Zene: Andy Garcia
Vágó: Christopher Cibelli
A film hivatalos honlapja:
Játékidő: 143 perc
Forgalmazza: Paradigma Film
DVD:
Hang: magyar 5.1, angol
Felirat: magyar
Extrák: interaktív menü, Jelenetek közvetlen elérése, werkfilm
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.07
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.029909133911133 másodpercig tartott.