Politika Sport Életmód Gyerek
Vélemény Vas Választás Archívum
   
KULTÚRA
Lemezkritikák és -ismertetések
  

 
   
ZENE
Marsbéli próféciák
 
Színészként kezdte, tagja volt a Harcosok klubjának, egy ideje pedig gitárral a kezében folytatja. Jared Leto szenvedélyesen énekel a 30 Seconds To Mars harmadik, némi engedélyezett hangulatszínezőkkel (kórusok, szintetizátorok) dúsított albumán is.
 

 
   
ZENE
Emlékezetes
 
A Lux együttes megalakulásának negyvenéves jubileumán a teljesség igénye nélkül felidézte múltját és vadonatúj, napi aktualitású számokkal is meglepte az őket ünneplő közönséget. A rock debreceni öreg rókái a napokban kapnak Pro Urbe díjat.
 

 
   
ZENE
Ütős koncert
 
Az ütőhangszeres Toldi Éva, akit többek közt dzsesszegyüttesekből ismerhetünk, lelkes tanítványaival tanórákon kívül is foglalkozik; ha kell, még át is írja az órára bevitt kedvenceket. A Ritmico csoport a debreceni jazzbarátoknál vendégeskedett legutóbb.
 

 
   
ZENE
„Magyarországról jövök a karavánommal”
 
A bravúros Paco de Lucía, a spanyol gitár nagymestere adott koncertet március 27-én a Főnix Csarnokban. A flamenco-dzsessz világhírű képviselője a koncert előtt a Deol.hu kérdésére elárulta, felelősséget érez a flamenco jövője iránt.
 

 
   
ZENE
Alice Kottaországban
 
A kócos Tim Burton kissé beteges képi világához nem nehéz zenéket társítani. Alice-feldolgozása nyomán rögtön két filmzene lemez is született. Mi az Almost Alice címen futó korongot ragadtuk magunkhoz. Divatos rock és alternatív zene sok gitárral.
 

 
   
JAZZ
Virtuóz flamenco
 
Az immár 63 éves spanyol gitáros, Paco de Lucía neve összeforrt az igényes, akusztikus muzsikával. Szólóban és más legendás gitárosokkal is gyakran lépett fel eddig, de mostanság leginkább flamenco zenekarával turnézik. A Főnix Csarnokban március 27-én játszik.
 

 
   
JAZZ
Hölgykoszorú
 
Rhoda Scott harmincöt év után érkezett ismét Debrecenbe és töltötte meg a Kölcsey Központ nagytermét. A Hammond-orgona hetvenkét éves, ám igen fiatalos amerikai-francia – és kicsit már magyar – mestere két kiváló hölgy zenésztárssal adott nagysikerű koncertet.
 

 
   
ZENE
Mestermunka
 
Latin világot varázsolt a téli debreceni éjszakába a két gitárfenomén: Tátrai Tibor és Szűcs Antal Gábor, illetve vendégük, az ütőhangszeres Horváth Kornél. A zenét évek óta ismerem, hallgatom, szeretem, de élőben még nem volt szerencsém a virtuózokhoz. 

 
   
ZENE
Retronome pontossággal
 
A rockerek lassan felélednek a szokásos év eleji punnyadásból. Kedvező hír számukra, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek zenéit feldolgozó és abból táplálkozó Retronome zenekar február 26-án fellép a Sikk Music Caféban. Vendégük a Stormraiser.
 

 
DEOL > Kultúra > Zene
  KálvinTéR Berlinben
 
Héty Péter | 2007. június 28., 10:36
 
No, nem egy berlini térről szól ez az írás, hanem a debreceni KálvinTéR zenekar múlt heti sikeres fellépésére utal a cím. A három fiatalember hangszeres muzsikával igyekszik eredményeket elérni, ami különösen manapság elég ritka dolog a könnyűzenében; stílusuk egyre inkább a dzsesszhez közelít. A KálvinTéR esetében a zene az első és az instrumentális muzsika iránti elkötelezettség.
 
A fiatal debreceni zenekarok körében nem hemzsegnek a dzsesszhez igen közeli muzsikát játszó csapatok. Ha azt is hozzátesszük, hogy egyfajta progresszív, bár nem elvont, kissé nehezen behatárolható fúziós zenét játszanak, ráadásul trió felállásban, akkor talán még inkább sejthető, hogy nem egy hétköznapi csapatról van szó.
 
