Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Filmkritikák és -ismertetések
 

 
   
FILM
Sablonos szinglimese
 
Az erőltetett helyzeteket a Minden kút Rómába vezet című filmben a színészi játék sem kompenzálja. Josh Duhamel (Nick) semmi emlékezetessel nem lepi meg nézőjét, Kristen Bell (Beth) pedig egyetlen szemszögből sem tűnik különleges karakternek.
 

 
   
FILM
Filmklub a Tepsiben
 
Beretvás Gábor fejébe vette, hogy újabb színfolttal gazdagítja a debreceni filmes élet palettáját, filmklubot szervez tehát, amely, saját alkatához illően, legalább annyira szól a társas élet ápolásáról, mint a filmek iránti szenvedélyről.
 

 
   
ZENE
Levéltitkok háborúban, békében
 
Semmi sem ápolja úgy a szépséget, mint a boldogság – mindez valóban érvényes a svéd Lasse Hallström új filmjére. De mielőtt elhinnénk, hogy a mozivászonra csak a jókedv termett, vegyük számba, mitől szenvednek a Kedves John! című filmben.  

 
   
FILM
Soha rosszabb Szemlét!
 
A 2010. február elején zajlott 41. Magyar Filmszemle Arany Orsó nagydíját a debreceni Hajdu Szabolcs nyerte, aki Bibliothéque Pascal című filmjével emellett megkapta a külföldi kritikusok által felajánlott Gene Moskowitz-díjat, a Diákzsűri nagydíját.
 

 
   
FILM
Pszichokatona álküldetésen
 
Paranormális képességekkel rendelkező, az elme erejével harcoló jedik küzdenek egy békésebb világért a Kecskebűvölőkben. A hippi-életérzésből merítő kiképzés egyik legtehetségesebb parafazonjaként George Clooney próbálgatja tudatalattijának erejét.
 

 
   
DVD
Kettős hatás
 
Szinte nincs olyan ember, aki ne vonzódna valamilyen szinte szégyelnivalóan gyermeteg dologhoz: legyen az nosztalgiát ébresztő tárgy, vagy egy hely, melyhez kötődik. Sokan vannak így kultfilmekkel is, melyek egyenesen ellenséges táborokra osztják a Föld lakosságát.
 

 
   
FILM
Nosztalgia-bérlet
 
A „Budapesti tizenkettő” filmjeiből válogatnak újra az Apolló mozi Art termében: filmvetítések, videobemutatók várják a diákokat és a művészfilm kedvelőket a Debreceni Ifjúsági Archív Filmklubban. A környezet ismerős, az árak barátságosak.
 

 
   
FILM
A menny ígérete
 
Szívszorító, látványos és drámai filmet készített az új évezred első évtizedének egyik amerikai bestselleréből a 2001 óta világhírű filmrendező, Peter Jackson. A Komfortos mennyország című regény filmváltozata mindvégig hű az író alapkoncepciójához.
 

 
   
FILM
Betervezetlen hiba
 
Új filmes műfajban próbálta ki magát Antal Nimród, aki a páratlanul sikeres Kontroll után egy horrort rendezett. A heist filmnek mondott Szállítmánynak most nagyobb a tétje, hisz a 25 millió dolláros büdzsé mellé a filmrendező kiváló színészgárdát is kapott.
 

 
DEOL > Kultúra > Film
  A 23-as bűvöletében
 
Lara | 2007. május 22., 11:27
 
Jim Carrey egy pszichothriller főszereplőjeként tűnik fel ezúttal. Jó kedélyű és szelíd sintérként élete kusza szálaiba gabalyodik bele, melyek majdcsak az őrületbe kergetik. Egy ártatlan születésnapi ajándék ugyanis egy csapásra megváltoztatja az életét: A 23-as szám címet viselő könyvecske nem csupán egyszerű kikapcsolódás lesz számára, hanem élete nagy kérdésének hét lakat alatt őrzött titka sejlik fel benne.
 
Még azok is felkapják a fejüket, ha Jim Carrey egy „komoly” filmmel rukkol elő, akik nem igazán szeretik a komikus színész vígjátékait, hiszen a Trumann show-val, az Egy makulátlan elme örök ragyogásával és a Minden6óval bizonyította, hogy nem csupán a gumiarcú idétlenkedéssel tudja eladni magát, hanem színészi alakításokra is képes. Joel Schumacher (Batman és Robin; Batman Forever) A 23-as szám című filmjében is valami hasonlóra vállalkozik.
 