Már egy évvel megalakulásuk után, 2005 márciusában megnyerték a Peron Music Alapítvány 10. országos tehetségkutató versenyét. Így három napos felvételi lehetőséghez jutottak a Magyar Rádió 8-as stúdiójában. A három éve alakult zenekar eredete még ennél is régebbre nyúlik vissza, hiszen ifj. Bölcskei Gusztáv gitáros és Hajdu Kálmán dobos még általános iskolából ismerik egymást, Belicza Tamás basszusgitárossal pedig a Refiben barátkozott össze a református püspök fia. A családi vonatkozás és a fiúk számára máig meghatározó jelentőségű Nagytemplom mögötti tér kihatott a csapat névválasztására is.
 
Mivel muzsikájuk tisztán hangszeres, ének nélküli, nehéz kompozícióikat a klasszikus értelemben vett számokként kezelni. Még az instrumentális progresszív rock fénykorában, a hetvenes években is rosszul viszonyultak hivatalos körökben az efféle muzsikához, mint például a legendás debreceni Panta Rhei-hez is. Kevésbé régi elődökként említhetők városunkból a Téglagyári Megálló, vagy a Katakali. A KálvinTéR kapcsán is időről időre megfogalmazódik az ének hiánya, így folyamatosan fejlődő zenéjüket most éppen abban az irányban alakítják, hogy az énekdallamoknak megfelelő szólamokat, dallamokat is beépítsék a hangszeres megszólalásba. Ennek ellenére a zenekar továbbra is elkötelezett híve az instrumentális muzsikának. Egyik példaképük a Béla Fleck and the Flecktones dzsessz csapata, de kedvelik az olyan énekes muzsikát is, mint amit az Iron Maiden, vagy a Faith No More játszik. Tanult zenészeknek nem mondhatók, hangszereiknek autodidakta módon váltak mestereivé. Ennek előnye improvizációs készségükben mutatkozik meg leginkább, ami muzsikájuk egyik fontos eleme, főként koncerteken.
 
Elismertségük már csak ezek miatt sem elsősorban a hagyományos szórakoztató koncertek közönségének körében növekszik folyamatosan, hanem az igényesebb muzsikát kedvelők és a szakma köreiben. Ettől függetlenül a nagyobb, színvonalasabb fesztiválok is szívesen várják őket, hamarosan fellépnek a hajdúböszörményi KOTTÁ-n, a debreceni EFOTT-on és a Szigeten is. Az utóbbi napokban két fontosabb fellépésük is volt. Berlinben a Német Szövetségi Parlament Nemzetközi Ösztöndíjprogramjának hallgatói szerveztek bemutatkozó estet csütörtökön hét ország számára a Freie Universitat épületében. A programra fellépőként a zenekart is meghívták, akik debreceni propagandaanyagokkal felvértezve indultak útnak. A Múzeumok Éjszakáján, szombaton este pedig a Református Kollégium udvarán játszottak.
 
Mint elmondták, nem kapnak elég fellépési lehetőséget. Szomorúnak tartják, hogy az ország túlzottan is Budapest centrikus, a főváros még a szellemi javak nagy részét is magába szippantja, zenei téren is. Ráadásul manapság a pénz, s nem a jó zene dominál. Ettől függetlenül nem adják fel, a jövőt a kisebb koncertekben és a külföldi szereplésekben látják. Hasznosnak tartják az interneten létesített kapcsolatokat is melyeknek segítségével számos olyan koncert szerveződhet, melyre korábban nem volt lehetőség, például a MySpace.com segítségével. Fontos számukra az is, hogy megújult zenei világukat felvételen rögzítsék, s már ezzel lépjenek a szélesebb nyilvánosság felé. A Béla és a Tom Cruise munkacímekre hallgató két új kompozíciót hallgatva sokkal közelebb kerültek a dzsessz világához, mint korábban és a basszusgitáros játéka még markánsabban meghatározza hangulatos muzsikájukat.
 
Kapcsolódó cikkünk:
 
Kapcsolódó linkek:


 
 
 
 
 A cikk nyomtatása   |   A cikk küldése E-mailben

 

| << Vissza a főoldalra | << Vissza a rovatoldalra |
 
 
| Impresszum | Médiaajánlat |

Az oldal generálása 0.026565074920654 másodpercig tartott.