Walter Sparrow egy egyszerű ember normális hétköznapjait éli szerető feleségével és serdülő gyermekükkel, amikor is hirtelen feltűnik egy titokzatos könyv, ami alapjaiban forgatja fel egész életét. A 23-as szám címet viselő kisregényt felesége tukmálja rá születésnapi ajándékként, s miután olvasni kezdi, képtelen megszabadulni a feltárulkozó világ bűvköréből. Egyre inkább úgy érzi ugyanis, mintha saját élete rajzolódna ki a nyomtatott lapokon. Kutatni kezd a misztikus 23-as szám után, s kiderül, hogy nem csupán személyes élete hemzseg a 23-as szám különféle megjelenési formáitól (születési dátumok, társadalombiztosítási szám, jogosítvány száma, találkozások dátumai és évfordulók), hanem a tudomány számos területe tünteti ki figyelmével a misztikusnak vélt számot. Ez azonban nem nyugtatja meg különösebben az egyre ziláltabb és egyre megszállottabb benyomást keltő Sparrow-t, sőt további kutatásokra készteti. Amint egyre mélyebbre ás saját képzeletében, egy párhuzamos élet kezd kirajzolódni szemei(nk) előtt, mely a jóravaló családapa sötét oldalát festi meg.
 
A fehér és a fekete, a sötét és a világos szimbolikája végigkíséri a filmet és képi megformálásként rendkívül hatásos eszközt ad az operatőr és a rendező kezébe. A két világ ugyanis bámulatos hasonlóságokat mutat, mégis alapvetően más szándékok mozgatják. Míg Sparrow kisemberként az amerikai álom megtestesítője – szép feleség, gyerek, takaros házikó, rendszeres munka –, addig a könyv lapjain lefestett alakok rendkívüli szenvedélyek által felkorbácsolva portyáznak az élvezet és a fájdalom határterületein, állandó kétségek, szerelem és gyűlölet között őrlődve. A kettőségre irányul tehát a figyelem, az elkerülhetetlen felelősségvállalás nehézségeit és szükségességét hangsúlyozva.
 
A forgatókönyv egy érdekes kérdést csomagolt tehát a misztikus pszichothriller titokzatos és izgalmas történetébe. Egyértelműen állást foglal a számára egyedüliként elfogadható és vállalható viselkedési forma mellett, amint az őszinteséget és a szembenézést tekinti egyedüli megoldásnak. Sparrow oly szenvedéllyel veti bele magát ugyanis könyvbéli alteregója felkutatásába, hogy szinte elkerülhetetlen az igazság pillanata, mely ugyan fájdalmas felfedezésekhez vezet, mégsem tarthatja vissza főhősünket a titok felderítésétől.
 
A forgatókönyv egy viszonylag jól bevált receptet használ, mely az államokban biztos sikert arat a nézők körében, hiszen az igaz győzelme a bűn felett mindenkor a legjobb cégér az amerikai kontinensen. Ennek tolmácsolását azonban kissé túllihegi a rendező, szereplőit, pedig túlzottan belehajszolja a fekete-fehér sémával oly szépen körülírható, s ezért naivan leegyszerűsített történetbe. Így ismét egy jó amerikai film kerül ki a kezei közül, mely számos meglepetéssel és izgalmas pillanattal szolgál. Egy érdekes és élvezhető mozit nyújt át a nézőknek. A fogadtatás pedig – ma már tudjuk – olyan, ami egy viszonylag jó filmnek kijár: a kritikusok kevésbé szeretik, a nagyközönség viszont annál inkább.
 
A 23-as szám (The number 23) – Színes, amerikai thriller, 2007
Forgatókönyvíró: Fernley Phillips
Rendező: Joel Schumacher
Szereplők: Jim Carrey, Virginia Madsen, Logan Lerman, Danny Huston
Operatőr: Matthew Libatique
Vágó: Mark Stevens
Zene: Harry Gregson-Williams
Producer: Beau Flynn, Fernley Phillips, Tripp Vinson
A film hivatalos honlapja:
Játékidő: 95 perc
Előállítási költség: 32 millió dollár
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
Értékelje a cikket 1-től 5-ig:
A cikk osztályzata az eddigi szavazatok alapján:
4.55
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.018733978271484 másodpercig tartott.